Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
| | A2 |
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
| | A11 |
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Tema I
Ensenyament i aprenentatge de la música
|
0. El bloc de música
1. Llenguatge musical
2. Formació vocal
3. Formació instrumental
4. Repertori: Cançó/Audició/Dansa
5. Currículum de música a l’etapa d’Infantil
|
Tema II
Educació visual i plàstica |
1. L'expressió plàstica en el Currículum d' Educació Infantil. Aspectes específics i interdisciplinaris.
2. El llenguatge plàstic en l'àrea d'intercomunicació i llenguatges d'Educació Infantil. Recursos i estratègies per a la seva aplicació a l'aula.
3. Dinàmica evolutiva del dibuix, l'expressió gràfica i la forma tridimensional en el nen.
4. Dimensions creatives i expressives en el llenguatge visual i plàstic del nen. Teories contemporànies sobre la creativitat i el seu desenvolupament.
|
Tema III
Educació corporal |
1. El cos i el moviment com a eix i motor del desenvolupament psicomotor.
2. L’educació psicomotriu a l’etapa d’educació infantil: Conceptes bàsics. Origen, evolució i panorama actual.
3. Models d’intervenció en psicomotricitat.
4. L’educació psicomotriu al currículum. Principis que comparteixen. Tractament de la diversitat educativa. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
15 |
27 |
42 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
21 |
45 |
Treballs |
|
12 |
30 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
9 |
0 |
9 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria dels àmbits de coneixement de la música, l'expressió plàstica i l'expressió corporal en els seus propis contextos. Exercicis pràctics a les aules de música, de visual i plàstica i de psicomotricitat.
|
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
- Realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música, psicomotricitat)
- Realització de treballs escrits entorn dels temes de la matèria
|
33%
33% |
Proves mixtes |
|
Proves de preguntes tipus test, de preguntes curtes i/o de desenvolupament de temes. |
33% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb les aportacions dels tres blocs.Per superar la matèria hauran d'estar tots tres aprovats. Donat el caràcter pràctic dels blocs que conformen la matèria, les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80%. Prèvia a la nota final de la matèria, cada bloc establirà una recuperació parcial. Per optar a la recuperació s'estableix un requisit, assistir al 80% de les sessions pràctiques. |
Bàsica |
Agirre, Imanol, Teorías y prácticas en educación artística, 2005, Octaedro
AAVV , La educación artística en la escuela, 2007, Graó
Eisner, E., Educación de la visión artística, 1995, Paidós
Eisner, E. W. , El arte y la creación de la mente, 2004, Paidós
Gardner, H. , Arte, mente y cerebro, 1990, Paidós
Hargreaves, J. , Infancia y educación artística , 1994, Morata
Marin, R. (coord.) , Didáctica de la educación artística, 2003, Pearson
Mathews, J. , El arte de la infancia y la adolescencia, 2002, Paidós
Parsons, M. J. , Cómo entendemos el arte. Una perspectiva cognitivo-evolutiva de la experiencia estética, 2002, Paidós
REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants, 2005, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Tu i els altres, 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans S. i Balada Monclús, M., Mediterrani enllà , 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Siluetes, 2006, A.M. Rosa Sensat
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años) , 2007, Graó
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Garaigordobil, M., Juego y desarrollo infantil, 1990, Seco Olea
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Viscarro, I:; Camps, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV
Equip docent Llar d'infants "El Barrufet", Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Barniol, E. , Didàctica de l'Expressió Musical, 1997, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. URV
Pascual Mejía, P. , Didáctica de la música para educación infantil/ Pilar Pascual Mejía, 2006, Pearson Education, cop.
Lledó Barberà ... [et al.]. , Tocar totes les tecles: recull d'audicions al parvulari , 1998, A.M. Rosa Sensat
Origlio, Fabrizio , Los Bebés y la música: la enseñanza musical con niños de 0 a 2 años , 1999, Novedades Educativas
Dicovskiy, Sylviana , Fem música amb els bum-bum: iniciació a la música: 3 anys, parvulari, educació infantil, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : educació infantil, parvulari: 4 anys, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : iniciació a la música: 5 anys, parvulari, educació infantil, 2005, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Pep Alsina... [et al.] , La Música en la escuela infantil (0-6), 2008, Graó
Malagarriga i Rovira, M.T. , La Audición musical en la educación infantil : propuestas didácticas, 2003, CEAC
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 3 anys: música : educació infantil. , 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 4 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 5 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits: 4 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits : 5 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals
|
Urlgrafia: transversalia www.transversalia.net
boletin educart http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart
Servei pedagògic del Museu d’Art Modern
de Tarragona http://mamtpedagogic.altanet.org/ Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art
de Catalunya http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001 Servei pedagògic del Museo Centro de Arte
Reina Sofia http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php Servei pedagògic de la Fundació Miró http://www.bcn.fjmiro.cat/ Servei pedagògic del Museu d’Art Modern
de Nova Iork http://www.moma.org/education/ web de Caixafòrum http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html xtec escola oberta, àrea de visual i
plàstica http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm
Bloc música: Publicacions especialitzades
Eufonía. Barcelona: Ed. Graó. Música y educación. Madrid: Musicalis. Doce notas. Madrid. Boletín de Investicación en Educación
Musical. CIEM. Argentina. Blog Didacmus:
Espai de Recursos per a la FORMACIÓ, INNOVACIÓ i RECERCA de la Didàctica de la
Música i la Dansa. Disponible a: http://didacmus.blogspot.com/ Leeme. Revista
de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Disponible a: http://www.unirioja.es/dptos/dea/leeme/sumariogen.html xtec
escola oberta, àrea de
música http://www.xtec.net/recursos/música/index.htm |
Complementària |
Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería
Rigal, R., Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|