Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
|
AP8 |
Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. |
|
AP9 |
Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC4 |
CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
• Que els alumnes dispossin de coneixements específics i contextuals per interpretrar les dificultats especifiques d’aprenentatge en base a dos nuclis bàsics: les diferències individuals i els mecanismos d’influència educativa. |
AP2 AP3 AP7 AP9
|
|
|
• Adquireixin coneixements dels processos d’aprenentatge bàsics (llenguatge oral, escrit, i matemàtiques) amb la finalitat de capacitar-los per desenvolupar les estratègies
Educatives en el procés d’ensenyament aprenentatge
|
AP3 AP5 AP6 AP8
|
|
|
Adquierixin alguns dels habits de treball i actituts de col.laboració, respecte, rigor intel.lectual i discreció que els capacitin per a l’abordatge conjunt de tasques amb altres professionanals i persones que intervenen en les situacions educatives. |
AP3 AP5 AP7
|
BC2 BC4
|
|
Tema |
Subtema |
1. L'avaluació: Conceptualització de l'avaluació: definició i dimensions implicades en l'avaluació. El professor com a avaluador |
1.1. Anàlisi conceptual. Finalitat de l’avaluació
1.2 L'acte d'avaluació.
1.3. Anàlisi normatiu: LOE, LEC, LOMCE
- ORDRE Avaluació ENS/108/2018
|
2. L'avaluació d'aprenentatges: Aspectes conceptuals i aspectes metodològics i operatius |
2.1. Fases de l’avaluació.
2.2. Agents d’avaluació.
2.3. Instruments d’avaluació. Construcció i desenvolupament.
|
3. Les dificultats d'aprenentatge en l’especialització docent corresponent. |
3.1. Detecció i avaluació de les dificultats d'aprenentatge en l'etapa ESO.
3.2. Mesures educatives en el procés d'atenció educativa i avaluació.
3.3. Eines i planificació de seguiment i avaluació dels alumnes. |
4. Tècniques i instruments d'avaluacio: intervenció psicoeducativa |
4.1. La conceptualització de les dificultats d’aprenentatge i la forma d’abordar-les des d’una perspectiva psicoeducativa.
4.2. Instruments d'avalauació per la diversitat dels alumnes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
50 |
60 |
Estudis previs |
|
1 |
7 |
8 |
Webconferència |
|
10 |
2 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
16 |
18 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua). |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi i resolució de casos pràctics. Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autoregulació del procés d’aprenentatge. |
Estudis previs |
Treball d'estudi i aprofundiment de les lectures recomanades per a cada mòdul. Es facilitaran qüestions que l'alumne, de forma individual, haurà de respondre amb la finalitat d'identificar aspectes rellevants del propi aprenentatge en relació als continguts abordats en el mòdul. |
Webconferència |
El sistema de Web Conferència Educativa és un recurs per a ús pedagògic i didàctic, que permet interactuar de manera sincrònica als estudiants i al professor. És una solució de conferències en línia i en directe per diversos usuaris, i és útil per a rebre el servei de tutoria virtual amb el propòsit d'aclarir possibles dubtes davant del procés d'aprenentatge, i compartir coneixements i experiències del procés de formació, tant amb el professor com amb els companys. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. |
|
Descripció |
Promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. Es realitza en un context virtual o semipresencial a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, moodle i/o correu electrònic. Per qualsevol dubte dirigir-se a la coordinadora de l'assignatura, la professora Evelin Blanco (evelin.blanco@urv.cat). |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treball en grup i/o individual sobre casos pràctics o problemes plantejats a l'aula. |
50% |
Proves objectives de tipus test |
Prova d'aprenentatge referida a continguts treballats a l'assignatura i referenciats en documents i materials d'estudi. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Requisits per aprovar l'assignatura
Per aprovar l'assignatura és necessari treure un mínim de 4 punts en cada part que forma l'avaluació continua (resolució de problemes i prova objectiva tipus test). No s'acceptaran treballs entregats fora de termini. La nota final de l'assignatura es calcularà a partir de l'aplicació dels percentatges indicats: - 50% en la resolució de problemes o casos pràctics (seminaris).
- 50% en el examen tipus test (part magistral).
- Recuperació/Segona convocatòria: els alumnes tindràn dret a una recuperació realitzant una prova segons el criteri del profesor.
|
Bàsica |
Martín Bravo, C;Navarro Guzmán.J (Coords), Psicologia para el profesorado de educación Secundaria y Bachillerato, Piramide , 2011
Miranda Casas.A;Vidal-Abarca Gámez.E; SorianoFerre.M, Evaluación e Intervención Psicoeducativa en Dificultades de Aprenendizaje, Pirámide, 2011
Coll.C.(Coords), Psicologia de la Instrucción:la enseñanza y el aprendizaje en la educación Secundaria, ICE Horsori, 2003
Zabala.A; Arnau .L, Cómo Aprender y enseñar competencias , Grao , 2007
Martin.E.;Mauri.T (Coords), Orientación Educativa.Atencion a la diversidad y educación Inclusiva, Grao, 2012
Sanmartín.N, Avaluar per Apendre , Departament D'Educació .Generalitat de Catalnuya, 2010
Departament d'Ensenyament .Generalitat de Catalunya , http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/centreseducatius/suports/plans, , 2014
Departament d'Ensenyament.Generalitat de Catalunya, ttp://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/alumnes/tap, , 2014
|
|
Complementària |
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|