DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT DE LA PERSONALITAT Codi 11605101
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Psicologia
Coordinador/a
DURAN BONAVILA, SILVIA
DUEÑAS RADA, JORGE MANUEL
Adreça electrònica jorgemanuel.duenas@urv.cat
silvia.duranb@urv.cat
Professors/es
DUEÑAS RADA, JORGE MANUEL
DURAN BONAVILA, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura aporta una mirada psicològica a l’estudi dels processos educatius escolars a l’etapa de secundària. Analitza els factors psicològics de naturalesa personal, interpersonal i contextual implicats en l’ensenyament i aprenentatge dels continguts escolars.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en aquesta etapa. AP7
Reconèixer les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge. AP7
Aplicar els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i les disfuncions del desenvolupament i aprenentatge en el context educatiu. AP2
Planificar, gestionar i evaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades. BC2

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Psicologia del desenvolupament i de l'educació 1. Principis generals del desenvolupament humà i la seva relació amb els processos d'ensenyament-aprenentatge.

2. Desenvolupament evolutiu en l'adolescència: desenvolupament cognitiu, emocional i de la personalitat, social, moral i de la identitat de l'adolescent.

3. Característiques psicològiques de l'adolescent.
Mòdul 2. Construcció del coneixement escolar. 1.Tipus de continguts escolars.

2. Característiques definitòries i principis bàsics de la concepció constructivista.

3. La naturalesa de l’aprenentatge significatiu. L’aprenentatge significatiu en relació amb altres tipus d’aprenentatge. Condicions per afavorir l’aprenentatge significatiu. Els coneixements previs: concepte, característiques i funcionalitat.

4. Aprendre a aprendre. Regulació i gestió de l’activitat d’aprenentatge personal i grupal. Les estratègies d’aprenentatge.
Mòdul 3. La interacció i clima social a l'aula. 1. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Representacions mútues i expectatives. La configuració de les relacions entre factors motivacionals, afectius i relacionals més favorable per a realitzar aprenentatges significatius.

2.Tipus de metes amb què un alumne s'implica en les tasques d'aprenentatge. Orientacions motivacionals de l'estudiant i enfocaments en l’aprenentatge escolar. Estratègies motivadores a l'aula.

3. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Representacions mútues i expectatives. La configuració de les relacions entre factors motivacionals, afectius i relacionals més favorable per a realitzar aprenentatges significatius.
Mòdul 4. Els components motivacionals, afectius i relacionals implicats en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. 1.Tipus de metes amb què un alumne s'implica en les tasques d'aprenentatge. Orientacions motivacionals de l'estudiant i enfocaments en l’aprenentatge escolar. Estratègies motivadores a l'aula.

2. La representació que l'alumne té de si mateix: autoconcepte, autoconcepte acadèmic i autoestima.




Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 10 11
 
Resolució de problemes, exercicis
27 30 57
Projectes
4 10 14
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 14 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la primera sessió virtual de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació.
Resolució de problemes, exercicis Resolució grupal dels problemes pràctics i dels exercicis proposats, en relació als continguts de la l'assignatura.
Projectes Treballs que realitza l'estudiant emulant l'exercici professional.
Atenció personalitzada El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. En aquest sentit, es procurarà fer el retorn qualitatiu comentat tant del procés de treball com dels productes lliurats.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Projectes
Descripció
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes pràctics i dels exercicis proposats en relació als continguts de l'assignatura. 60%
Projectes Desenvolupament d'un projecte educatiu. Els estudiants han de relacionar el procés evolutiu dels adolescents amb els diferents processos d'ensenyament-aprenentatge amb l'objectiu de crear propostes creatives, pràctiques i reals en entorns educatius. 10%
Proves objectives de tipus test En aquestes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits en la matèria.
Cal superar el 50% de la prova.
30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les puntuacions obtingudes en els tres instruments d'avaluació, sempre i quan s'hagin lliurat puntualment i en les dates estipulades.

Hi haurà un examen de recuperació pels alumnes que suspenguin les proves objectives tipus test, però no hi haurà una recuperació pels treballs ni per les proyectes.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Coll, C. (coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria , 2010. 1ª ed. , Barcelona : Graó
Coll, C.; Palacios, J.; Marchesi, A. (comps.) , Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar., 2001. 2ª ed. , Madrid:Alianza
Coll,C. i alt. , El constructivismo en el aula. , 2006. 16a ed. , Barcelona: Graó
Mercer,N., Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos , 2001, Barcelona:Paidós
Pozo, J.I., Aprendices y maestros., 2000, Madird:Alianza

Complementària Coll, C. Monereo, C. , Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. , 2008, Madrid:Morata
Cubero, R., Perspectivas constructivistas. La intersección entr e el significado, la interacción y el discurso. , 2005 , Barcelona: Grao
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. & Yamauchi, L. A., Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, incl usión y armonía en las aulas y las escuelas., 2002, Barcelona:Paidós
Mayer, R.E , Psicología de la educación : enseñar para un aprendizaje significativo , 2004, Madrid: Prentice Hall

Revistes especialitzades en Psicologia del'Educacióo que publiquen habitualment treballs i investigacions d'interès per a la Psicologiade l'Educació:

British Journal of Educational Psychology
http://www.bps.org.uk/publications/journals/bjep/bjep_home.cfm?&redirectCount=0
Contemporary Educational Psychology
http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622811/description
Cultura y Educación
http://www.fia.es/revistas/culturayeducacion/home
Dialogic Pedagogy Journal
http://diaped.soe.udel.edu/dp-map/?reload=1
Educational Psychology
http://www.tandf.co.uk/journals/online/0144-3410.asp
Educational Psychology Review
http://www.springerlink.com/content/1573-336X
European Educational Research Journal
http://www.wwwords.co.uk/EERJ/index.html
Human Development
http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome
Infancia y Aprendizaje
http://www.fia.es/revistas/infanciayaprendizaje/home
Instructional Science
http://www.springerlink.com/content/1573-1952
Revista de Educación
http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion
Teachers College Record. The Voice of Scholarship in Education
http://www.tcrecord.org

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent