DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INNOVACIÓ DOCENT I INICIACIÓ A LA RECERCA EDUCATIVA Codi 11605113
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyaments d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Economia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Geografia
Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Infermeria
Medicina i Cirurgia
Pedagogia
Psicologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
MASIP TARRAGÓ, JOSEFINA
Adreça electrònica pilar.iranzo@urv.cat
mariaconcepcio.torres@urv.cat
josefina.masip@urv.cat
eleuterio.lendinez@urv.cat
Professors/es
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
MASIP TARRAGÓ, JOSEFINA
LENDINEZ NAJAR, ELEUTERIO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta matèria es pretén que l'alumnat assoleixi coneixements i experiències de millora i d'innovació partint dels tres àmbits organitzatiu, curricular i metodològic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP5 Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
  BP7 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CP4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar les implicions teòriques i pràctiques de la innovació. AP3
BP3
BP5
BP6
CP3
Analitzar les diverses resistències i facilitadors en els processos d'innovació. AP3
BP2
BP3
CP3
Aplicar diferents estratègies en processos d'innovació a l'institució, a l'aula i en els processos d'ensenyament-aprenentatge. AP5
AP6
AP8
BP6
BP7
Reconèixer els diferents paradigmes i modalitats de la investigació educativa. AP3
Desenvolupar processos de reflexió sobre la pràctica docent. AP3
BP2
CP2
Aplicar la investigació-acció i la pràctica reflexiva, com a metodologia per a la innovació de la docència. AP2
AP8
BP5
BP6
BP7
CP4

Continguts
Tema Subtema
1.La innovació 1.1 Conceptualització general.
1.2 La dimensió institucional en la innovació.
1.3 Resistències-facilitadors en la innovació.
1.4 Estratègies d'innovació.
2. La innovació docent en l'especialització docent corresponent: propostes d'innovació docent en relació als problemes d'ensenyament i aprenentatge de la disciplina corresponent.
3. La Recerca 3.1 Evolució, concepte i instruments de recerca educativa.
3.2 Els paradigmes de la recerca educativa.
3.3 Metodologies i tècniques de recerca.
4. Recerca-acció 4.1 La metodologia de la pràctica reflexiva
4.2 El professor reflexiu.
4.3 La recerca-acció com a metodologia per a la innovació en la tasca docent.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 3 7
 
Sessió Magistral
12 4 16
Resolució de problemes, exercicis
15 20 35
Presentacions / exposicions
20 10 30
Treballs
10 19 29
 
Atenció personalitzada
3 5 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolucions i debats de problemes o exercicis, relacionats amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Presentacions / exposicions Exposicions orals per part dels alumnes d'un tema concret o treball (prèvia presentació escrita)
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada S'aclariran dubtes amb els treballs que s'han de desenvolupar

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
S'aclariran dubtes relacionats amb els treballs que s'han de desenvolupar

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Realització de pràctiques i exercicis individuals i en grup
20%
Presentacions / exposicions Presentacions i exposicions orals d'activitats 30%
Treballs Elaboració de cerques i projectes de millora o d'innovació
30%
Altres

Prova pràctica

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

No hi ha segona convocatoria


Fonts d'informació

Bàsica FERRERES, V.S; MOLINA,E, La preparación del profesor para el cambio en la institución educativa, 1995, PPU
IRANZO, P, Innovando en educación.Formarse para cambiar:un viaje personal, 2009, Erasmus-El Cobre
CARBONELL, J, La aventura de innovar: el cambio en la escuela, 2001, Morata
IMBERNON,F, La educación en el siglo XXI:los retos del futuro inmediato, 2005, Graó
ESCUDERO, T., Investigación en innovación educativa: Algunos àmbitos relevantes, 2007, La Muralla
MARTIN, E. ONRUBIA, J, Orientación Educativa.Procesos de innovación y mejora de la enseñanza, , Graó

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent