Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A4 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells. |
| A5 |
Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| MAD4 |
Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació infantil. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els principis, fonaments, referents idealògics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | A4 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | A5 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat en educació infantil.
| | A11 |
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
| | B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Troba nous mètodes per fer les coses
| | B4 |
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
MÒDUL I. Introducció. Bases teòriques |
1.Aproximació al concepte d’emoció. Emocions vs sentiments. Intel•ligència emocional/educació emocional/competències emocionals
2. Constructe d’IE. Aportacions de la neurociència. Implicacions a la societat, l’educació i la psicologia sobre la Intel•ligència Emocional
3.Salut i Educació emocional.
4. Diagnòstic versus etiquetatge. Dificultats conductuals. L’espectre autista: La síndrome d’Asperger. La síndrome de Rett. El TDG. L’infant amb TDAH: és emocional?
5.Detecció primerenca. Els signes d’alerta. Transicions familiars. Eines per a la detecció a l’escola.
|
MÒDUL II. Implicacions educatives. |
1.Contextos d’aplicació de les competències emocionals. Concepte de fluir.
2. Fonaments de l’educació emocional: des dels moviments de renovació pedagògics fins la PNL.
3.Objectius, continguts, metodologia i avaluació de l'EE
4. Dificultats en les relacions socials a la infantesa
|
MODUL III . Programa d’EE per a l’Educació infantil. Desenvolupament emocional de 0 a 6 anys. |
1. Model de competències
1.1 Dinàmiques per treballar la consciència emocional
1.2. Dinàmiques per treballar la regulació emocional
1.3. Dinàmiques per treballar la competència social
1.4. Dinàmiques per treballar l'autonomia emocional
1.5. Dinàmiques d’Habilitats de vida i benestar
|
MÒDUL IV. La intervenció psicoeducativa. Propostes d’actuació. |
1. Estratègies d’intervenció. Potencialitats. Eines per un programa d’Educació emocional. Disseny d’un programa emocional.
2. Altres models: El model quadra/quinta de Golstein. Conceptes Bàsics. Els quatre moments bàsics.
3. Implicació dels agents educatius. El treball en xarxa. La col•laboració amb la família.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
7 |
0 |
7 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
10 |
18 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
5 |
6 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
Avantprojecte |
|
4 |
4 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats d'activació de coneixements previs dels mòduls de continguts. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de material digital. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'activitats pràctiques relacionades amb els continguts de cada mòdul. |
Presentacions / exposicions |
Els equips de treball exposaran les activitats plantejades en cada mòdul. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Carpeta d'aprenentatge personalitzada, ordenada i justificada. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Estudi i resolució de casos relacionats amb el contingut dels mòduls. |
Avantprojecte |
Dossier d'una proposta per abordar les competències emocionals a l'aula ordinària |
Descripció |
Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personalitzada individual i de grup. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Crítica i anàlisi dels exercicis plantejats. Pensament alternatiu que avalue els riscos i els avantatges. |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Gestió de la informació amb capacitat de síntesi i continguts i explicacions adients a la temàtica. |
30% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Portafoli individual que recull les activitats realitzades al llarg del curs justificant els aprenentatges realitzats i les tranferències amb altres continguts relacionats.
Mínims: índex, introducció, conclusió i fonts d'informació utilitzades. |
10% |
Avantprojecte |
|
Dossier d'una proposta per abordar les competències emocionals a l'aula ordinària |
20% |
Proves mixtes |
|
relacionades amb els continguts |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en l'avaluació del portfoli (10%), i en una prova escrita.(90%) |
Bàsica |
Bisquerra, R., Psicopedagogia de las emociones, 2009, Sintesi
Schleifer, M. , Valores y sentimientos de los 2 a los 5 años, 2007, Claret
Baena, G., Como desarrollar la inteligencia emocional infantil, 2005, Trillas
López, E., Eduación emocional.Programa para 3-6 años, 2008, Wolters Kluwer
Alvarez Gonzalez. M. (coord), Diseño y evaluación de programas de educación emocional , 2001, Praxis
Trianes Torrres, V. i altres, Las relaciones sociales en la infancia y en la adolescencia, 2007, Piràmide
|
|
Complementària |
Segura, M. y Arcas, M, Relacionarnos bien : programa de competencia social para niños y niñas de 4 a 12 años, 2005, Narcea
Güell, M., Per què he dit blanc si volia dir negre?, 2005, Graó
Güell, M., El món des de Nova Zelanda, 2008, Graó
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|