Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
| | A2 |
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
| | A11 |
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
| | B4 |
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Tema 1
L’educació psicomotriu a l’etapa d’educació infantil |
1.1 El cos i el moviment com a eix i motor del desenvolupament psicomotor.
1.2. Conceptes bàsics, definicions.
1.3. Origen, evolució i panorama actual.
1.4. Finalitats de l’educació psicomotriu.
1.5 Models d’intervenció en educació psicomotriu.
1.6. Realització i anàlisi d’activitats corporals dels temes.
|
Tema 2
L’Educació psicomotriu al currículum d’educació infantil |
2.1. Anàlisi dels elements curriculars i la seva relació amb la psicomotricitat.
2.2. Principis compartits de l’educació infantil i l’educació psicomotriu.
2.3. L’educació psicomotriu i el tractament de la diversitat educativa.
2.4. Reflexió i debat del paper de la psicomotricitat al currículum d'Educació Infantil.
|
Tema 3
Els continguts psicomotors
|
3.1. Els components neuromotors: Sensacions, to, moviment, respiració, relaxació, postura i equilibri, locomoció, manipulació i predomini lateral.
3.2. Conceptualització d’esquema corporal.
3.3. Els components perceptivomotors: Imatge corporal, orientació espacial i orientació temporal.
3.4. Realització, anàlisi i creació d’activitats corporals de cadascun dels temes.
|
Tema 4
Metodologia d’intervenció en l’educació psicomotriu. |
4.1. L’activitat espontània dels infants
4.2. Organització de les sessions de psicomotricitat: fases, espais, materials, temps.
4.3. L’observació de l’expressivitat motriu.
4.4. Anàlisi de vídeo de sessions amb infants de parvulari i pràctica d’observació.
4.5. Creació d'una sessió de psicomotricitat i elaboració d’una pauta d’observació senzilla.
4.6. L’actitud del mestre a les sessions.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
3 |
4 |
Sessió Magistral |
|
27 |
27 |
54 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
31 |
55 |
Treballs |
|
8 |
20 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses. |
Pràctiques a laboratoris |
Propostes d'activitats de pràctica corporal que realitza l'alumnat relacionades amb els temes teòrics corresponents. Aquestes es fan a la sala de psicomotricitat.
|
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
- Participació activa tant en la realització de tasques de seguiment dins les sessions magistrals com en la pràctica corporal. |
10% |
Treballs |
|
- Realització d'un diari de cada sessió pràctica individualment.
- Realització d'una sessió de psicomotricitat i presentació de la mateixa, en grup reduit. |
25%
20%
|
Proves mixtes |
|
Proves de preguntes tipus test, de preguntes curtes i/o de desenvolupament de temes. |
40% |
Altres |
|
Actitud i implicació dins les sessions magistrals i pràctiques. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continuada i constarà d'una nota global d'acord els percentatges de les diferents activitats amb pes a la nota descrites en el pla de treball i entregades dins les dates marcades pel professorat. Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats amb pes a la nota amb una nota mínima de 5. - Donat el caràcter pràctic de l'assignatura, les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80% (equivalent a la no assistència de dues sessions). La falta a una o dues sessions pràctiques tindrà efectes negatius en la nota ja que incideix en una de les activitats amb pes a la nota (fins a dos punts). D'altra banda, és molt recomanable l'assistència a les sessions teòriques perquè a més de presentar els continguts, serà l'espai on realitzaran i compartiran les activitats de seguiment. No s'acceptaran justificants. - En cas de no comptar amb l'assistència suficient, es perdrà automàticament el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a segona convocatòria seguint els requisits establerts pels alumnes que no segueixen l'avaluació continuada i que es detallen al final d'aquest document. - L'alumnat que segueixi l'avaluació continuada podrà optar a recuperar en segona convocatòria cadascuna de les tasques no superades. Totes les activitats superades en segona convocatòria tindran una nota màxima de 5 punts. - Per superar l'examen cal tenir un mínim de 5 punts en les dues parts que el conformen: part tipus test i part de preguntes obertes (explicat en el pla de treball) - L'avaluació continuada implicarà també portar al dia les activitats de seguiment establertes pel professorat. Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada: - Hauran de presentar individulment les tasques amb pes a la nota i les tasques de seguiment que consideri el professorat dins els terminis establerts. D'altra banda caldrà superar l'examen dels continguts tant pràctics com teòrics de tota la matèria. Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats amb pes a la nota amb una ponderació mínima de 5. - Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada tindran dret a dues convocatòries, exceptuant aquells que hagin abandonat l'avaluació continuada. La nota en segona convocatòria serà com a màxim de 5 punts. Altres consideracions a tenir en compte: - Tots els alumnes han de seguir l'assignatura dins el grup que oficialment s'han matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup. - Totes les activitats presentades han de tenir un alt rigor gramatical en quant a adequació, coherència, cohesió i correcció. El fet que una activitat tingui més de cinc faltes d'ortografia implicarà efectes negatius en la nota. Si es supera amb escreix les 5 faltes, el professorat pot suspendre la tasca. - D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. - D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis (entenent plagi com l'intent d'engany al professor/a), l'assignatura quedarà suspesa automàticament sense dret a segona convocatòria. - D'acord la normativa vogent, en cas de detectar plagis (entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a), l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons marca la universitat amb la possible obertura d'expedient. |
Bàsica |
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Berruezo, P.P., Pasado, presente y futuro de la psicomotricidad, 2006, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Franc, N., La organización tónica en el desarrollo de la persona, 2001, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Viscarro, I., La psicomotricitat en el marc de l'educació infantil, 2000, Comunicació Educativa
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
|
|
Complementària |
Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería
Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.
Equip docent Llar d'infants "El Barrufet" , Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Benavides, M.; Núñez, R., Matemática y psicomotricidad: la noción de espacio, 2006, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Garaigordobil, M., Juego y desarrollo infantil , 1990, Seco Olea
Rizo, M. , Crecer juntos , 2012, Octaedro
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años), 2007, Graó
|
Revistes de psicomotricitat: ENTRELÍNEAS. Revista
especializada en psicomotricidad. Barcelona. REVISTA IBEROAMERICANA DE
PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES. www.psicomotricidadum.com) PSICOMOTRICIDAD. Revista de
estudios y experiencias. Madrid: Citap. CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD.
Bergara: UNED. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|