DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) LA BIOLOGIA I LA GEOLOGIA A SECUNDÀRIA I EL SEU CONTEXT Codi 11605114
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
AGUILÓ DÍAZ, MAGDALENA
Adreça electrònica juancarlos.ronda@urv.cat
jaume.masons@urv.cat
magdalena.aguilo@urv.cat
felix.gilgado@urv.cat
juanpascual.farre@urv.cat
Professors/es
RONDA BARGALLÓ, JUAN CARLOS
MASONS BOSCH, JAIME
AGUILÓ DÍAZ, MAGDALENA
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
FARRE VILLA, JUAN PASCUAL
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer el valor formatiu de la FQBG en el context social actual AP1
Reconèixer la importància de la seva transmissió de coneixement a l'ESO i Batxillerat AP10
Obtenir informació sobre possibles contextos i situacions socials que siguin aplicables als diferents continguts curriculars de la FQBG. BC2
Adquirir coneixements sobre història, descobriments recents i perspectives epistemològiques de la FQBG, amb l'objectiu de poder extreure possibles enfocaments docents i recursos que puguin ser d'utilitat en el procés ensenyament-aprenentatge d'aquestes ciècnies a secundària. Adquirir informació sobre diferents contextos i situacions socials en les que puguin resultar aplicables els diversos continguts curriculars de la FQBG. Saber analitzar i discutir exemples d'activitats pràctiques que puguin constituir un referent en la docència de la FQBG a secundària. Adquirir coneixement de com integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la FQBG a secundària. AP1
AP3
AP10

Continguts
Tema Subtema
1. El valor cultural i formatiu de la FQBG en l'ESO i el batxillerat i la seva transmissió de coneixements.
2. El currículum de FQBG per l'ESO i el Batxillerat.
3. L'ensenyament de la FQBG.
4.La metodologia científica, el pensament científic i l'experimentació en FQBG.
5. Història de la FQBG i la seva influència en el desenvolupament de la societat..
6. Descobriments recents de la FQBG.
7. FQBG, societat, medi ambient i desenvolupament sostenible.
8. FQBG i la seva relació amb altres ciències.
9. Revisió i valorització de contextos i situacions en les que són d'aplicació els diversos continguts curriculars de la FQBG.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 16 25
Seminaris
12 12 24
Presentacions / exposicions
2 2 4
Treballs
3 16 19
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: professorat, temporalització, objectius i avaluació.
Sessió Magistral presentació i discussió dels temes llistats als continguts del curs
Seminaris Revisió de casos rellevants com un element del curriculum de FQBG és aplicable a una situació quotidiana per la seva rellevancia (ètica, cultural, esportiva, ecològica, etc)
Presentacions / exposicions Lliurament del vídeo: Vídeo enregistrant amb la presentació oral del document preparat (ppt o similar) sobre el desenvolupament d’un tema (o part d’un tema) del temari del currículum oficial. (ESO o BAT). Grup de 2 persones. Exposició oral enregistrada en vídeo (10 minuts durada màxima aproximada). Penjar-ho en el Moodle de l’assignatura.

Treballs Lliurament treball preparat: Lliurament d’un treball (document ppt o similar) sobre el desenvolupament d’un tema (o part d’un tema) del temari del currículum oficial. (ESO o BAT). Grup de 2 persones. Penjar-ho en el Moodle de l’assignatura.
Atenció personalitzada L'alumne podrà tenir atenció personalitzada. Podrà esser per e-mail.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció

L'alumne podrà tenir atenció personalitzada. Podrà esser per e-mail.


Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Lliurament del vídeo: Vídeo enregistrant amb la presentació oral del document preparat (ppt o similar) sobre el desenvolupament d’un tema (o part d’un tema) del temari del currículum oficial. (ESO o BAT). Grup de 2 persones. Exposició oral enregistrada en vídeo (10 minuts durada màxima aproximada). Penjar-ho en el Moodle de l’assignatura.
30%
Treballs Lliurament treball preparat: Lliurament d’un treball (document ppt o similar) sobre el desenvolupament d’un tema (o part d’un tema) del temari del currículum oficial. (ESO o BAT). Grup de 2 persones. Penjar-ho en el Moodle de l’assignatura. 70%
Altres

Assistència a classe

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials al llarg del curs. Es farà control d'assistència.

Primera convocatoria

1)Lliurament treball preparat: Lliurament d'un treball (document ppt o similar) sobre el desenvolupament d'un tema (o part d'un tema) del temari del currículum oficial. (ESO o BAT). Grup de 2 persones.Penjar-ho en el Moodle de l'assignatura.(70%)

2)Lliurament del vídeo: Vídeo enregistrant amb la presentació oral del document preparat (ppt o similar) sobre el desenvolupament d'un tema (o part d'un tema) del temari del currículum oficial. (ESO o BAT). Grup de 2 persones. Exposició oral enregistrada en vídeo (10 minuts durada màxima aproximada).Penjar-ho en el Moodle de l'assignatura.(30%)

En cas de suspendre l'assignatura en 1a convocatòria, l'alumne podrà recuperar-la en segona convocatòria.

1)Lliurament treball preparat: Lliurament d'un treball (document ppt o similar) sobre el desenvolupament d'un tema (o part d'un tema) del temari del currículum oficial. (ESO o BAT). Grup de 2 persones.Penjar-ho en el Moodle de l'assignatura.(70%)

2)Lliurament del vídeo: Vídeo enregistrant amb la presentació oral del document preparat (ppt o similar) sobre el desenvolupament d'un tema (o part d'un tema) del temari del currículum oficial. (ESO o BAT). Grup de 2 persones. Exposició oral enregistrada en vídeo (10 minuts durada màxima aproximada).Penjar-ho en el Moodle de l'assignatura.(30%)


Fonts d'informació

Bàsica

Historia de las ciencias.Stephen F. Mason. Alianza Editorial.

Los grandes descubrimientos de la ciencia. Gerald Messadié. Alianza Editorial.

Bernard Cohen, Gedisa

Historia y cronología de la ciencia y los descubrimientos, Isaac Asimov. Editorial Ariel

La revolución científica 1500-1750. A. Rupert Hall. Editorial Crítica

10 imatges de la ciència del segle XX. Diversos autors. Eumo Editorial.

La energía y el medio ambiente. Diversos autors. Biblioteca Ben Rosch

E. J. Tarbuck, F.K. Lutgens. Ciencias de la Tierra. Una introducción a la Geologia Física, 8ª ed. Pearson PrenticeHall, 2008. ISBN edicion espanyola: 978?84?205?4400

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials al llarg del curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent