Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP2 |
Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat. |
| MEP3 |
Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | A11 |
Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
| | MEP1 |
Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Identifica activitats psicomotrius.
| | MEP2 |
Comprèn la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
| | MEP3 |
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
- Conceptualització, principis, finalitats i continguts de la pràctica psicomotriu educativa.
|
|
- El paper del cos en el marc educatiu
|
|
El joc: concepte, característiques i evolució del joc dels 0 als 6 anys |
|
L’organització de la sessió de psicomotricitat: espais, racons, materials. Estructura temporal. Agrupaments d’alumnes.
|
|
Metodologia al cicle de llars d’infants i al cicle de parvulari. |
|
L'observació global de l'infant en les sessions de psicmotricitat |
|
Actitud i competències del psicomotricista. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
20 |
15 |
35 |
Sessió Magistral |
|
25 |
34 |
59 |
Treballs |
|
12 |
35 |
47 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
|
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Tutorització de treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Participació en situacions de pràctica real a l'escola |
25% |
Treballs |
|
Elaboració d'una Unitat de Programació.
|
30%
|
Proves mixtes |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament i preguntes de resposta breu.
|
40% |
Altres |
|
Participació activa a les sessions teòriques i pràctiques. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents: - Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota. - L'assistència és obligatòria a les sessions pràctiques de l'escola (mínim el 80% de les sessions). En cas que l'alumne no hagi pogut assistir al 80% de les pràctiques a l'escola perdrà el dret d'avaluació continuada, podrà optar a una segona convocatòria que consistirà en: una prova teòric-pràctica de tots els continguts de l'assignatura i una unitat de programació individual. Es recomana l'assistència a les sessions teòriques ja que és on es realitzaran i es posaran en comú tasques de seguiment. - La participació activa en les activitats proposades i la coherència de les aportacions en els debats realitzats. - Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al moodle, així com les normes i l'extensió dels treballs. - Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a segona convocatòria. Les activitats superades en segona convocatòria tindran una nota màxima de 5. Els alumnes que no compleixin els requisits per seguir l'avaluació continuada: - Caldrà que presentin individualment les tasques amb pes a la nota i també les tasques de seguiment dins els períodes establerts pel professorat. - D'altra banda, caldrà superar un examen dels continguts tant teòrics com pràctics de tota la matèria. Per superar l'assignatura hauran d'estar aprovades totes les tasques amb un mínim de 5. - Igual que la resta d'alumnes, tindran dret a dues convocatòries per tasca, a excepció d'aquells que han abandonat l'avaluació continuada. Altres consideracions: - L'alumne/a ha d'assistir dins del grup en que s'ha matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup. - Totes les activitats presentades hauran de tenir un alt rigor gramàtica en quant a: adequació, coherència, cohesió i correcció. El fet que una activitat tingui més de 5 faltes ortogràfiques implicarà efectes negatius en la nota. En cas de reiteració de faltes el professorat podrà suspendre l'activitat. - D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. - D'acord amb la normativa vigent, en cas de detectar plagis (entenent plagi com intent d'engany al professor/a, l'assignatura quedarà suspesa automàticament sense dret a segona convocatòria.
|
Bàsica |
SUGRAÑES, E.[et al.], La educación psicomotriz (3-8 años), 2007, Barcelona: Graó
VISCARRO, I. (Coord.)[et al.], Psicomotricitat: de la Vivència a la Representació. , 2010, ICE URV.
AUCOUTURIER, B.; MENDEL, G., Por qué los niños y niñas se mueven tanto?, (2004), Barcelona: Graó
Generalitat de Catalunya, DECRET 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l'educació infantil., 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Orientacions sobre el desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l'educació infantil: el tractament globalitzat de les àrees i la programació d'unitats didàctiques., 2009, Departament d'Educació
RUIZ DE VELASCO, A.; ABAD, J., El juego simbólico, 2011, Barcelona: Graó
Viscarro, I.; Fuguet, J. , Treballem la psicomotricitat a parvulari, 1996, Comunicació Educativa
Viscarro, I., Comí, MD.; Soler, P.; Solsona, J., El material reutilitzat a les sessions de psicomotricitat, 2004, Comunicació Educativa
Viscarro, I.; Martínez, M.A.; Cañabate, D., Contribució de la psicomotricitat al desenvolupament de les capacitats i a l'adquisició de competències en educació infantil, 2010, Comunicació Educativa
Cardona, Y., Psicomotricitat i intel·ligències múltiples. compartint un espai, 2013, Comunicació Educativa
|
|
Complementària |
|
ARNAIZ, P.; RABADAN, M.; VIVES, I. (2001) La psicomotricidad en la escuela: una práctica educativa y preventiva. Málaga: Aljibe
BASSEDAS, M.[et al.] (1997)
Guia d'activitats i d'equipaments per a
l'educació física 0-3. Barcelona: Rosa Sensat. BONASTRE, M.; FUSTÉ, S.
(2007) Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años). Barcelona: Graó ESCRIBA, A. (1998) Los juegos sensoriales y psicomotores en
Educación Física. Madrid: Gymnos. FERRENY, M.T. i ROMÁN, G.
(2004) El descubrimiento de sí mismo.
Actividades y juegos de motricidad en la escuela infantil (2º ciclo). Barcelona: Graó GARCÍA MONTES, E. y RUIZ,
F. (2001) Educación motriz a través del
juego. Infantil, materiales no convencionales. Madrid: Gymnos. GARAIGORDOBIL, M. (2007). Juegos cooperativos y creativos para grupos de niños de 4 a 6 años. Madrid: Pirámide. LLEIXA, T. (1 993) La Educación Física de 3 a 8 años (Segundo
cíclo de Educacíón Infantíl y Cíclo lnicíal de Enseñanza Prímaría). Barcelona: Paidotribo. LLORCA, M. y VEGA, A. (1
998) Psicomotricídad y globalización de/
currículum de educación ínfantil.
Málaga: Aljibe.
Revistes de psicomotricitat:
ENTRELÍNEAS. Revista
especializada en psicomotricidad. Barcelona.
REVISTA IBEROAMERICANA DE
PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES. www.psicomotricidadum.com)
PSICOMOTRICIDAD. Revista de
estudios y experiencias. Madrid: Citap.
CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD.
Bergara: UNED.
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|