DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FORMACIÓ PSICO-CORPORAL Codi 11274228
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
GARCÍA OLALLA, MARÍA DOLORES
Adreça electrònica lola.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA OLALLA, MARÍA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Vivència i presa de consciència de la pròpia expressivitat corporal, l'escolta i la disponibilitat per al treball en l'àmbit de l'educació i l'ajuda psicomotriu

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 MEP1 Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 MEP1 Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Entén la dimenció aplicada de la psicomotricitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
Expressivitat psicomotriu To i actitud corporal
Gestualitat
Mediadors corporals de la comunicació
Cos en relació Escolta i empatia
Ajust tònic
Contencio i seguretat
Establiment de limits
Acompanyament
Gestió emocional Presa de consciència de les pròpies emocions, elaboració i estratègies d'afrontament
Articulació teòrica Establiment de vincles de la vivència corporal i relacional amb la teoria psicomotriu
Articulació pràctica Establiment de vincles de la vivència corporal i relacional amb la pràctica professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
2 0 2
Pràctiques a laboratoris
MEP1
B5
C4
C5
22 0 22
Treballs
MEP1
B1
B4
B6
1 49 50
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, la metodologia de treball i el sistema d'avaluació. Activació de la disposició prèvia cap al treball psicocorporal
Pràctiques a laboratoris Vivència i experimentació a la sala de psicomotricitat, a partir de diferents propostes individuals, en petit i gran grup. Reflexió posterior a partir de les vivències.
Treballs Elaboració d'una memòria personal de les sessions fetes a la sala de psicomotricitat i una reflexió i valoració final sobre el treball psico-corporal.
Atenció personalitzada Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
MEP1
B5
C4
C5
Assistència, participació i implicació en les propostes de treball. Respecte al marc de treball: puntualitat, compromís i respecte cap al grup, compromís ètic. 30 %
Treballs
MEP1
B1
B4
B6
Elaboració d'una memòria personal de les sessions fetes a la sala de psicomotricitat i una reflexió i valoració final sobre el treball psico-corporal. 70 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a aprovar l'assignatura és requisit l'assistència al 80 % de les classes, aprovar la memòria i l'acompliment de les actituds assenyalades a l'apartat de pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica Camps, C.; Mila, J.; García Olalla, L.; Peceli, M.; Tomás, I., El psicomotricista en su cuerpo. De lo sensoriomotor a la transformación psíquica, Buenos Aires: Miño y Dávila, 2011

Complementària

Aucouturier, B., Darrault, I. y Empinet, J.L. (1985) La Práctica Psicomotriz. Reeducación y terapia. Barcelona: Científico-Médica.
Camps, C. y García Olalla, L. (2004)  La formación personal del psicomotricista como proceso de cambio y transformación. Entre Líneas, 16, 7-20
Lapierre, A. y Aucouturier, B. (1977) Simbología del movimiento. Barcelona: Científco-Médica.
Mila, J. (2008) De profesión psicomotricista. Buenos Aires: Miño y Dávila

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TREBALL CORPORAL/11274214
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent