DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN FÍSICA Codi 11605109
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
MASONS BOSCH, JAIME
Adreça electrònica jaume.masons@urv.cat
Professors/es
MASONS BOSCH, JAIME
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. L'assignatura està encaminada a reforçar els coneixements de física de futurs professors de física i química de secundària que tinguin una titulació vinculada a l'àrea d'estudi de la química.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC6 CT6. Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir el coneixement de les bases teòriques i pràctiques de l'ensenyament i l'aprenentatge de la Física a la secundària. AP1
BC2
BC3
Saber contextualitzar els continguts del currículum de la Física per preparar als futurs professors en els aspectes del currículum més conflictius i difícils d'entendre per als alumnes. AP4
BC4
BC6
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'enseyament de la Física i que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. AP6
BC2

Continguts
Tema Subtema
MECÀNICA
El moviment.
L’univers mecànic.
L’energia.
Els planetes i els satèl·lits.
ONES
Ones: ones harmòniques.
Propietats ondulatòries.
El so
ELECTRICITAT Electrostàtica.
Corrent elèctric.
Camp magnètic.
Inducció electromagnètica.
Corrent altern.
ÒPTICA Òptica geomètrica.
Òptica física

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2.5 2.5 5
 
Sessió Magistral
19 19 38
Presentacions / exposicions
6 6 12
Treballs
8 8 16
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Classes magistrals
Sessió Magistral Desenvolupament de continguts
Presentacions / exposicions
Desenvolupament d'una pràctica de laboratori, tant a nivell de quadern d'alumne com de professor
Treballs Elaboració de treball de resolució de problemes plantejats
Atenció personalitzada Resolució personalitzada de dubtes. Atenció a la Presentació de resultats

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Els professors de l'assignatura estaran disponibles per aclarir dubtes. Es recomana contactar per email prèviament.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes Treball demostratiu de l'assoliment dels coneixements. Presentació del treball 60%
Altres

Assistència i participació a classe. Participació activa en forums de discussió

40 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

Per tal d'aprovar la segona convocatoria s'haurà de superar un examen escrit


Fonts d'informació

Bàsica P.A. Tipler y G. Mosca, Física para la ciencia y la tecnología, 5ª edició, Reverté
Á. Franco, Curso Interactivo de Física , , http://www.sc.ehu.es/sbweb/fisica_/
J. Ortín, Problemes resolts de Fonaments de Física I, , Publicacions i Edicions de la Universitat de Barce
F.A. González, La física en problemas, , Ed. Tébar Flores
J. García Roger, Problemas de Física, , Edunsa

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent