Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A7 |
Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments de les ciències experimentals, ciències socials i matemàtiques del currículum d'aquest etapa, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
| | A3 |
Elabora i aplica propostes didàctiques en relació a la interacció entre ciència, tècnica, estructura social i desenvolupament sostenible.
| | A7 |
Proposa experiències d’iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació en l’àmbit de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a diferents capacitats dels alumnes. Conèixer i saber utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
| | A11 |
Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i justifica-les.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1.- La conceptualització de les diverses disciplines socials.
2.- El currículum d'Educació Infantil. L'àrea de descoberta de l'entorn.
3.- Treball de rutines, racons i projectes.
4.- El tractament d'eixos bàsics de geografia a Educació Infantil. Les bases de l'espai.
5.- El tractament d'eixos bàsics d'història a Educació Infantil. Les bases del temps.
6.- L'aplicació d'altres ciències socials a Educació Infantil.
7.- El rol de l'entorn a Educació Infantil.
8.- La investigació educativa en Didàctica de les ciències socials. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
9 |
25 |
34 |
Seminaris |
|
10 |
18 |
28 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
14 |
28 |
Treballs |
|
4 |
12 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
12 |
22 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
5 |
10 |
Pràctiques a través de TIC |
|
1 |
3 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament. |
Sessió Magistral |
Explicació pautada de les disciplines socials del currículum d'Educació Infantil i la seva aplicació |
Seminaris |
Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques tot reforçant les fonts de treball que incideixen en llur comprensió. |
Pràctiques a laboratoris |
Comprensió efectiva del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. Exercicis pertinents als cicles educatius. |
Treballs |
Disseny de projectes d'aula i comentaris eficients de lectures. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a un camp d'aprenentatge per tal de valorar la potencialitat de determinades estratègies didàctiques. |
Pràctiques a través de TIC |
Ús pràctic del Moodle. |
Descripció |
L'atenció personaltizada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes i també en les hores de laboratori, tot aclarint tot tipus de conceptes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Comentaris de lectures, preparació de projectes i treball sobre el currículum d'Educació Infantil (unitat didàctica). |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves sintètiques i analítiques dels continguts treballats a classe. |
55% |
Proves pràctiques |
|
Exercicis del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura s'ha d'aprovar tant la part teòrica com la part pràctica. És imprescindible lliurar els treballs establerts per a poder aprovar l'assignatura. La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'una o de les dues parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5. |
Bàsica |
Throop, Sara, Actividades preescolares Ciencias Sociales, CEAC, 1987
Gross, Richard E. et al., Ciencias Sociales. Programas actualizados de enseñanza, Limusa, 1983
Tavernier, R., La escuela antes de los 6 años, Martínez Roca, 1987
Pla, M., Introducción a la educación infantil, Barcanova, 1994
Gallego, J.L. i Fernández, E. (dir.), Enciclopedia de Educación Infantil, Aljibe, 2003
Aranda, A.M., Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, Síntesis, 2003
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|