DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN BIOLOGIA Codi 11605115
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
Adreça electrònica felix.gilgado@urv.cat
Professors/es
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar els grans temes de la Biologia que es treballen actualment a l'ESO i el batxillerat AP1
Conèixer els principals problemes amb els que es troben els alumnes en la construcció del coneixement científic BP2
Conèixer recursos innovadors per poder aplicar-los a l'aula AP1
CP3
Buscar, obtenir, processar i comunicar informació a partir d'un esdeveniment científic rellevant AP3
CP2

Continguts
Tema Subtema
Introducció. La Biologia al curriculum de l'educació secundària.
Temes diversos de Biologia que complementin els coneixements de l'estudiant, en funció de la llicenciatura de procedència. 2. 1 Bioquímica, metabolisme i Biologia Cel.lular

2.2 Genètica i Evolució. Genoma humà. Biomedicina.

2.2 Microorganismes. Ús de microorganismes a la indústria.

2.3 La nova Biotecnologia. Utilitat de les tècniques de DNA recombinant i cel.lules mare.

2.3 Plantes i animals.

2.4 Conceptes d'Ecologia. Ecosistemes aqüàtics i terrestres.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Seminaris
8 16 24
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
5 5 10
Pràctiques a laboratoris
6 6 12
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
8 8 16
Presentacions / exposicions
2 6 8
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del professor
Presentació de l'alumnat
Presentació de la matèria i programació de les activitats
Seminaris Treball en profunditat dels continguts marcats de la matèria
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exercicis pràctics a través de les TIC.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques que complementin la formació teòrica de la matèria i que permetin a l'alumne conèixer alguns dels procediments habituals que es poden treballar als laboratoris de secundària
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Resolució de problemes i situacions reals que permetin assolir nous coneixements relacionats amb l'àmbit de la biologia
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants d'una fita científica de l'any
Atenció personalitzada L'alumne disposarà d'un apartat al Moodle del curs per tal de resoldre qualsevol dubte relacionat amb la matèria

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
El professor ajudarà en l'elecció del tema més interessant a exposar i com hauria de ser aquesta exposició.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Informe pràctiques 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes L'alumne/a haurà de resoldre activitats relacionades amb situacions reals que li permetin assolir alguns dels continguts marcats a la matèria. Caldrà presentar les conclusions davant la resta de la classe. 40%
Presentacions / exposicions Presentació oral fites científiques de l'any 50%
Altres

Cal tenir una actitud participativa i activa a classe

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

L'assistència a les classes és obligatòria. L'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de les sessions.


Fonts d'informació

Bàsica

Currículum de biologia ESO 

Currículum de Biologia (Batxillerat): DOGC 5183 (del 29.7.2008)

Neil A. Campbell, Jane B. Reece (2007). Biología. Ed. Médica Panamericana.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent