DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INNOVACIÓ DOCENT I INICIACIÓ A LA RECERCA EDUCATIVA Codi 11605113
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Economia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Geografia
Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Infermeria
Medicina i Cirurgia
Pedagogia
Psicologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
Adreça electrònica ramon.palau@urv.cat
jordi.mogas@urv.cat
Professors/es
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
MOGAS RECALDE, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. En aquesta matèria es pretén que l'estudiant assoleixi coneixements i experiències de millora i d'innovació partint dels tres àmbits organitzatiu, curricular i metodològic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar les implicacions teòriques i pràctiques de la innovació. AP3
Analitzar les diverses resistències i facilitadors en els processos d'innovació. AP3
Aplicar diferents estratègies en processos d'innovació a l'institució, a l'aula i en els processos d'ensenyament-aprenentatge. AP5
AP6
AP8
BC2
Reconèixer els diferents paradigmes i modalitats de la investigació educativa. AP3
Desenvolupar processos de reflexió sobre la pràctica docent. AP3
Aplicar la investigació-acció i la pràctica reflexiva com a metodologies per a la innovació de la docència. AP2
AP8
BC5
Resoldre situacions pràctiques amb una visió reflexiva, crítica i innovadora AP3
AP5
AP8
BC1

Continguts
Tema Subtema
1. La innovació. 1.1 Conceptualització general.
1.2 La dimensió institucional en la innovació.
1.3 Resistències-facilitadors en la innovació.
1.4 Estratègies d'innovació.
2. La innovació docent en cada especialitat docent: reptes educatius i propostes d'innovació docent a cada disciplina. Anàlisis i recerca de metodologies i innovacions de l'àmbit o matèries de l'especialitat docent .
3. La Recerca 3.1 Evolució, concepte i instruments de recerca educativa.
3.2 Els paradigmes de la recerca educativa.
3.3 Metodologies i tècniques de recerca.
4. Investigació-acció. 4.1 La metodologia de la pràctica reflexiva.
4.2 El professor reflexiu.
4.3 La recerca-acció com a metodologia per a la innovació en la tasca docent.
5. Projectar la innovació educativa. Objectius, fases, agents i estratègies en els projectes d'innovació educativa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 2 2
 
Webconferència
7 7 14
Debats
7 7 14
Treballs
0 63 63
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 30 30
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presentació de l’assignatura i a l'elaboració d'informació inicial grupal per part dels estudiants.
Webconferència Videoconferències on es presentarà els continguts de la matèria i resoldran dubtes
Debats Debats sobre els continguts de la matèria
Treballs Realització de treballs individuals o en grup
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura d'articles i llibres o visionat de vídeos sobre els referents de l'assignatura
Atenció personalitzada Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Interacció individual i/o grupal per a realitzar el seguiment de les activitats.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Desenvolupament de treballs individuals i col·lectius 70%
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Prova objectiva tipus test 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Per poder superar l'assignatura s'haurà de tenir més d'un 4 en cada part de l'avaluació

- L'estudiant disposarà d'una segona convocatòria

- Aquesta assignatura és farà en modalitat virtual


Fonts d'informació

Bàsica MARTIN, E. y ONRUBIA, J. (Coords.), Orientación Educativa. Procesos de innovación y mejora de la enseñanza. Colección: Formación del Profesorado. Educación Secundaria" , 2011, Graó y MEC
CARBONELL, J, La aventura de innovar: el cambio en la escuela, 2001, Morata
IMBERNON, F, La educación en el siglo XXI:los retos del futuro inmediato, 2005, Graó
ESCUDERO, T., Investigación en innovación educativa: Algunos àmbitos relevantes, 2007, La Muralla
IRANZO, P., Asesoramiento Pedagógico al Profesorado, 2012, Síntesis
ZABALZA, M. A., Los diarios de clase. Documento para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores., 1991, PPU
Cook, T. D. y Reichardt, S., Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa, 1986, Ediciones Morata. Colección: Pedagogía
TAYLOR, S. J.y BOGDAN, R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación., 1992, Paidós
FERRER, V., CARMONA, M. y SORIA, V. (Eds.), Guia para estudiantes, docnetes y agentes colaboradores., 2012, McGraw-Hill

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent