Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP3 |
Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | MEP1 |
Entén la dimenció aplicada de la psicomotricitat.
| | MEP3 |
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. L'avaluació en educació psicomotriu |
1.1. Avaluació de l'infant
1.2. Avaluació de la intervenció de l'adult. |
2. L'observació com a mètode de recollida de dades |
2.1 La pauta d'observació com a forma de registre i avaluació.
|
3. Els paràmetres d'observació en psicomotricitat |
3.1 Disseny dels paràmetres i dimensions de l'observació.
3.2 Intervenció de la funcionalitat dels paràmtres de l'observació dissenyats. |
4. La planificació de l'observació |
4.1. Fases del procés d'observació
4.2. Estratègies i eines d'observació
4.3. Instruments per a la recollida de dades |
5. Elaboració d'informes d'avaluació |
5.1. Disseny d'ítems d'informe d'avaluació
5.2. Coherència entre indicadors d'informe i programació didàctica trimestral.
5.3 Seqüenciació d'indicadors d'informe per trimestre i nivells. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
9 |
15 |
24 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
11 |
9 |
20 |
Treballs |
|
1 |
22 |
23 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
5 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de sessions pràctiques de psicomotricitat amb els infants d'EI d'una escola.
L'assistència en aquestes pràctiques és obligatòria. |
Treballs |
Realització de treballs individuals.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Seguiment dels treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Realització d’una sessió de les programades. El grup d’estudiants responsable organitza i porta a terme, amb la guia de la professora o professor, una sessió de psicomotricitat amb infants d’entre 3 i 6 anys. S'avaluarà la planificació, la realització i la reflexió posterior de l'activitat.
|
20% |
Treballs |
|
A partir de l'observació d'un infant elaborar les conclusions de l'observació i fer una proposta d'intervenció ajustada a les necessitats detectades.
Observació d'un company en la seva intervenció
Autoobservació i proposta de millora
Preparació d'un model d'informe per les famílies
Elaboració d'Instruments d'observació |
30%
10%
10%
15%
15 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents: - Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota. - L'assistència és obligatòria a les sessions de psicomotricitat amb els infants (mínim al 80% de les sessions). - La participació activa en les activitats proposades i la coherència de les aportacions en els debats realitzats. - La correcció lingüística a tant oral com escrita en les diferents activitats realitzades i presentades. - Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al moodle, així com les normes i l'extensió dels treballs. - Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a segona convocatòria. Les activitats superades en segona convocatòria tindran una nota màxima de 5. - Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada. Altres consideracions a tenir en compte: - Els alumnes han d'assistir a classe en el grup en que s'ha formalitzat la matrícula. El professorat no realitzarà cap canvi de grup. - Totes les activitats presentades hauran de complir un rigor gramatical en quant a: adequació, coherència, cohesió i correcció. El fet que una activitat tingui faltes ortogràfiques tindrà efectes negatius sobre la nota fins el fet de poder suspendre l'activitat. - D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes pel bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. - D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis (enetenent plagi com l'intent d'engany al professor), l'assignatura quedarà suspesa automàticament sense dret a segona convocatòria. |
Bàsica |
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Aljibe, 2001
Bakeman, R.; Gottman, J.M. , Observación de la interacción: Introducción al análisis secuencial, Morata, 1989
Fonseca, da, V., Manual de observación psicomotriz, Inde, 1998
Postic, M.; De Ketele, J.M., Observar las situaciones educativas, Narcea, 2000
|
|
Complementària |
Aucouturier, B., Por qué los niños y niñas se mueven tanto?, Graó, 2004
Aucouturier, B., Los fantasmas de acción y la Práctica Psicomotriz, Graó, 2004
Ruíz de Velasco,. A, Abad., J, El Juego Simbólico, Graó, 2011
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101 | DIDÀCTICA DE L'EDUCACIÓ PSICOMOTRIU A L'EDUCACIÓ INFANTIL I/11254206 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|