Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP2 |
Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat. |
| MEP3 |
Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | A11 |
Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
| | MEP1 |
Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Identifica activitats psicomotrius.
| | MEP2 |
Comprèn la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
| | MEP3 |
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
- Conceptualització, principis, finalitats i continguts de la pràctica psicomotriu educativa.
|
|
- El paper del cos en el marc educatiu
|
|
El joc: concepte, característiques i evolució del joc dels 0 als 6 anys |
|
L’organització de la sessió de psicomotricitat: espais, racons, materials. Estructura temporal. Agrupaments d’alumnes.
|
|
Metodologia al cicle de llars d’infants i al cicle de parvulari. |
|
L'observació global de l'infant en les sessions de psicmotricitat |
|
Actitud i competències del psicomotricista. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
20 |
15 |
35 |
Sessió Magistral |
|
25 |
34 |
59 |
Treballs |
|
12 |
35 |
47 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
|
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Tutorització de treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Participació en situacions de pràctica real a l'escola |
25% |
Treballs |
|
Elaboració d'una Unitat de Programació.
|
35% Programación de situaciones de enseñanza- aprendizaje
20%: Diseño de situaciones de aprendizaje y intervención en un contexto real escolar
15%: adecuación del prácticum
|
Proves mixtes |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament i preguntes de resposta breu.
|
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua i presencial d'acord normativa URV i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents: - Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota. -
L'assistència és obligatòria a les sessions pràctiques, mínim el 80% de
les sessions, (només es pot faltar a dues sessions tant per motius
justificats com sense justificar). De tota manera la falta
d'assistència no justificada té efectes negatius envers la nota dels treballs relacionats amb la falta d'assistència. El professorat no acceptarà justificants, excepte en els casos
que estan sota l'empar de la normativa de la URV. Aquests casos
considerats de força major són: assistència a exàmens oficials,
competicions d'esportistes d'alt rendiment i malaltia justificada. - La correcció lingüística tant oral com escrita en les diferents activitats realitzades i presentades. -
Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas
contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al
moodle, així com les normes i l'extensió dels treballs. - Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a segona convocatòria. -
En cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a
l'avaluació continuada i automàticament s'avaluarà en segona
convocatòria. Els alumnes que no
segueixin una avaluació continuada i presencial, tindran dret a una
segona convocatòria amb les tasques que estableixi el professorat en
aquesta segona convocatòria
Altres consideracions a tenir en compte: -
Tots els alumnes han de seguir l'assignatura dins el grup que
oficialment s'han matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup
entre els laboratoris. - Totes les activitats presentades
han de tenir un alt rigor gramatical en quant a adequació, coherència,
cohesió i correcció. Les faltes gramaticals i d'ortografia tindran
efectes negatius sobre la nota de les diferents activitats amb pes a la
nota. Així doncs, cada falta gramatical i/o d'ortografia baixarà 0,1 punts sobre la nota de les diferents tasques d'avaluació. -
D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles
mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les
activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús
o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant
la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de
l'estudiant. - D'acord la normativa vigent, en cas de detectar
plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a,
l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona
convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira
i Virgili a la possible obertura d'expedient. |
Bàsica |
Bernard Aucouturier, Actuar, jugar, pensar. Puntos de Apoyo para la pràctica psicomotriz educativa y terapéutica, 2018, Graó
RUIZ DE VELASCO, A.; ABAD, J., El juego simbólico, 2011, Barcelona: Graó
VISCARRO, I. (Coord.)[et al.], Psicomotricitat: de la Vivència a la Representació. , 2010, ICE URV.
|
|
Complementària |
Arnaiz, P; Rabadan, M; Vives, I, La Psicomotricidad en la escuela: una pràctica educativa y preventiva., 2001, Graó
Martínez, L, Psicomotricidad: Pikler, Lapierre, Aucouturier y UAB diferencias connectadas, 2023, Graó
|
Revistes de psicomotricitat: ENTRELÍNEAS. Revista
especializada en psicomotricidad. Barcelona. REVISTA IBEROAMERICANA DE
PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES. www.psicomotricidadum.com PSICOMOTRICIDAD. Revista de
estudios y experiencias. Madrid: Citap. CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD.
Bergara: UNED. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|