Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP8 |
Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic. |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC5 |
CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Identificar les implicacions teòriques i pràctiques de la innovació. |
AP3
|
|
|
Analitzar les diverses resistències i facilitadors en els processos d'innovació. |
AP3
|
|
|
Aplicar diferents estratègies en processos d'innovació a l'institució, a l'aula i en els processos d'ensenyament-aprenentatge. |
AP5 AP6 AP8
|
BC2
|
|
Reconèixer els diferents paradigmes i modalitats de la investigació educativa. |
AP3
|
|
|
Desenvolupar processos de reflexió sobre la pràctica docent. |
AP3
|
|
|
Aplicar la investigació-acció i la pràctica reflexiva com a metodologies per a la innovació de la docència. |
AP2 AP8
|
BC5
|
|
Resoldre situacions pràctiques amb una visió reflexiva, crítica i innovadora |
AP3 AP5 AP8
|
BC1
|
|
Tema |
Subtema |
1. La innovació. |
1.1 Conceptualització general.
1.2 La dimensió institucional en la innovació.
1.3 Resistències-facilitadors en la innovació.
1.4 Estratègies d'innovació.
|
2. La innovació docent en cada especialitat docent: reptes educatius i propostes d'innovació docent a cada disciplina. |
Anàlisis i recerca de metodologies i innovacions de l'àmbit o matèries de l'especialitat docent . |
3. La Recerca |
3.1 Evolució, concepte i instruments de recerca educativa.
3.2 Els paradigmes de la recerca educativa.
3.3 Metodologies i tècniques de recerca.
|
4. Investigació-acció. |
4.1 La metodologia de la pràctica reflexiva.
4.2 El professor reflexiu.
4.3 La recerca-acció com a metodologia per a la innovació en la tasca docent.
|
5. Projectar la innovació educativa. |
Objectius, fases, agents i estratègies en els projectes d'innovació educativa. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
2 |
2 |
|
Webconferència |
|
7 |
7 |
14 |
Debats |
|
7 |
7 |
14 |
Treballs |
|
0 |
63 |
63 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
0 |
30 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
2 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presentació de l’assignatura i a l'elaboració d'informació inicial grupal per part dels estudiants. |
Webconferència |
Videoconferències on es presentarà els continguts de la matèria i resoldran dubtes |
Debats |
Debats sobre els continguts de la matèria |
Treballs |
Realització de treballs individuals o en grup |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Lectura d'articles i llibres o visionat de vídeos sobre els referents de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats. |
|
Descripció |
Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Desenvolupament de treballs individuals i col·lectius |
70% |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Prova objectiva tipus test |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Per poder superar l'assignatura s'haurà de tenir més d'un 4 en cada part de l'avaluació - L'estudiant disposarà d'una segona convocatòria - Aquesta assignatura és farà en modalitat virtual |
Bàsica |
MARTIN, E. y ONRUBIA, J. (Coords.), Orientación Educativa. Procesos de innovación y mejora de la enseñanza. Colección: Formación del Profesorado. Educación Secundaria" , 2011, Graó y MEC
CARBONELL, J, La aventura de innovar: el cambio en la escuela, 2001, Morata
IMBERNON, F, La educación en el siglo XXI:los retos del futuro inmediato, 2005, Graó
ESCUDERO, T., Investigación en innovación educativa: Algunos àmbitos relevantes, 2007, La Muralla
IRANZO, P., Asesoramiento Pedagógico al Profesorado, 2012, Síntesis
ZABALZA, M. A., Los diarios de clase. Documento para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores., 1991, PPU
Cook, T. D. y Reichardt, S., Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa, 1986, Ediciones Morata. Colección: Pedagogía
TAYLOR, S. J.y BOGDAN, R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación., 1992, Paidós
FERRER, V., CARMONA, M. y SORIA, V. (Eds.), Guia para estudiantes, docnetes y agentes colaboradores., 2012, McGraw-Hill
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|