DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS Codi 11605102
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
CEBRIÁN BERNAT, GISELA
Adreça electrònica ramon.palau@urv.cat
marian.marquez@urv.cat
gisela.cebrian@urv.cat
Professors/es
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
MÁRQUEZ RUIZ DE GOPEGUI, MARIAN
CEBRIÁN BERNAT, GISELA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura Visió general dels processos que es porten a terme en els diferents contextos educatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar els fonaments i l'història dels sistema educatiu. AP9
Identificar les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa amb la finalitat de poder participar en la definició del projecte del centre i les activitats generals del mateix. AP4
BC2
Reconèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula i al centre. AP4
AP5
AP7
BC3
Conèixer la forma de promoure l'atenció a la diversitat, la prevenció de problemes d'aprenentatge i de convivència en el centre. AP5
AP7
AP8

Continguts
Tema Subtema
1. Teoria, mètodes i processos curriculars • Etimologia del concepte de currículum
• El poder regulador del currículum
• Definicions, elements i característiques del currículum
• El currículum com a procés i pràctica
• Enfocaments o models de disseny curricular
2. Educació per competències • Per què parlar de competències en educació?
• Metodologies d’ensenyament-aprenentatge
• Avaluar competències
• Competències del professorat
3. Marc Normatiu de Referència en la professió docent • Les lleis Orgàniques d’Educació.
• La LEC
• Marc normatiu de referència
• Sistema Educatiu a Catalunya
4. Del currículum a la programació: La unitat didàctica • La programació didàctica
• Els components de la programació
• El currículum competencial
• L'avaluació competencial
• La unitat didàctica
5. Tutoria i Orientació • Pla d’Acció Tutorial (PAT)
o Objectius generals
o Objectius específics
o PAT i competències
o Definició de les actuacions
6. Convivència, Mediació i Resolució de Conflictes • Marc normatiu
• Per què un pla de convivència?
• Principis bàsics
• La mediació
• Desenvolupament del procés de la mediació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 1 1
 
Webconferència
12 0 12
Debats
0 10 10
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 30 30
Treballs
0 45 45
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Webconferència Introducció dels conceptes i referents de l'assignatura
Debats Debats sobre els continguts de la matèria a partir del fòrum
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura dels articles i llibres referents de la temàtica.
Visualització de vídeos sobre la temàtica
Treballs Realització de treballs individuals o col·lectius
Atenció personalitzada Per resoldre dificultats individuals

Atenció personalitzada
 
Descripció
Ajut i seguiment dels treballs de classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Prova objectiva tipus test sobre el contingut de l'assignatura 30%
Treballs Relalització dels treballs individuals i col·lectius plantejats 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Per poder superar l'assignatura s'haurà de tenir més d'un 4 en cada part de l'avaluació

- L'estudiant disposarà d'una segona convocatòria

- Aquesta assignatura és farà en modalitat virtual


Fonts d'informació

Bàsica SANMARTIN, NEUS, 10 IDEES CLAU.AVALUAR PER APRENDRE, GRAO, BARCELONA
ZABALA I altres, 11 IDEAS CLAVE PARA ENSEÑAR. COMO APRENDER Y ENSEÑAR COMPETENCIAS , GRAO, BARCELONA
Puig, JM; Martín, X .; Escardíbul, S, COM FOMENTAR LA PARTICIPACIO A L'ESCOLA, GRAO, BARCELONA
GOLEMAN, DANIEL, INTEL.LIGÈNCIA EMOCIONAL, KAIROS, BARCELONA
PUIG, JM , L'EDUCACIO EN VALORS, , CUADERNOS DE PEDAGOGIA N 240

Són d´ús públic i les facilita el professor al moodle.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent