DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE L'EDUCACIÓ PSICOMOTRIU A L'EDUCACIÓ INFANTIL I Codi 11274206
Ensenyament
Grau en Educació Infantil (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GILABERT MEDINA, SANDRA
Adreça electrònica sandra.gilabert@urv.cat
valentinalucia.simonetti@urv.cat
Professors/es
GILABERT MEDINA, SANDRA
SIMONETTI FERNÁNDEZ, VALENTINA LUCIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><br /></div><div><br /></div><p> Es proporcionen recursos teòrics, pràctics i metodològics per poder fer una aplicació didàctica a l'escola en l'àmbit psicomotor. Es pretén que l'alumnat assoleixi la preparació i les competències professionals per enfrontar-se a la pràctica educativa, sent capaç de justificar les decisions presses i d'ajustar-se al moment evolutiu i a les necessitats dels infants, és a dir, sent competent per realitzar una intervenció psicomotriu de qualitat. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
 MEP1 Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 MEP2 Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat.
 MEP3 Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 A11 Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
 MEP1 Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Identifica activitats psicomotrius.
 MEP2 Comprèn la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
 MEP3 Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
- Conceptualització, principis, finalitats i continguts de la pràctica psicomotriu educativa.
- El paper del cos en el marc educatiu
El joc: concepte, característiques i evolució del joc dels 0 als 6 anys
L’organització de la sessió de psicomotricitat: espais, racons, materials. Estructura temporal. Agrupaments d’alumnes.
Metodologia al cicle de llars d’infants i al cicle de parvulari.
L'observació global de l'infant en les sessions de psicmotricitat
Actitud i competències del psicomotricista.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques de camp/sortides
B1
B4
B6
C3
20 15 35
Sessió Magistral
MEP1
MEP2
25 34 59
Treballs
MEP3
B1
B2
B4
B5
B6
C5
C6
12 35 47
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
MEP1
MEP2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.

Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorització de treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
B1
B4
B6
C3
Participació en situacions de pràctica real a l'escola 25%
Treballs
MEP3
B1
B2
B4
B5
B6
C5
C6
Elaboració d'una Unitat de Programació.


35% Programación de situaciones de enseñanza- aprendizaje


20%: Diseño de situaciones de aprendizaje y intervención en un contexto real escolar

15%: adecuación del prácticum




Proves mixtes
MEP1
MEP2
Proves que combinen preguntes de desenvolupament i preguntes de resposta breu.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua i presencial d'acord normativa URV i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents:

- Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota.

- L'assistència és obligatòria a les sessions pràctiques, mínim el 80% de les sessions, (només es pot faltar a dues sessions tant per motius justificats com sense  justificar). De tota manera la falta d'assistència no justificada té efectes negatius envers la nota dels treballs relacionats amb la falta d'assistència. El professorat no acceptarà justificants, excepte en els casos que estan sota l'empar de la normativa de la URV. Aquests casos considerats de força major són: assistència a exàmens oficials, competicions d'esportistes d'alt rendiment i malaltia justificada.

- La correcció lingüística  tant oral com escrita en les diferents activitats realitzades i presentades.

- Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al moodle, així com les normes i l'extensió dels treballs.

- Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a segona convocatòria.

- En cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada i automàticament s'avaluarà en segona convocatòria.

Els alumnes que no segueixin una avaluació continuada i presencial, tindran dret a una segona convocatòria amb les tasques que estableixi el professorat en aquesta segona convocatòria

Altres consideracions a tenir en compte:

- Tots els alumnes han de seguir l'assignatura dins el grup que oficialment s'han matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup entre els laboratoris.

- Totes les activitats presentades han de tenir un alt rigor gramatical en quant a adequació, coherència, cohesió i correcció. Les faltes gramaticals i d'ortografia tindran efectes negatius sobre la nota de les diferents activitats amb pes a la nota. Així doncs, cada falta gramatical i/o d'ortografia baixarà 0,1 punts sobre la nota de les diferents tasques d'avaluació.

- D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.

- D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a, l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira i Virgili a la possible obertura d'expedient.


Fonts d'informació

Bàsica Bernard Aucouturier, Actuar, jugar, pensar. Puntos de Apoyo para la pràctica psicomotriz educativa y terapéutica, 2018, Graó
RUIZ DE VELASCO, A.; ABAD, J., El juego simbólico, 2011, Barcelona: Graó
VISCARRO, I. (Coord.)[et al.], Psicomotricitat: de la Vivència a la Representació. , 2010, ICE URV.

Complementària Arnaiz, P; Rabadan, M; Vives, I, La Psicomotricidad en la escuela: una pràctica educativa y preventiva., 2001, Graó
Martínez, L, Psicomotricidad: Pikler, Lapierre, Aucouturier y UAB diferencias connectadas, 2023, Graó

Revistes de psicomotricitat:

 ENTRELÍNEAS. Revista especializada en psicomotricidad. Barcelona.

 REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES. www.psicomotricidadum.com

 PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y experiencias. Madrid: Citap.

 CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD. Bergara: UNED.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent