Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Profesionalizador |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP8 |
Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comun |
|
BC1 |
CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic. |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC5 |
CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Objetivos |
Competencias |
Identificar les implicacions teòriques i pràctiques de la innovació. |
AP3
|
|
|
Analitzar les diverses resistències i facilitadors en els processos d'innovació. |
AP3
|
|
|
Aplicar diferents estratègies en processos d'innovació a l'institució, a l'aula i en els processos d'ensenyament-aprenentatge. |
AP5 AP6 AP8
|
BC2
|
|
Reconèixer els diferents paradigmes i modalitats de la investigació educativa. |
AP3
|
|
|
Desenvolupar processos de reflexió sobre la pràctica docent. |
AP3
|
|
|
Aplicar la investigació-acció i la pràctica reflexiva com a metodologies per a la innovació de la docència. |
AP2 AP8
|
BC5
|
|
Resoldre situacions pràctiques amb una visió reflexiva, crítica i innovadora |
AP3 AP5 AP8
|
BC1
|
|
tema |
Subtema |
1. La innovación. |
Concepto de innovación. La dimensión institucional de la innovación. Resistencias-facilitadores de la innovación. Estrategias de innovación |
2. La innovación docente en cada especialidad docente: retos educativos y propuestas de innovación docente en cada disciplina. Análisis de innovaciones en el ámbito especializado de docencia. |
Anàlisis i recerca de metodologies i innovacions de l'àmbit o matèries de l'especialitat docent . |
3. La investigación educativa. |
Evolución y desarrollo de la investigación educativa. Los paradigmas de la investigación educativa. Metodologías y técnicas de investigación. |
4. Investigación-acción. |
La metodología de la práctica reflexiva. El profesor reflexivo. La investigación-acción como metodología para la innovación en el desempeño docente. |
5. Proyectar la innovación educativa. |
Objetivos, fases, agentes y estrategias en los proyectos de innovación educativa. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
0 |
2 |
2 |
|
Webconferencia |
|
7 |
7 |
14 |
Debates |
|
7 |
7 |
14 |
Trabajos |
|
0 |
63 |
63 |
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada |
|
0 |
30 |
30 |
|
Atención personalizada |
|
0 |
2 |
2 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Activitats encaminades a la presentació de l’assignatura i a l'elaboració d'informació inicial grupal per part dels estudiants. |
Webconferencia |
Videoconferències on es presentarà els continguts de la matèria i resoldran dubtes |
Debates |
Debats sobre els continguts de la matèria |
Trabajos |
Realització de treballs individuals o en grup |
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada |
Lectura d'articles i llibres o visionat de vídeos sobre els referents de l'assignatura |
Atención personalizada |
Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats. |
|
descripción |
Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats. |
|
|
descripción |
Peso |
Trabajos |
Desenvolupament de treballs individuals i col·lectius |
70% |
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada |
Prova objectiva tipus test |
30% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
El màster no preveu la segona convocatòria. En aquesta assignatura l'estudiant pot demostrar assoliment de competències amb activitats pactades amb la professora en cas de no superar-la en les activitats establertes en primera convocatòria. Cal aprovar individualment cada una de les tres activitats d'avaluació. La professora pot establir proves individuals (orals o escrites) en aquelles activitats grupals sobre les quals no tingui prou informació sobre tots i cadascun dels estudiants que conformen el grup. Totes les produccions escrites i lliurades per part de l'estudiant/a han de reunir els requisits de CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA (Veure espai Moodle de l'assignatura). Assignatura presencial. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. |
Básica |
MARTIN, E. y ONRUBIA, J. (Coords.), Orientación Educativa. Procesos de innovación y mejora de la enseñanza. Colección: Formación del Profesorado. Educación Secundaria" , 2011, Graó y MEC
CARBONELL, J, La aventura de innovar: el cambio en la escuela, 2001, Morata
IMBERNON, F, La educación en el siglo XXI:los retos del futuro inmediato, 2005, Graó
ESCUDERO, T., Investigación en innovación educativa: Algunos àmbitos relevantes, 2007, La Muralla
IRANZO, P., Asesoramiento Pedagógico al Profesorado, 2012, Síntesis
ZABALZA, M. A., Los diarios de clase. Documento para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores., 1991, PPU
Cook, T. D. y Reichardt, S., Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa, 1986, Ediciones Morata. Colección: Pedagogía
TAYLOR, S. J.y BOGDAN, R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación., 1992, Paidós
FERRER, V., CARMONA, M. y SORIA, V. (Eds.), Guia para estudiantes, docnetes y agentes colaboradores., 2012, McGraw-Hill
|
|
Complementaria |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|