DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) LA FÍSICA I LA QUÍMICA A SECUNDÀRIA I EL SEU CONTEXT Codi 11605108
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
LÓPEZ FERNÁNDEZ, JAVIER
Adreça electrònica juancarlos.ronda@urv.cat
javier.lopez@urv.cat
Professors/es
RONDA BARGALLÓ, JUAN CARLOS
LÓPEZ FERNÁNDEZ, JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es fa un repàs a alguns descobriments destacables de la història de la Física i la Química, personalitzant-los amb personatges rellevants com Newton, Einstein of Mendeleev. Més tard s'esmenten descobriments recents i perspectives epistemològiques de la Física i de la Química, amb l'objectiu de poder extreure possibles enfocaments docents i recursos que puguin ser d'utilitat en el procés ensenyament-aprenentatge d'aquestes ciècnies a secundària. S'adquireix informació sobre diferents contextos i situacions socials en les que puguin resultar aplicables els diversos continguts curriculars de la Física i la Química. S'analitzen exemples d'activitats pràctiques que puguin constituir un referent en la docència de la Física i la Química a secundària. S'adquireixen coneixements de com integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la Física i la Química a secundària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixements sobre història, descobriments recents i perspectives epistemològiques de la Física i de la Química, amb l'objectiu de poder extreure possibles enfocaments docents i recursos que puguin ser d'utilitat en el procés ensenyament-aprenentatge d'aquestes ciècnies a secundària. Adquirir informació sobre diferents contextos i situacions socials en les que puguin resultar aplicables els diversos continguts curriculars de la Física i la Química. Saber analitzar i discutir exemples d'activitats pràctiques que puguin constituir un referent en la docència de la Física i la Química a secundària. Adquirir coneixement de com integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la Física i la Química a secundària. AP1
AP3

Continguts
Tema Subtema
1. El valor cultural i formatiu de la Física i la Química a l'ESO i el Batxillerat i la seva transmissió de coneixements.
2. El currículum de la Física i la Química per a l'ESO i el Batxillerat.
3. L'ensenyament de la Física i la Química.
4. La metodologia científica, el pensament científic i l'experimentació en Física i Química.
5. Història de la Física i Química i la seva influència en el desenvolupament de la societat.
6. Descobriments recents de la Física i la Química.
7. Física i Química, societat, medi ambient i desenvolupament sostenible.
8. La Física i la Química i la seva relació amb altres ciències.
9. Revisió i valorització de contextos i situacions en els que són d'aplicació els diversos continguts curriculars de la Física i la Química.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 16 25
Seminaris
12 12 24
Treballs
3 16 19
Presentacions / exposicions
2 2 4
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: professorat, temporalització, objectius i avaluació.
Sessió Magistral Presentació i discussió dels temes llistats als continugts del curs.
Seminaris Revisió de casos rellevants on un element del currículum de Física i Química és aplicable a una situació quotidiana per la seva rellevància (ètica, cultural, esportiva, ecològica, etc.).
Treballs Realització d'un treball original de cerca d'informació sobre la importància d'un determinat tema del currículum de Física i Química en el món actual. Situació d'aplicació.
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball realitzat. Suport visual i resposta a les preguntes dels professors de l'assignatura.
Atenció personalitzada Recolzament a l'hora d'aprofundir en aspectes tractats a les sessions magistrals i als seminaris.
Ajut per dissenyar el treball (temàtica, desenvolupament, etc.).

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
L'alumne rep la guia-recolzament del professor, si s'escau, per a la realització del treball que posteriorment serà avaluat. L'elecció del tema i el desenvolupament dels continguts i la memòria escrita seran els punts habituals en aquesta atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Memòria escrita d'un treball de recerca d'informació sobre la importància d'un determinat tema del curróculum de Física i Química al món actual (a nivell industrial, social, cultural, ètic, etc.) 70%
Presentacions / exposicions Presentació oral d'un treball. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials (classes magistrals i sessions seminari) al llarg del curs. Es farà control d'assistència mitjanaçant signatura de l'alumne.

En cas de suspendre l'assignatura en 1a convocatòria, l'alumne podrà recuperar-la en segona convocatòria presentant una memòria revisada del treball dintre de les dates estipulades a tal efecte, el qual tornarà a tenir un pes del 70% sobre la nota global.


Fonts d'informació

Bàsica Stephen F. Mason, Historia de las ciencias, Alianza Editorial,
Gerald Messadié, Los grandes descubrimientos de la ciencia, Alianza Editorial,
Bernard Cohen, Bernard Cohen, Gedisa,
Isaac Asimov, Historia y cronología de la ciencia y los descubrimientos, Editorial Ariel,
A. Rupert Hall, La revolución científica 1500-1750, Editorial Crítica,
Diversos autors, 10 imatges de la ciència del segle XX, Eumo Editorial,
Diversos autors, La energía y el medio ambiente, Biblioteca Ben Rosch,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És obligatòria l'assistència al 80% de les sessions teòriques. Es farà control de signatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent