DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INNOVACIÓ DOCENT I INICIACIÓ A LA RECERCA EDUCATIVA Codi 11605113
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Economia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Geografia
Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Infermeria
Medicina i Cirurgia
Pedagogia
Psicologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
Adreça electrònica pilar.iranzo@urv.cat
Professors/es
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta matèria es pretén que l'estudiant assoleixi coneixements i experiències de millora i d'innovació partint dels tres àmbits organitzatiu, curricular i metodològic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP5 Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
  BP7 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CP4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CP5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar les implicacions teòriques i pràctiques de la innovació. AP3
BP3
BP5
BP6
CP3
Analitzar les diverses resistències i facilitadors en els processos d'innovació. AP3
BP2
BP3
CP3
Aplicar diferents estratègies en processos d'innovació a l'institució, a l'aula i en els processos d'ensenyament-aprenentatge. AP5
AP6
AP8
BP6
BP7
Reconèixer els diferents paradigmes i modalitats de la investigació educativa. AP3
Desenvolupar processos de reflexió sobre la pràctica docent. AP3
BP2
CP2
Aplicar la investigació-acció i la pràctica reflexiva com a metodologies per a la innovació de la docència. AP2
AP8
BP5
BP6
BP7
CP4
Resoldre situacions pràctiques amb una visió reflexiva, crítica i innovadora AP3
AP5
AP8
BP5
BP6
BP7
CP3
CP5

Continguts
Tema Subtema
1. La innovació. 1.1 Conceptualització general.
1.2 La dimensió institucional en la innovació.
1.3 Resistències-facilitadors en la innovació.
1.4 Estratègies d'innovació.
2. La innovació docent en cada especialitat docent: reptes educatius i propostes d'innovació docent a cada disciplina. Anàlisis i recerca de metodologies i innovacions de l'àmbit o matèries de l'especialitat docent .
3. La Recerca 3.1 Evolució, concepte i instruments de recerca educativa.
3.2 Els paradigmes de la recerca educativa.
3.3 Metodologies i tècniques de recerca.
4. Investigació-acció. 4.1 La metodologia de la pràctica reflexiva.
4.2 El professor reflexiu.
4.3 La recerca-acció com a metodologia per a la innovació en la tasca docent.
5. Projectar la innovació educativa. Objectius, fases, agents i estratègies en els projectes d'innovació educativa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
14 14 28
Resolució de problemes, exercicis
10 10 20
Presentacions / exposicions
15 15 30
Treballs
14 14 28
 
Atenció personalitzada
7 8 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presentació de l’assignatura i a l'elaboració d'informació inicial grupal per part dels estudiants.
Sessió Magistral Tractament dels continguts i competències conceptuals de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolucions i debats de problemes o exercicis, relacionats amb les temàtiques de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposicions orals per part dels estudiants d'un tema concret o treball (prèvia presentació i revisió)
Treballs En aquesta assignatura correspon a l'examen individual.
Atenció personalitzada Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Realització de pràctiques i exercicis individuals i en grup
30%
Presentacions / exposicions Presentacions i exposicions orals d'activitats 20%
Treballs Examen individual 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En aquesta assignatura l'estudiant pot demostrar assoliment de competències amb activitats pactades amb la professora en cas de no superar-les en les activitats establertes en primera convocatòria.

Cal aprovar individualment cada una de les tres activitats d'avaluació.

La professora pot establir proves individuals (orals o escrites) en aquelles activitats grupals sobre les quals no tingui prou informació sobre tots i cadascun dels estudiants que conformen el grup.

Totes les produccions escrites i lliurades per part de l'estudiant/a han de reunir els requisits de CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA (Veure espai Moodle de l'assignatura).

Assignatura presencial. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica MARTIN, E. y ONRUBIA, J. (Coords.), Orientación Educativa. Procesos de innovación y mejora de la enseñanza. Colección: Formación del Profesorado. Educación Secundaria" , 2011, Graó y MEC
CARBONELL, J, La aventura de innovar: el cambio en la escuela, 2001, Morata
IMBERNON, F, La educación en el siglo XXI:los retos del futuro inmediato, 2005, Graó
ESCUDERO, T., Investigación en innovación educativa: Algunos àmbitos relevantes, 2007, La Muralla
IRANZO, P., Asesoramiento Pedagógico al Profesorado, 2012, Síntesis
ZABALZA, M. A., Los diarios de clase. Documento para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores., 1991, PPU
TAYLOR, S. J.y BOGDAN, R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación., 1992, Paidós
FERRER, V., CARMONA, M. y SORIA, V. (Eds.), Guia para estudiantes, docnetes y agentes colaboradores., 2012, McGraw-Hill

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent