DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA FÍSICA I QUÍMICA Codi 11605111
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
Adreça electrònica nuria.ruizm@urv.cat
mariacinta.pujol@urv.cat
magdalena.aguilo@urv.cat
felix.gilgado@urv.cat
joanjosep.carvajal@urv.cat
silvia.subirats@urv.cat
juanpascual.farre@urv.cat
Professors/es
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
PUJOL BAIGES, MARIA CINTA
AGUILÓ DÍAZ, MAGDALENA
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
CARVAJAL MARTÍ, JOAN JOSEP
SUBIRATS BENET, SÍLVIA
FARRE VILLA, JUAN PASCUAL
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar el coneixement sobre la naturalesa de la Física, la Química, la Biologia i la Geologia a les orientacions didàctiques específiques de cada una d'aquestes disciplines. AP1
AP2
Aplicar criteris de selecció dels aspectes conceptuals i pràctics més rellevants per a l'ensenyament de la Física, la Química, la Biologia i la Geologia, AP2
AP10
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'ensenyament de la Física, la Química, la Biologia i la Geologia que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. AP2
AP10
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. AP10

Continguts
Tema Subtema
1. L'ensenyament de la Física i la Química. 1.1. Models i tradicions d'ensenyament de la Física i la Química.
1.2. Perspectiva de gènere en l'ensenyament de les ciències.
2. Orientacions didàctiques per a l'ensenyament i aprenentatge de la Física i la Química 2.1. Metodologia IBSE d'ensenyament de les ciències.
2.2. Models unitats didàctiques
2.3. Altres recursos en l'ensenyament de la Física i la Química.
2.4. Les visites educatives.
2.5. La ciutat com a espai d'aprenentatge.
3. L'avaluació competencial de la Física i la Química Relació CCBB, continguts i avaluació.
4. Recursos docents en ciències naturals 4.1. Entorns virtuals d'aprenentatge (EVA)
4.2. Mitjans i recursos per la creació de material docent.
5. Metodologies d'aprenentatge actives a l'aula de ciència 5.1. Què són les metodologies actives
5.2. Flipped Classroom
5.3. Metodologia de les 5Es
5.4. Jocs i ludificació a les classes de ciència
5.5. Aprenentatge basat en problemes i en projectes (ABPs)
5.6. Treball cooperatiu
5.7. AICLE
6. Metodologia TSS per a la formulació de bones preguntes d'examen 6.1. Avaluació i assoliment de la competència científica
6.2. Dimensions i habilitats científiques
6.3. Protocol TSS (Testing Science Skills)
7. El treball de les ciències en la formació professional 7.1. Ensenyaments científics
7.2. El currículum en la formació professional
7.3. Titulacions científiques en formació professional
7.4. El model curricular
7.5. Programació
7.6. Programació d'unitats formatives.
8. El desenvolupament d'una revolució científica 8.1. La tectònica de plaques
8.2. Influència sobre el pensament actual
9. La problemàtica actual de l'ensenyament de Geologia a secundària 9.1. Argumentació i pensament crític
9.2. Aprenentatge per pensament crític
10. Orientacions didàctiques per a l'ensenyament i aprenentatge de la Geologia Tallers i recursos a l'aula
11. Programació del procés d'ensenyament i aprenentatge de la Geologia
12. Sessions de continguts conceptuals: els principals agents erosius 12.1. El cicle de l'aigua
12.2. Aigües subterrànies
12.3. Els glaciars
12.4. Deserts i vents
12.5. Línies de costa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 8 16
 
Sessió Magistral
40 40 80
Debats
6 12 18
Presentacions / exposicions
18 36 54
Treballs
36 36 72
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes. Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant en grup com individualment.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada sempre que es requereixi (a les classes o a través del correu electrònic)

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció

Els alumnes podran demanar cita via mail o directament a l'aula per tal de realitzar qualsevol consulta.


Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). 30%
Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant individuals com en grup. 60%
Altres

Participació activa a l'aula

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

A la segona conovoatòria s'avaluaran treballs (70%) i exposicions orals (30%).


Fonts d'informació

Bàsica

Caamaño, A. (coord.) (2011). Didáctica de la Física y Química. Graó, Barcelona. 

Currículum ESO. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso///

Curriculum Batxillerat. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

Treball de síntesi i Projecte de Recerca. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/sintesi_recerca/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent