Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP10 |
Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi. |
|
BP6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Professionalitzador |
|
CP2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CP3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CP4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
Aplicar el coneixement sobre la naturalesa de la Biologia i la Geologia a les orientacions didàctiques específiques de cada una d'aquestes disciplines. |
AP1 AP2
|
BP3
|
CP3
|
Saber contextualitzar els continguts del currículum de la Biologia i de la Geologia per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. |
AP2
|
BP3 BP6
|
CP2 CP3 CP4
|
Aplicar criteris de selecció dels aspectes conceptuals i pràctics més rellevants per a l'ensenyament de la Biologia i la Geologia. |
AP2 AP10
|
BP3
|
CP3
|
Aplicar estratègies docents que permetin promoure la comunicació entre els alumnes i el professor amb la finalitat de mantenir un bon clima per a l'aprenentatge de la Biologia i Geologia. |
AP1
|
BP6
|
|
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'enseyament de la Biologia i la Geologia i que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. |
AP2 AP10
|
|
CP2 CP3
|
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. |
AP10
|
BP3
|
|
Tema |
Subtema |
1. Ensenyament de la Biologia i Geologia i el seu context. |
1.1. Activitats introductòries.
1.2. La problemàtica actual de l'ensenyament de la Biologia i la Geologia a secundària.
1.3. Per què la ciència no està de moda? Com motivar els alumnes per aprendre ciència.
1.4. L'aprenentatge de les ciències: construir i utilitzar eines.
|
2. Orientacions didàctiques per l'ensenyament-aprenentatge de la Biologia i de la Geologia. |
2.1. Idees prèvies de l'alumnat.
2.2. Activitats i recursos didàctics.
2.3. Organització de l'aula.
2.4. El paper del professor.
2.5. Comunicació i llenguatge en la classe de ciències. Argumentació i pensament crític. |
3. Del currículum prescrit al projecte curricular de centre i d'aula. |
3.1. Competències específiques i transversals en Biologia i Geologia.
3.2. Orientacions per a les programacions anuals i les programacions didàctiques.
3.3. Criteris generals de programació, seqüenciació de continguts i disseny d'activitats.
3.4. Criteris i metodologies d'avaluació. |
4. Programació del procés ensenyament-aprenentatge de la Biologia i la Geologia. |
4.1. Ensenyament i aprenentatge de la biologia.
4.2. Ensenyament i aprenentatge de la geologia.
4.5. Mitjans i recursos.
4.6. Activitats: criteris , resolució de problemes i experimentació. |
5. Tallers i recursos a l'aula |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
3 |
9 |
|
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Treballs |
|
25 |
40 |
65 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
22 |
42 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
7 |
0 |
7 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
1 |
5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
15 |
15 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne, tant en grup com individualment. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Pràctiques de camp/sortides |
En l'àmbit d'aquesta assignatura, s'organitzarà una visita al Centre de Documentació i Innovació Docent CDEC. |
Fòrums de discussió |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
Atenció personalitzada |
Hi haurà una atenció personalitzada sempre que es requereixi ja sigui a les classes, correu electrònic,... |
|
Descripció |
Els alumnes podran demanar cita via mail o directament a l'aula per tal de realitzar qualsevol consulta.
felix.gilgado@urv.cat
marina.casanoves@urv.cat
anselm.crusells@urv.cat |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. S'avaluarà seguint una graella destinada per aquesta activitat. |
15% |
Sessió Magistral |
Es valora la assistència i participació. |
10% |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne, tant individuals com en grup. |
35% |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
30% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. S'avaluarà la participació en debats, l'elaboració de treballs, presentacions o exposicions i la intervenció en pràctiques TIC, sempre tenint en compte les indicacions que els professors marcaran durant les classes. En cas que l'assignatura sigui impartida per dos o més professors la nota global serà la mitjana ponderada de la nota de cada professor en relació a les hores de docència impartides. També es podrà demanar un treball global avaluable per tots els professors de l'assignatura". El màster no preveu la segona convocatòria, és per això que tampoc l'assignatura Es valorarà que l'alumnat doni importància a l'aplicació de noves tecnologies, l'atenció a la diversitat, a l'aplicació de l'avaluació a l'aula i a la creació de recursos d'avaluació |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|