DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS Codi 11605102
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MASIP TARRAGÓ, JOSEFINA
Adreça electrònica pilar.iranzo@urv.cat
josefina.masip@urv.cat
Professors/es
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
MASIP TARRAGÓ, JOSEFINA
Web
Descripció general i informació rellevant Visió general dels processos que es porten a terme en els diferents contextos educatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
  AP11 Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 Aprendre a aprendre.
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BP5 Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CP4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar els fonaments i l'història dels sistema educatiu. AP9
AP10
BP1
BP2
BP5
CP2
Identificar les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa amb la finalitat de poder participar en la definició del projecte del centre i les activitats generals del mateix. AP1
AP2
AP4
BP1
BP5
BP6
CP3
Reconèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula i al centre. AP4
AP5
AP7
BP1
BP2
BP3
BP4
CP4
Conèixer la forma de promoure l'atenció a la diversitat, la prevenció de problemes d'aprenentatge i de convivència en el centre. AP3
AP6
AP7
AP8
AP11
BP3
BP4
CP4

Continguts
Tema Subtema
1. El sistema educatiu i el marc normatiu de l'educació secundària. • Condicionants polítics
o La Constitució (Art. 27)
o Estatut d’autonomia (2006) Art. 21 i arti.131
• Antecedents legislatius
o El segle XX
o Les diferents lleis educatives
-Principis.
-Bases psicopedagògiques i Principis.

2. El sistema educatiu i els condicionaments polítics i legislatius de l'activitat educativa en educació secundària. • LOE
o Principis i finalitats de la llei
• LEC
o Resum de les idees principals
• LOMCE
o El futur???
• El Sistema Educatiu a Catalunya
o Els diferents ensenyaments
• Decret 143/2007
o Currículum, competències bàsiques, organització
• Decret 142/2008
o Currículum, competències bàsiques, organització
• El funcionament del centre escolar
o Organització general de l’institut
? Consell escolar, Equip directiu, equips docents, departaments...
o Normativa inici de curs
? Aspectes bàsics del funcionament de centre
3.La interacció i l'educació a l'aula. • Aspectes bàsics de la proposta curricular
• Les unitats de programació
• La convivència al centre de secundària. La mediació.
4.La tutoria i l'orientació i l'atenció a la diversitat en l'educació secundària. • La tutoria
• Funcions del tutor.
o Objectius, àmbits, activitats.
• L’acció tutorial a l'educació secundària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
 
Sessió Magistral
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 30 40
Presentacions / exposicions
10 15 25
Treballs
3 10 13
 
Atenció personalitzada
3 1 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada Per dur a terme el bloc de treball de la unitat de programació i la seva exposició al grup classe

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Ajut i seguiment dels treballs que cal exposar a la classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 30%
Presentacions / exposicions Unitat de programació.
Presentacions / exposicions
50%
Treballs Treballs d’aplicació de la teoria feta a classe 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'avaluació serà contínua. Es tindran en compte les reflexions i produccions de les diferents activitats formatives exposades anteriorment.

- Serà obligatòria l'assistència (80%) i valorada positivament la participació en les diferents activitats exposades i per aquest motiu se signarà diàriament el grup de teoria i el de pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica

Són d´ús públic i les facilita el professor al moodle.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent