DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA BIOLOGIA I LA GEOLOGIA Codi 11605117
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
CRUSELLS DOMINGO, ANSELM
Adreça electrònica felix.gilgado@urv.cat
anselm.crusells@urv.cat
marina.casanoves@urv.cat
Professors/es
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
CRUSELLS DOMINGO, ANSELM
CASANOVES DE LA HOZ, MARINA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CP4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar el coneixement sobre la naturalesa de la Biologia i la Geologia a les orientacions didàctiques específiques de cada una d'aquestes disciplines. AP1
AP2
BP3
CP3
Saber contextualitzar els continguts del currículum de la Biologia i de la Geologia per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. AP2
BP3
BP6
CP2
CP3
CP4
Aplicar criteris de selecció dels aspectes conceptuals i pràctics més rellevants per a l'ensenyament de la Biologia i la Geologia. AP2
AP10
BP3
CP3
Aplicar estratègies docents que permetin promoure la comunicació entre els alumnes i el professor amb la finalitat de mantenir un bon clima per a l'aprenentatge de la Biologia i Geologia. AP1
BP6
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'enseyament de la Biologia i la Geologia i que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. AP2
AP10
CP2
CP3
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. AP10
BP3

Continguts
Tema Subtema
1. Ensenyament de la Biologia i Geologia i el seu context. 1.1. Activitats introductòries.
1.2. La problemàtica actual de l'ensenyament de la Biologia i la Geologia a secundària.
1.3. Per què la ciència no està de moda? Com motivar els alumnes per aprendre ciència.
1.4. L'aprenentatge de les ciències: construir i utilitzar eines.

2. Orientacions didàctiques per l'ensenyament-aprenentatge de la Biologia i de la Geologia. 2.1. Idees prèvies de l'alumnat.
2.2. Activitats i recursos didàctics.
2.3. Organització de l'aula.
2.4. El paper del professor.
2.5. Comunicació i llenguatge en la classe de ciències. Argumentació i pensament crític.
3. Del currículum prescrit al projecte curricular de centre i d'aula. 3.1. Competències específiques i transversals en Biologia i Geologia.
3.2. Orientacions per a les programacions anuals i les programacions didàctiques.
3.3. Criteris generals de programació, seqüenciació de continguts i disseny d'activitats.
3.4. Criteris i metodologies d'avaluació.
4. Programació del procés ensenyament-aprenentatge de la Biologia i la Geologia. 4.1. Ensenyament i aprenentatge de la biologia.
4.2. Ensenyament i aprenentatge de la geologia.
4.5. Mitjans i recursos.
4.6. Activitats: criteris , resolució de problemes i experimentació.
5. Tallers i recursos a l'aula

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 2 8
 
Sessió Magistral
35 35 70
Debats
6 6 12
Treballs
20 35 55
Presentacions / exposicions
12 12 24
Pràctiques de camp/sortides
7 0 7
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 10 20
Fòrums de discussió
4 1 5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant en grup com individualment.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Pràctiques de camp/sortides En l'àmbit d'aquesta assignatura, s'organitzarà una visita al Centre de Documentació i Innovació Docent CDEC.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran demanar cita via mail o directament a l'aula per tal de realitzar qualsevol consulta.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. S'avaluarà seguint una graella destinada per aquesta activitat. 15%
Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant individuals com en grup. 35%
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). 30%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. 10%
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent