DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES I Codi 11605105
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyaments d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Economia
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Geografia
Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Pedagogia
Psicologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.guasch@urv.cat
josemanuel.vila@urv.cat
annamaria.masdeu@urv.cat
dolors.puigjaner@urv.cat
vicent.terol@urv.cat
francesca.pellice@urv.cat
nuria.masgoret@urv.cat
Professors/es
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
VILA CÓRCOLES, JOSE MANUEL
MASDEU BULTÓ, ANNA MARIA
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
TEROL GRAU, VICENT
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
MASGORET FORTUNY, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant Periode d'activitat en centre educatiu on els estudiants tenen la possibilitat d'observar i analitzar alguns contextos en els quals es podrà desenvolupar el seu treball en el futur, de manera que puguin tenir un coneixement vivencial de la tasca professional de professor i de les metodologies emprades, així com dels aspectes que integren l'activitat professional (Serveis, programes, organització, funcions, metodologia...)

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del professor de secundària obligatòria i postobligatòria. AP9
AP10
Identificar els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques. AP9
Observar l'organització, planificació, gestió i intervenció que es porta a terme en la institució educativa. AP1
Obtenir un coneixement proper de la realitat educativa i els professionals que en formen part (prestant una especial atenció a la figura del docent). AP1
Percebre com s’ensenya i com s’apliquen diferents models, estratègies i sistemes d’ensenyança. AP1
AP2
AP3
AP7
Desenvolupar actituds personals adients pel futur exercici professional de la docència CP5

Procediments de selecció
Procediments
La Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV, té signat un conveni amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya perquè l'alumnat de l'Ensenyament del Màster de Formació del Professorat d’ESO, Batxiller, FP i Ensenyament d’Idiomes, pugui realitzar pràctiques en els centres docents públics. També té convenis signats amb centres docents privats - concertats.

Els moments més rellevants en el procediment de selecció de centre de pràctiques són els següents:

- Informació a l'alumnat del procés d'organització del Pràcticum i publicació de les places ofertades.
- Elecció del Centre Docent per part de l'alumnat i assignació del tutor de la Facultat .

L'assignació de centre docent per a la realització de les pràctiques es farà en funció de dos criteris: la nota mitjana de l'expedient i l'ordre de preferències manifestades per l'alumne.

En cas que l’alumne no demani plaça en el període corresponent, se li assignarà d’ofici, sense opció a triar.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 1 0 1
 
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes 0 1 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes 2 0 2
Relació amb el tutor de pràctiques intern 6 3 9
Relació amb el tutor de pràctiques extern 12 0 12
Estada de pràctiques 30 10 40
 
Memòria 0 10 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del funcionament de les pràctiques i la seva avaluació.
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes L'alumnat tria el centre educatiu on desitja realitzar les seves pràctiques, a partir del llistat d'ofertes que el Departament d'Ensenyament i altres institucions posen a disposició dels alumnes de l'ensenyament.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Des de la coordinació del Màster s'assignen les places de pràctiques definitives a cada alumnat.
El seguiment de les pràctiques es realitza mitjançant contactes periòdics entre el tutor acadèmic (intern) i el tutor del centre educatiu (extern).
Relació amb el tutor de pràctiques intern L'alumne haurà de seguir les directrius proporcionades per tutor intern i assistir a totes les reunions de tutoria o seguiment que s'acordin.
Relació amb el tutor de pràctiques extern Un cop l'alumne inicia la seva estada al centre, seguirà les indicacions proporcionades pel tutor que se li hagi assignat.
Estada de pràctiques Realització de les pràctiques en un centre educatiu.
Memòria Realització de la Memòria de Pràctiques.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Relació amb el tutor de pràctiques extern
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Estada de pràctiques Estada al centre de pràctiques 45%
Memòria Realització de la Memòria de Practiques 30%
Altres

Entrevistes amb el tutor acadèmic 15% Autoavaluació 10%

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent