DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) INNOVACIÓN DOCENTE E INICIACIÓN A LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA Código 11605113
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
5 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Bioquímica y Biotecnología
Ciencias Médicas Básicas
Economía
Ingeniería Electrónica, Eléctrica y Automática
Ingeniería Informática y Matemáticas
Estudios Ingleses y Alemanes
Filología Catalana
Filologías Románicas
Geografía
Gestión de Empresas
Historia e Historia del Arte
Enfermería
Medicina y Cirugía
Pedagogía
Psicología
Química Analítica y Química Orgánica
Química Física e Inorgánica
Coordinador/a
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
Correo-e ramon.palau@urv.cat
jordi.mogas@urv.cat
marian.marquez@urv.cat
Profesores/as
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
MOGAS RECALDE, JORDI
MÁRQUEZ RUIZ DE GOPEGUI, MARIAN
Web
Descripción general e información relevante En aquesta matèria es pretén que l'estudiant assoleixi coneixements i experiències de millora i d'innovació partint dels tres àmbits organitzatiu, curricular i metodològic.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Identificar les implicacions teòriques i pràctiques de la innovació. AP3
Analitzar les diverses resistències i facilitadors en els processos d'innovació. AP3
Aplicar diferents estratègies en processos d'innovació a l'institució, a l'aula i en els processos d'ensenyament-aprenentatge. AP5
AP6
AP8
BC2
Reconèixer els diferents paradigmes i modalitats de la investigació educativa. AP3
Desenvolupar processos de reflexió sobre la pràctica docent. AP3
Aplicar la investigació-acció i la pràctica reflexiva com a metodologies per a la innovació de la docència. AP2
AP8
BC5
Resoldre situacions pràctiques amb una visió reflexiva, crítica i innovadora AP3
AP5
AP8
BC1

Contenidos
tema Subtema
1. La innovación. Concepto de innovación. La dimensión institucional de la innovación. Resistencias-facilitadores de la innovación. Estrategias de innovación
2. La innovación docente en cada especialidad docente: retos educativos y propuestas de innovación docente en cada disciplina. Análisis de innovaciones en el ámbito especializado de docencia. Anàlisis i recerca de metodologies i innovacions de l'àmbit o matèries de l'especialitat docent .
3. La investigación educativa. Evolución y desarrollo de la investigación educativa. Los paradigmas de la investigación educativa. Metodologías y técnicas de investigación.
4. Investigación-acción. La metodología de la práctica reflexiva. El profesor reflexivo. La investigación-acción como metodología para la innovación en el desempeño docente.
5. Proyectar la innovación educativa. Objetivos, fases, agentes y estrategias en los proyectos de innovación educativa.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
0 2 2
 
Webconferencia
7 7 14
Debates
7 7 14
Trabajos
0 63 63
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada
0 30 30
 
Atención personalizada
0 2 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a la presentació de l’assignatura i a l'elaboració d'informació inicial grupal per part dels estudiants.
Webconferencia Videoconferències on es presentarà els continguts de la matèria i resoldran dubtes
Debates Debats sobre els continguts de la matèria
Trabajos Realització de treballs individuals o en grup
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada Lectura d'articles i llibres o visionat de vídeos sobre els referents de l'assignatura
Atención personalizada Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats.

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Desenvolupament de treballs individuals i col·lectius 70%
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada Prova objectiva tipus test 30%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

El màster no preveu la segona convocatòria. En aquesta assignatura l'estudiant pot demostrar assoliment de competències amb activitats pactades amb la professora en cas de no superar-la en les activitats establertes en primera convocatòria.

Cal aprovar individualment cada una de les tres activitats d'avaluació.

La professora pot establir proves individuals (orals o escrites) en aquelles activitats grupals sobre les quals no tingui prou informació sobre tots i cadascun dels estudiants que conformen el grup.

Totes les produccions escrites i lliurades per part de l'estudiant/a han de reunir els requisits de CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA (Veure espai Moodle de l'assignatura).

Assignatura presencial. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fuentes de información

Básica MARTIN, E. y ONRUBIA, J. (Coords.), Orientación Educativa. Procesos de innovación y mejora de la enseñanza. Colección: Formación del Profesorado. Educación Secundaria" , 2011, Graó y MEC
CARBONELL, J, La aventura de innovar: el cambio en la escuela, 2001, Morata
IMBERNON, F, La educación en el siglo XXI:los retos del futuro inmediato, 2005, Graó
ESCUDERO, T., Investigación en innovación educativa: Algunos àmbitos relevantes, 2007, La Muralla
IRANZO, P., Asesoramiento Pedagógico al Profesorado, 2012, Síntesis
ZABALZA, M. A., Los diarios de clase. Documento para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores., 1991, PPU
Cook, T. D. y Reichardt, S., Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa, 1986, Ediciones Morata. Colección: Pedagogía
TAYLOR, S. J.y BOGDAN, R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación., 1992, Paidós
FERRER, V., CARMONA, M. y SORIA, V. (Eds.), Guia para estudiantes, docnetes y agentes colaboradores., 2012, McGraw-Hill

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.