Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
|
AP8 |
Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BP4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Professionalitzador |
|
CP2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Objectius |
Competències |
Adquirir el coneixement de les bases teòriques i pràctiques de l'ensenyament i l'aprenentatge de la Física i la Química a la secundària. |
AP1
|
BP1
|
|
Aplicar el coneixement sobre la naturalesa de la Física i la Química a les orientacions didàctiques específiques de cada una d'aquestes disciplines. |
AP2
|
|
|
Saber contextualitzar els continguts del currículum de la Física i de la Química per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. |
AP4
|
BP4
|
|
Aplicar criteris de selecció dels aspectes conceptuals i pràctics més rellevants per a l'ensenyament de la Física i la Química. |
AP1
|
BP4
|
|
Aplicar estratègies docents que permetin promoure la comunicació entre els alumnes i el professor amb la finalitat de mantenir un bon clima per a l'aprenentatge de la Física i de la Química. |
AP3 AP7
|
|
CP2
|
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'enseyament de la Física i la Química i que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. |
AP6
|
|
|
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. |
AP8
|
BP1
|
|
Tema |
Subtema |
1. L'ensenyament de la Física i la Química. |
1.1 Models i tradicions d'ensenyament de la Física i la Química.
1.2 La problemàtica actual de la Física i la Química a la secundària.
1.3 Competències específiques i transversals a Física i Química. |
2. Orientacions didàctiques per a l'ensenyament-aprenentatge de la Física i de la Química. |
2.1. Idees prèvies de l'alumnat.
2.2 Activitats i recursos didàctics.
2.3. Organització de l'aula.
2.4. Argumentació i pensament crític.
|
3. Del currículum prescrit al projecte curricular de centre i d'aula. |
Criteris generals de programació, seqüenciació dels continguts i disseny d'activitats.
|
4. Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de la Física i Química. |
Les unitats didàctiques.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Presentacions / exposicions |
|
24 |
48 |
72 |
Treballs |
|
17 |
17 |
34 |
Fòrums de debat |
|
12 |
36 |
48 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament de continguts. |
Presentacions / exposicions |
Proposta i defensa d'una activitat didàctica. |
Treballs |
Elaboració d'un treball reflexiu al llarg de tota l'assignatura. |
Fòrums de debat |
Participació en fòrums de discussió al voltant de temes tractats a l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada, |
|
Treballs |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
En l'elaboració de les activitats didáctiques i dels treballs reflexius s'oferirà atenció personalitzada. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició i defensa d'una activitat didáctica |
30% |
Treballs |
Elaboració d'un treball reflexiu al llarg de l'assignatura |
30% |
Fòrums de debat |
Participació en fòrums de discussió sobre temes que s'han tractat a l'assignatura |
30%
|
Altres |
Participació activa a l'aula |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. |
Bàsica |
|
Caamaño, A. (coord.) (2011). Didáctica de la Física y Química. Graó, Barcelona. Currículum ESO. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/// Curriculum Batxillerat. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/ Treball de síntesi i Projecte de Recerca. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/sintesi_recerca/ |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|