DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TREBALL CORPORAL Codi 11274214
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.viscarro@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
 MEP1 Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 MEP2 Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprendre significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 A11 Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
 MEP1 Comprendre significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 MEP2 Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
1. Experimentació i presa de consciència de la relació tònico-emocional
2. Consciència i integració de la pròpia totalitat corporal per contenir i reconèixer la totalitat corporal que l’infant va construint
3. Vivència i aprofundiment en el coneixement d’un mateix i dels altres a través del joc i del moviment
4. Consciència de la pròpia manera de ser d’estar i d’actuar: les actituds i les competències.
5. Representació i reflexió personal i col•lectiva de les vivències corporals, emocionals i relacionals, mitjançant diferents llenguatges
6. Situacions d’exploració de l’acompanyament i de l’escolta de l’altre
7. Reflexió entorn a l’aplicació didàctica de situacions que es donin en el treball corporal

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Pràctiques a laboratoris
A11
MEP1
B4
B5
B6
C5
15 20 35
Resolució de problemes, exercicis
A11
MEP2
B1
B2
B6
8 8 16
Treballs
A11
B1
B3
C2
C4
2 13 15
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Treball de pràctica corporal que es realitza a l'aula de psicomotricitat.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre a l'alumnat per orientar els treballs i i resoldre dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A11
MEP1
B4
B5
B6
C5
Sessions de pràctica corporal.
La metodologia és activa i vivencial, és un treball realitzat amb i a través del cos. Donada la dinàmica de l'assignatura és imprescindible l'assistència i la participació activa al 80% de les sessions com a mínim.
35%
Resolució de problemes, exercicis
A11
MEP2
B1
B2
B6
Es fan propostes i es plantegen problemes que cal resoldre mitjançant situacions de grup, de petit grup, de trio, de parella i individuals, seguides de moments de representació i de reflexió personal i col•lectiva. 35%
Treballs
A11
B1
B3
C2
C4
Diari reflexiu de les sessions de treball corporal 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Important l'assistència. L'avaluació és contínua i no es contempla recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica

AUCOUTURIER, B.; DARRAULT, I.; EMPINET, J.L. (1985) La práctica psicomotriz. Reeducación y Terapia. Barcelona: Científico-Médica.

LAPIERRE, A.y AUCOUTURIER, B (1977d) Simbología de movimiento. Barcelona: Científico-Médica

VALSAGNA A. (2003) La formación corporal del psicomotricista. En Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 11, 5-12.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent