DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA FÍSICA I QUÍMICA Codi 11605111
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
Adreça electrònica nuria.ruizm@urv.cat
juanpascual.farre@urv.cat
Professors/es
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
FARRE VILLA, JUAN PASCUAL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 Aprendre a aprendre.
  BP4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir el coneixement de les bases teòriques i pràctiques de l'ensenyament i l'aprenentatge de la Física i la Química a la secundària. AP1
BP1
Aplicar el coneixement sobre la naturalesa de la Física i la Química a les orientacions didàctiques específiques de cada una d'aquestes disciplines. AP2
Saber contextualitzar els continguts del currículum de la Física i de la Química per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. AP4
BP4
Aplicar criteris de selecció dels aspectes conceptuals i pràctics més rellevants per a l'ensenyament de la Física i la Química. AP1
BP4
Aplicar estratègies docents que permetin promoure la comunicació entre els alumnes i el professor amb la finalitat de mantenir un bon clima per a l'aprenentatge de la Física i de la Química. AP3
AP7
CP2
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'enseyament de la Física i la Química i que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. AP6
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. AP8
BP1

Continguts
Tema Subtema
1. L'ensenyament de la Física i la Química. 1.1 Models i tradicions d'ensenyament de la Física i la Química.
1.2 La problemàtica actual de la Física i la Química a la secundària.
1.3 Competències específiques i transversals a Física i Química.
2. Orientacions didàctiques per a l'ensenyament-aprenentatge de la Física i de la Química. 2.1. Idees prèvies de l'alumnat.
2.2 Activitats i recursos didàctics.
2.3. Organització de l'aula.
2.4. Argumentació i pensament crític.
3. Del currículum prescrit al projecte curricular de centre i d'aula. Criteris generals de programació, seqüenciació dels continguts i disseny d'activitats.

4. Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de la Física i Química. Les unitats didàctiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
40 40 80
Presentacions / exposicions
24 48 72
Treballs
17 17 34
Fòrums de debat
12 36 48
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Desenvolupament de continguts.
Presentacions / exposicions Proposta i defensa d'una activitat didàctica.
Treballs Elaboració d'un treball reflexiu al llarg de tota l'assignatura.
Fòrums de debat Participació en fòrums de discussió al voltant de temes tractats a l'assignatura.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada,

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció
En l'elaboració de les activitats didáctiques i dels treballs reflexius s'oferirà atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició i defensa d'una activitat didáctica 30%
Treballs Elaboració d'un treball reflexiu al llarg de l'assignatura 30%
Fòrums de debat Participació en fòrums de discussió sobre temes que s'han tractat a l'assignatura 30%
Altres

Participació activa a l'aula

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica

Caamaño, A. (coord.) (2011). Didáctica de la Física y Química. Graó, Barcelona. 

Currículum ESO. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso///

Curriculum Batxillerat. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

Treball de síntesi i Projecte de Recerca. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/sintesi_recerca/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent