DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA III Codi 11274106
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Pedagogia
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
annamaria.vila@urv.cat
ana.torres@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
VILA FERNÁNDEZ, ANNA MARIA
TORRES GARCÍA, ANA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Coneix la literatura infantil
Domina les tècniques d'expressió oral.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. L’expressió oral: funcions del llenguatge infantil a l’aula.

2. El desenvolupament de l’organització del discurs.

2.1. Les situacions comunicatives a l’aula.

2.2. La conversa dirigida.

2.3. Els rols d’emissor i receptor: les sessions d’intervenció privilegiada dels alumnes – el “temps per compartir”.
3. Tipologia textual oral a Educació Infantil. Estratègies de l’aula dels diferents tipus de text: narració, descripció, poesia.

3.1 Activitats per desenvolupar el discurs narratiu: ordenacions cronològiques, narracions de contes i històries, relacions col•lectives.

3.2 Funció lúdica i funció creativa del llenguatge en la descripció. Descripció de persones, de llocs, d’objectes

3.3 La poesia a Educació Infantil: la poesia com a creació de sentiments, la poesia com a creació de bellesa. La poesia com a joc de sons, de paraules, de llenguatge. Recursos per a la producció poètica.
4.Literatura oral i literatura infantil.

4.1. El valor educatiu de la literatura.

4.2. La literatura oral (teoria etnopoètica).
-L’art d’explicar rondalles competència expressiva: recursos de la veu i del cos)
-Aprofitament de la literatura oral (rondalles, llegendes, parèmies...) a l’aula d’educació infantil.

4.3. La literatura infantil.
-La formació de l’hàbit lector: el gust literari.
-Panorama produccions literàries infantils: referències i criteris de selecció:
-Poesia, narrativa, il•lustracions...
-Biblioteca escolar, biblioteca d’aula
-Activitats d’animació a la lectura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
20 0 20
Treballs
B5
20 0 20
Presentacions / exposicions
B6
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis
B3
30 0 30
Atenció personalitzada
18 0 18
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral El contingut teòric de l'assignatura s'abordarà de manera col.laborativa a l'aula emprant de manera pràctica tècniques i mètodes d'aprenentatge cooperatiu com a motor de l'aprenentatge significatiu dels conceptes treballats.
Treballs Per tal d'optimitzar les diferents situacions en l'adquisició d'estratègies instructives partirem de l'elaboració en grup de treballs sobre l'aplicació pràctica del contingut teòric de l'assignatura.
Presentacions / exposicions En les interaccions amb altres cal crear situacions òptimes per l'aparició de conflicte sociocognitiu, mecanisme que desencadena l'aprenentatge segons Piaget. Els alumnes hauran de presentar els companys la seva tasca per tal de posar a prova la seva competència lingüística i comunicativa així com del coneixement de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis A partir del bagatge teòric adquirit cal desplegar les competències relacionades amb l'anàlisi crític de la pròpia feina i la dels companys, així com del propi procés d'aprenentatge.
Atenció personalitzada Els alumnes disposen d'hores d'atencio pel seguiment i supervisio del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via mail per posteriorment fixar una trobada.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposen d'hores d'atencio pel seguiment i supervisio del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via mail per posteriorment fixar una trobada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A6
Prova escrita a l'aula 20%
Treballs
B5
Realització de treballs escrits sobre temes de la matèria 30%
Presentacions / exposicions
B6
exposicions orala a l'aula en grups de temes relacionats ambels continguts del curs 10%
Resolució de problemes, exercicis
B3
Proposta d'anàlisi, resolució i estudi crític d'una situació problemàtica relacionada amb aspectes didàctics de la matèria 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

CAMPS, Anna i Isabel SOLÉ (2007): “Llegir i aprendre a llegir” a Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 41 Barcelona: Graó

COLOMER, Teresa (dir.)(2002): Siete llaves para valorar las historias infantiles Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez

DÍEZ DE ULZURRUN, Ascen (coord.) (1998): L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. Vol I i II Barcelona: Graó

FONS, Montserrat i Montserrat CORREIG (2011): “Desfem tòpics per millorar l’ensenyament de la lectura I l’escriptura” a Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 55 p. 16-24Barcelona: Graó

GIL, Maria Rosa (2011): “L’àlbum il·lustrat: gaudi literari o recurs imprescindible per a l’aprenentatge lector?” a Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 55 p. 16-24Barcelona: Graó

JANER MANILA, Gabriel (1990): ”La función educativa de los cuentos populares” a Fuentes orales y educación Barcelona: Pirene

MAÑÁ TERRÉ, Teresa i Montserrat FONS (2008): “Les biblioteques escolars” a  Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 46 Barcelona: Graó

ORIOL, Carme (2002): Introducció a l’etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana Valls: Cossetània, col·l. Antines núm. 3

PUJOL, Josep Maria (1991): “Folklore narratiu: la rondalla i la llegenda”dins de De la literatura popular a la literatura culta. Seminari el gust per la lectura. Generalitat de Catalunya, SEDEC

SOLÉ, Isabel i Mar MATEOS (2007): “Llegir, pensar i aprendre” a Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 41 Barcelona: Graó

TEBEROSKY, Ana (2001): Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure Barcelona: Vicens Vives

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent