Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Conèixer els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en aquesta etapa. |
AP7
|
|
|
Reconèixer les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge. |
AP7
|
|
|
Aplicar els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i les disfuncions del desenvolupament i aprenentatge en el context educatiu. |
AP2
|
|
|
Planificar, gestionar i evaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades. |
|
BC2
|
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1. Psicologia del desenvolupament i de l'educació |
1. Principis generals del desenvolupament humà i la seva relació amb els processos d'ensenyament-aprenentatge.
2. Desenvolupament evolutiu en l'adolescència: desenvolupament cognitiu, emocional i de la personalitat, social, moral i de la identitat de l'adolescent.
3. Característiques psicològiques de l'adolescent. |
Mòdul 2. Construcció del coneixement escolar. |
1.Tipus de continguts escolars.
2. Característiques definitòries i principis bàsics de la concepció constructivista.
3. La naturalesa de l’aprenentatge significatiu. L’aprenentatge significatiu en relació amb altres tipus d’aprenentatge. Condicions per afavorir l’aprenentatge significatiu. Els coneixements previs: concepte, característiques i funcionalitat.
4. Aprendre a aprendre. Regulació i gestió de l’activitat d’aprenentatge personal i grupal. Les estratègies d’aprenentatge. |
Mòdul 3. La interacció i clima social a l'aula. |
1. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Representacions mútues i expectatives. La configuració de les relacions entre factors motivacionals, afectius i relacionals més favorable per a realitzar aprenentatges significatius.
2.Tipus de metes amb què un alumne s'implica en les tasques d'aprenentatge. Orientacions motivacionals de l'estudiant i enfocaments en l’aprenentatge escolar. Estratègies motivadores a l'aula.
3. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Representacions mútues i expectatives. La configuració de les relacions entre factors motivacionals, afectius i relacionals més favorable per a realitzar aprenentatges significatius. |
Mòdul 4. Els components motivacionals, afectius i relacionals implicats en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. |
1.Tipus de metes amb què un alumne s'implica en les tasques d'aprenentatge. Orientacions motivacionals de l'estudiant i enfocaments en l’aprenentatge escolar. Estratègies motivadores a l'aula.
2. La representació que l'alumne té de si mateix: autoconcepte, autoconcepte acadèmic i autoestima.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
10 |
11 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
27 |
30 |
57 |
Projectes |
|
4 |
10 |
14 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
14 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió virtual de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució grupal dels problemes pràctics i dels exercicis proposats, en relació als continguts de la l'assignatura. |
Projectes |
Treballs que realitza l'estudiant emulant l'exercici professional. |
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. En aquest sentit, es procurarà fer el retorn qualitatiu comentat tant del procés de treball com dels productes lliurats. |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
Projectes |
|
Descripció |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes pràctics i dels exercicis proposats en relació als continguts de l'assignatura. |
60% |
Projectes |
Desenvolupament d'un projecte educatiu. Els estudiants han de relacionar el procés evolutiu dels adolescents amb els diferents processos d'ensenyament-aprenentatge amb l'objectiu de crear propostes creatives, pràctiques i reals en entorns educatius. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
En aquestes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits en la matèria.
Cal superar el 50% de la prova. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les puntuacions obtingudes en els tres instruments d'avaluació, sempre i quan s'hagin lliurat puntualment i en les dates estipulades. Hi haurà un examen de recuperació pels alumnes que suspenguin les proves objectives tipus test, però no hi haurà una recuperació pels treballs ni per les proyectes. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Coll, C. (coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria , 2010. 1ª ed. , Barcelona : Graó
Coll, C.; Palacios, J.; Marchesi, A. (comps.) , Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar., 2001. 2ª ed. , Madrid:Alianza
Coll,C. i alt. , El constructivismo en el aula. , 2006. 16a ed. , Barcelona: Graó
Mercer,N., Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos , 2001, Barcelona:Paidós
Pozo, J.I., Aprendices y maestros., 2000, Madird:Alianza
|
|
Complementària |
Coll, C. Monereo, C. , Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. , 2008, Madrid:Morata
Cubero, R., Perspectivas constructivistas. La intersección entr e el significado, la interacción y el discurso. , 2005 , Barcelona: Grao
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. & Yamauchi, L. A., Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, incl usión y armonía en las aulas y las escuelas., 2002, Barcelona:Paidós
Mayer, R.E , Psicología de la educación : enseñar para un aprendizaje significativo , 2004, Madrid: Prentice Hall
|
Revistes especialitzades en Psicologia del'Educacióo que publiquen habitualment treballs i investigacions d'interès per a la Psicologiade l'Educació: British Journal of Educational Psychology http://www.bps.org.uk/publications/journals/bjep/bjep_home.cfm?&redirectCount=0 Contemporary Educational Psychology http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622811/description Cultura y Educación http://www.fia.es/revistas/culturayeducacion/home Dialogic Pedagogy Journal http://diaped.soe.udel.edu/dp-map/?reload=1 Educational Psychology http://www.tandf.co.uk/journals/online/0144-3410.asp Educational Psychology Review http://www.springerlink.com/content/1573-336X European Educational Research Journal http://www.wwwords.co.uk/EERJ/index.html Human Development http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome Infancia y Aprendizaje http://www.fia.es/revistas/infanciayaprendizaje/home Instructional Science http://www.springerlink.com/content/1573-1952 Revista de Educación http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion Teachers College Record. The Voice of Scholarship in Education http://www.tcrecord.org |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|