Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Professionalitzador |
Objectius |
Competències |
Conèixer els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en aquesta etapa. |
AP7
|
|
|
Adquirir els conceptes i models teòrics proposats per a l'estudi del desenvolupament de la personalitat a partir dels 12 anys. |
AP2
|
|
|
Indentificar i explicar les relacions entre els elements bàsics del desenvolupament dels alumnes de secundària i les competències de l'etapa. |
AP7
|
|
|
Reconèixer les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge. |
AP7
|
|
|
Aplicar els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i les disfuncions del desenvolupament i aprenentatge en el context educatiu. |
AP2
|
|
|
Planificar, gestionar i evaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades. |
|
BP1
|
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1. L’acció educativa en l’àmbit escolar des d'una visió socioconstructivista de l'educació. |
1.Principis bàsics de la perspectiva constructivista de l'ensenyament i l'aprenentatge. : mediació, construcció i internalització. El triangle interactiu com a unitat bàsica dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Construcció de significats, atribució de sentit i ajust de l’ajuda educativa en les pràctiques educatives escolars. |
Mòdul 2. L'aprenentatge escolar i l'elaboració del significat. Els components cognitius de l'aprenentatge. |
1.La naturalesa de l’aprenentatge significatiu. L’aprenentatge significatiu en relació amb altres tipus d’aprenentatge. Condicions per afavorir l’aprenentatge significatiu. Els coneixements previs: concepte, característiques i funcionalitat.
2.Criteris generals per elaborar una proposta potencialment significativa dels continguts d’aprenentatge. Tipus de continguts. L’ensenyament i l’aprenentatge de conceptes, procediments, i d’actituds i valors. Característiques comunes i diferencials de l’ensenyament i l’aprenentatge dels diferents tipus de continguts. La relació entre aprenentatge de continguts i el desenvolupament i adquisició de competències.
3.Ensenyament i aprenentatge de procediments i ús estratègic del coneixement. Característiques i components de l’ús estratègic del coneixement. Condicions de l’ensenyament per a l’aprenentatge de l’ús estratègic del coneixement |
Mòdul 3. L'aprenentatge escolar i l'atribució de sentit. Els components motivacionals, afectius i relacionals en l'aprenentatge escolar, i la influència educativa |
1.Motivació, metes i estratègies motivadores per facilitar l’aprenentatge escolar. Motivació i enfocaments de l’aprenentatge escolar.
2.Representacions, atribucions i expectatives mútues en l’aprenentatge escolar. Implicacions de la representació d’un mateix i l’autoestima en l’aprenentatge escolar. Els patrons atribucionals i les expectatives de professorat i alumnat en el procés i en els resultats de l’aprenentatge escolar.Intervenció educativa i components afectius i relacionals de l’aprenentatge escolar.
|
Mòdul 4. Activitat conjunta en els processos d'ensenyament i aprenentatge escolar. Ajudar a aprendre. |
1.El desenvolupament de la pràctica docent: ensenyança i assitència a l’alumnat a la zona de desenvolupament proper. El principi d’ajust de l'ajuda educativa. Interacció entre professorat i alumnat i mecanismes d'influència educativa. El traspàs del control del professorat a l’alumnat. La construcció de sistemes de significats compartits.
2.Interacció entre alumnes i organització social de les activitats escolars. Col·laborar entre iguals per aprendre. Mecanismes psicològics i factors moduladors de la construcció de coneixement en col·laboració. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
25 |
35 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
25 |
33 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
5 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
15 |
17 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Una sessió destinada a la presentació de l'assignatura, el seu funcionament i el sistema d'avaluació.
Per a cadascun dels mòduls es preveuen activitats d'activació de coneixements previs dels alumnes. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de material imprès i digital. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Estudi i resolució de casos pràctics relacionats amb el contingut dels mòduls.
|
Presentacions / exposicions |
Els estudiants, individualment o en equips de treball, exposaran algunes de les activitats plantejades en els supòsits pràctics de cada mòdul.
|
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l'assignatura (motivació, expectatives), la implicació i participació, i la regulació del treball individual i d'equip. |
5% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
El procés de resolució dels casos o situacions problema formarà part de la carpeta d'aprenentatge de l'assignatura.
Els criteris d'avaluació són els següents:
- Ajustament a les demandes realitzades.
- Iniciativa en la cerca d¡informació.
- Pertinència, coherència i rellevància conceptual del treball elaborat.
- Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
- Correcció lingüística en la presentació de treballs.
- Actitud responsable i implicació en el treball personal i d'equip.
|
50% |
Presentacions / exposicions |
Es valorarà la qualitat de les presentacions, tant pel que fa al contingut com la forma.
|
15% |
Proves de desenvolupament |
Prova d'aprenentatge referida a continguts treballats a classe i refernciats en documents i materials de treball. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb els objectius, els continguts i el funcionament proposat, l'avaluació de l'assignatura és continuada i exigeix la implicació personal i permanent de l'alumnat i del grup d'alumnes en les activitats programades i en el control i la regulació de l'aprenentatge individual i col·lectiu. Des d'aquesta perspectiva, és necessari controlar la implicació responsable de l'alumnat en la proposta de treball i, en conseqüència, l'assistència regular, que en cap cas pot ser inferior al 80 % de les sessions. S'entén per assistència regular la presència de l'alumnat i dels membres del grup de treball a les sessions previstes en el calendari de treball de l'assignatura. Informació sobre l'avaluació: - Per tenir dret a l'avaluació continuada és requisit imprescindible l'assistència a classe. - Per aprovar cal un mínim de 5, tant en l'avaluació del procés de resolució de les situacions problema o casos com en la prova de desenvolupament. La segona convocatòria manté els mateixos criteris d'avaluació, i per tant, es basa també, en la resolució de les situacions problema o casos i en la superació de la prova escrita. |
Bàsica |
Coll, C.; Palacios, J.; Marchesi, A. (comps.) , Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar., 2001. 2ª ed. , Madrid:Alianza
Coll,C. i alt. , El constructivismo en el aula. , 2006. 16a ed. , Barcelona: Graó
Coll, C. (coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria , 2010. 1ª ed. , Barcelona : Graó ; Madrid : Gobierno de España, Mi
Mayer, R.E , Psicología de la educación : enseñar para un aprendizaje significativo , 2004, Madrid: Prentice Hall
Mercer,N., Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos , 2001, Barcelona:Paidós
Pozo, J.I., Aprendices y maestros., 2000, Madird:Alianza
|
|
Complementària |
Coll, C. Monereo, C. , Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. , 2008, Madrid:Morata
Cubero, R., Perspectivas constructivistas. La intersección entr e el significado, la interacción y el discurso. , 2005 , Barcelona: Grao
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. & Yamauchi, L. A., Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, incl usión y armonía en las aulas y las escuelas., 2002, Barcelona:Paidós
|
Revistes especialitzadesen Psicologia del'Educacióo que publiquen habitualment treballs i investigacions d'interès per a la Psicologiade l'Educació: British Journal of Educational Psychology http://www.bps.org.uk/publications/journals/bjep/bjep_home.cfm?&redirectCount=0 Contemporary Educational Psychology http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622811/description Cultura y Educación http://www.fia.es/revistas/culturayeducacion/home Dialogic Pedagogy Journal http://diaped.soe.udel.edu/dp-map/?reload=1 Educational Psychology http://www.tandf.co.uk/journals/online/0144-3410.asp Educational Psychology Review http://www.springerlink.com/content/1573-336X European Educational Research Journal http://www.wwwords.co.uk/EERJ/index.html Human Development http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome Infancia y Aprendizaje http://www.fia.es/revistas/infanciayaprendizaje/home Instructional Science http://www.springerlink.com/content/1573-1952 Revista de Educación http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion Teachers College Record. The Voice of Scholarship in Education http://www.tcrecord.org |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|