Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP8 |
Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP2 |
Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars. |
|
BP3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi. |
|
BP5 |
Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BP6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret. |
|
BP7 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Professionalitzador |
|
CP2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CP3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CP4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CP5 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
Objectius |
Competències |
Identificar les implicacions teòriques i pràctiques de la innovació. |
AP3
|
BP3 BP5 BP6
|
CP3
|
Analitzar les diverses resistències i facilitadors en els processos d'innovació. |
AP3
|
BP2 BP3
|
CP3
|
Aplicar diferents estratègies en processos d'innovació a l'institució, a l'aula i en els processos d'ensenyament-aprenentatge. |
AP5 AP6 AP8
|
BP6 BP7
|
|
Reconèixer els diferents paradigmes i modalitats de la investigació educativa. |
AP3
|
|
|
Desenvolupar processos de reflexió sobre la pràctica docent. |
AP3
|
BP2
|
CP2
|
Aplicar la investigació-acció i la pràctica reflexiva com a metodologies per a la innovació de la docència. |
AP2 AP8
|
BP5 BP6 BP7
|
CP4
|
Resoldre situacions pràctiques amb una visió reflexiva, crítica i innovadora |
AP3 AP5 AP8
|
BP5 BP6 BP7
|
CP3 CP5
|
Tema |
Subtema |
1. La innovació. |
1.1 Conceptualització general.
1.2 La dimensió institucional en la innovació.
1.3 Resistències-facilitadors en la innovació.
1.4 Estratègies d'innovació.
|
2. La innovació docent en cada especialitat docent: reptes educatius i propostes d'innovació docent a cada disciplina. |
Anàlisis i recerca de metodologies i innovacions de l'àmbit o matèries de l'especialitat docent . |
3. La Recerca |
3.1 Evolució, concepte i instruments de recerca educativa.
3.2 Els paradigmes de la recerca educativa.
3.3 Metodologies i tècniques de recerca.
|
4. Investigació-acció. |
4.1 La metodologia de la pràctica reflexiva.
4.2 El professor reflexiu.
4.3 La recerca-acció com a metodologia per a la innovació en la tasca docent.
|
5. Projectar la innovació educativa. |
Objectius, fases, agents i estratègies en els projectes d'innovació educativa. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
14 |
28 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
10 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
15 |
30 |
Treballs |
|
14 |
14 |
28 |
|
Atenció personalitzada |
|
7 |
8 |
15 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presentació de l’assignatura i a l'elaboració d'informació inicial grupal per part dels estudiants. |
Sessió Magistral |
Tractament dels continguts i competències conceptuals de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolucions i debats de problemes o exercicis, relacionats amb les temàtiques de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposicions orals per part dels estudiants d'un tema concret o treball (prèvia presentació i revisió) |
Treballs |
En aquesta assignatura correspon a l'examen individual. |
Atenció personalitzada |
Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats. |
|
Descripció |
Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització de pràctiques i exercicis individuals i en grup
|
30% |
Presentacions / exposicions |
Presentacions i exposicions orals d'activitats |
20% |
Treballs |
Examen individual |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En aquesta assignatura l'estudiant pot demostrar assoliment de competències amb activitats pactades amb la professora en cas de no superar-les en les activitats establertes en primera convocatòria. Cal aprovar individualment cada una de les tres activitats d'avaluació. La professora pot establir proves individuals (orals o escrites) en aquelles activitats grupals sobre les quals no tingui prou informació sobre tots i cadascun dels estudiants que conformen el grup. Totes les produccions escrites i lliurades per part de l'estudiant/a han de reunir els requisits de CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA (Veure espai Moodle de l'assignatura). Assignatura presencial. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. |
Bàsica |
MARTIN, E. y ONRUBIA, J. (Coords.), Orientación Educativa. Procesos de innovación y mejora de la enseñanza. Colección: Formación del Profesorado. Educación Secundaria" , 2011, Graó y MEC
CARBONELL, J, La aventura de innovar: el cambio en la escuela, 2001, Morata
IMBERNON, F, La educación en el siglo XXI:los retos del futuro inmediato, 2005, Graó
ESCUDERO, T., Investigación en innovación educativa: Algunos àmbitos relevantes, 2007, La Muralla
IRANZO, P., Asesoramiento Pedagógico al Profesorado, 2012, Síntesis
ZABALZA, M. A., Los diarios de clase. Documento para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores., 1991, PPU
TAYLOR, S. J.y BOGDAN, R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación., 1992, Paidós
FERRER, V., CARMONA, M. y SORIA, V. (Eds.), Guia para estudiantes, docnetes y agentes colaboradores., 2012, McGraw-Hill
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|