DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PRÀCTICA INSTRUMENTAL, CREATIVITAT I IMPROVISACIÓ Codi 11274210
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
Adreça electrònica ramon.palau@urv.cat
Professors/es
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix el fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació infantil.
Saber integrar el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d'educació infantil.
 A6 Determina el verdader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació infantil.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Percussió corporal i instrumental Orff 1.1L’expressió corporal. El cos com a instrument
1.2L’orquestra dins l’àmbit escolar. L’orquestra Escolar d’Orff.
1.3Instruments d’acompanyament rítmic: petita percussió. Membranòfons i idiòfons de so determinat i indeterminats
1.4Instruments d’acompanyament harmònic. El piano. Instruments de làmines o plaques
1.5 Instruments melòdics ; flauta dolça
TEMA 2 Fonaments de composició. 2.1. Construcció de línies melòdiques.
2.2. Harmonització de melodies populars o de nova creació
2.3. Nocions de contrapunt. Ecos, pregunta-resposta, ostinati
2.4. La forma musical. Nocions bàsiques
TEMA 3. La pràctica instrumental a l’aula 3.1. Criteris de sistematització i selecció del repertori instrumental en l’Educació Primària i Educació Infantil
3.2. Metodologia i recursos didàctics en el procés d’ensenyament i aprenentatge d’una obra instrumental. 3.3.Adaptació de peces treballades a agrupacions instrumentals mixtes adequades a l’àmbit educatiu.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 14 17
Presentacions / exposicions
A2
10 15 25
Atenció personalitzada
10 15 25
 
Proves mixtes
A2
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició i actualització dels coneixements relacionats amb l’assignatura, tant els relacionats amb el llenguatge musical com la pràctica d’un instrument-
Presentacions / exposicions Presentació i execució de peces musicals (harmonitzacions de cançons populars o obres de creació pròpia) per a grups instrumentals que siguin adequats a l’aula de música dins l’àmbit escolar
Atenció personalitzada Organització en grups instrumentals i presentació de les peces musicals creades pels propis alumnes en base a la disponibilitat d’instrumentistes i instruments existents.

Atenció personalitzada
Descripció
Organització en grups instrumentals i presentació de les peces musicals creades pels propis alumnes en base a la disponibilitat d’instrumentistes i instruments existents.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Intervenció en conjunt instrumental 20
Presentacions / exposicions
A2
Un projecte de creació interdisciplinari amb cant, instrument, dansa i teatre 40
Atenció personalitzada
Es tindrà en compte en grau d’implicació actiu de l’alumne en els fòrums de discussió. 10
Proves mixtes
A2
projecte interdisciplinari (pot incloure cant i/o instrument i/o dansa i/o teatre) composat a temps real 20
Altres  

Assistència

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

BENNET, R. (1999). Los instrumentos de la orquesta. Madrid: Ediciones Akal.

ESCUDERO, M. P. (1991). Didáctica musical activa 1, II, III. Madrid. Real Musical.

DIAGRAM GROUP (1986) Como conocer los instrumentos de orquesta. Madrid. Editorial Edad.

GRAETZER, G.; YEPES, A. (1961) Introducción a la práctica del Orff-Schulwerk. Buenos Aires, Barry Editorial.

HEMSY DE GAINZA, V. (1964)  La iniciación musical del niño. Buenos Aires, Ricordi, 1964.

MOLAS ALBERICH, S.; HERRERA LLOP, M. A.: (2003) Baquetas. Percusión en la escuela. Lleida, Edicions de la Universidad de Lleida.

MÜLLER, A.; MORENO, L. (2000) La canción y los instrumentos. Didáctica y metodologías en la educación musical. Sevilla: Editorial MAD.

SANUY, M.; GONZÁLEZ SARMIENTO, L. (1969) Orff-Schulwerk. Música para niños. Introducción. Madrid : Unión Musical Española.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent