Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP8 |
Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP2 |
Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars. |
|
BP3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi. |
|
BP5 |
Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BP6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret. |
|
BP7 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Professionalitzador |
|
CP2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CP3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CP4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
Identificar les implicions teòriques i pràctiques de la innovació. |
AP3
|
BP3 BP5 BP6
|
CP3
|
Analitzar les diverses resistències i facilitadors en els processos d'innovació. |
AP3
|
BP2 BP3
|
CP3
|
Aplicar diferents estratègies en processos d'innovació a l'institució, a l'aula i en els processos d'ensenyament-aprenentatge. |
AP5 AP6 AP8
|
BP6 BP7
|
|
Reconèixer els diferents paradigmes i modalitats de la investigació educativa. |
AP3
|
|
|
Desenvolupar processos de reflexió sobre la pràctica docent. |
AP3
|
BP2
|
CP2
|
Aplicar la investigació-acció i la pràctica reflexiva, com a metodologia per a la innovació de la docència. |
AP2 AP8
|
BP5 BP6 BP7
|
CP4
|
Tema |
Subtema |
1.La innovació |
1.1 Conceptualització general.
1.2 La dimensió institucional en la innovació.
1.3 Resistències-facilitadors en la innovació.
1.4 Estratègies d'innovació. |
2. La innovació docent en l'especialització docent corresponent: propostes d'innovació docent en relació als problemes d'ensenyament i aprenentatge de la disciplina corresponent. |
|
3. La Recerca |
3.1 Evolució, concepte i instruments de recerca educativa.
3.2 Els paradigmes de la recerca educativa.
3.3 Metodologies i tècniques de recerca. |
4. Recerca-acció |
4.1 La metodologia de la pràctica reflexiva
4.2 El professor reflexiu.
4.3 La recerca-acció com a metodologia per a la innovació en la tasca docent. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
3 |
7 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
4 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
20 |
35 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
10 |
30 |
Treballs |
|
10 |
19 |
29 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
5 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolucions i debats de problemes o exercicis, relacionats amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne. |
Presentacions / exposicions |
Exposicions orals per part dels alumnes d'un tema concret o treball (prèvia presentació escrita) |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Atenció personalitzada |
S'aclariran dubtes amb els treballs que s'han de desenvolupar |
|
Descripció |
S'aclariran dubtes relacionats amb els treballs que s'han de desenvolupar |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització de pràctiques i exercicis individuals i en grup
|
20% |
Presentacions / exposicions |
Presentacions i exposicions orals d'activitats |
30% |
Treballs |
Elaboració de cerques i projectes de millora o d'innovació
|
30% |
Altres |
Prova pràctica |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
No hi ha segona convocatoria |
Bàsica |
FERRERES, V.S; MOLINA,E, La preparación del profesor para el cambio en la institución educativa, 1995, PPU
IRANZO, P, Innovando en educación.Formarse para cambiar:un viaje personal, 2009, Erasmus-El Cobre
CARBONELL, J, La aventura de innovar: el cambio en la escuela, 2001, Morata
IMBERNON,F, La educación en el siglo XXI:los retos del futuro inmediato, 2005, Graó
ESCUDERO, T., Investigación en innovación educativa: Algunos àmbitos relevantes, 2007, La Muralla
MARTIN, E. ONRUBIA, J, Orientación Educativa.Procesos de innovación y mejora de la enseñanza, , Graó
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|