DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA BIOLOGIA I LA GEOLOGIA Codi 11605117
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
CRUSELLS DOMINGO, ANSELM
Adreça electrònica felix.gilgado@urv.cat
silvia.subirats@urv.cat
anselm.crusells@urv.cat
Professors/es
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
SUBIRATS BENET, SÍLVIA
CRUSELLS DOMINGO, ANSELM
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CP4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar el coneixement sobre la naturalesa de la Biologia i la Geologia a les orientacions didàctiques específiques de cada una d'aquestes disciplines. AP1
AP2
BP3
CP3
Saber contextualitzar els continguts del currículum de la Biologia i de la Geologia per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. AP2
BP3
BP6
CP2
CP3
CP4
Aplicar criteris de selecció dels aspectes conceptuals i pràctics més rellevants per a l'ensenyament de la Biologia i la Geologia. AP2
AP10
BP3
CP3
Aplicar estratègies docents que permetin promoure la comunicació entre els alumnes i el professor amb la finalitat de mantenir un bon clima per a l'aprenentatge de la Biologia i Geologia. AP1
BP6
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'enseyament de la Biologia i la Geologia i que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. AP2
AP10
CP2
CP3
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. AP10
BP3

Continguts
Tema Subtema
1. Ensenyament de la Biologia i Geologia i el seu context. 1.1. Activitats introductòries.
1.2. La problemàtica actual de l'ensenyament de la Biologia i la Geologia a secundària.
1.3. Per què la ciència no està de moda? Com motivar els alumnes per aprendre ciència.
1.4. L'aprenentatge de les ciències: construir i utilitzar eines.

2. Orientacions didàctiques per l'ensenyament-aprenentatge de la Biologia i de la Geologia. 2.1. Idees prèvies de l'alumnat.
2.2. Activitats i recursos didàctics.
2.3. Organització de l'aula.
2.4. El paper del professor.
2.5. Comunicació i llenguatge en la classe de ciències. Argumentació i pensament crític.
3. Del currículum prescrit al projecte curricular de centre i d'aula. 3.1. Competències específiques i transversals en Biologia i Geologia.
3.2. Orientacions per a les programacions anuals i les programacions didàctiques.
3.3. Criteris generals de programació, seqüenciació de continguts i disseny d'activitats.
3.4. Criteris i metodologies d'avaluació.
4. Programació del procés ensenyament-aprenentatge de la Biologia i la Geologia. 4.1. Ensenyament i aprenentatge de la biologia.
4.2. Ensenyament i aprenentatge de la geologia.
4.5. Mitjans i recursos.
4.6. Activitats: criteris , resolució de problemes i experimentació.
5. Tallers i recursos a l'aula

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 3 9
 
Debats
6 6 12
Sessió Magistral
35 35 70
Treballs
25 40 65
Presentacions / exposicions
20 22 42
Pràctiques de camp/sortides
7 0 7
Fòrums de discussió
4 1 5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 15 30
 
Atenció personalitzada
5 5 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant en grup com individualment.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Pràctiques de camp/sortides En l'àmbit d'aquesta assignatura, s'organitzarà una visita al Centre de Documentació i Innovació Docent CDEC.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Atenció personalitzada Hi haurà una atenció personalitzada sempre que es requereixi ja sigui a les classes, correu electrònic,...

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran demanar cita via mail o directament a l'aula per tal de realitzar qualsevol consulta. felix.gilgado@urv.cat marina.casanoves@urv.cat anselm.crusells@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. S'avaluarà seguint una graella destinada per aquesta activitat. 15%
Sessió Magistral Es valora la assistència i participació. 10%
Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant individuals com en grup. 35%
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). 30%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

S'avaluarà la participació en debats, l'elaboració de treballs, presentacions o exposicions i la intervenció en pràctiques TIC, sempre tenint en compte les indicacions que els professors marcaran durant les classes.

En cas que l'assignatura sigui impartida per dos o més professors la nota global serà la mitjana ponderada de la nota de cada professor en relació a les hores de docència impartides. També es podrà demanar un treball global avaluable per tots els professors de l'assignatura".

El màster no preveu la segona convocatòria, és per això que tampoc l'assignatura

Es valorarà que l'alumnat doni importància a l'aplicació de noves tecnologies, l'atenció a la diversitat, a l'aplicació de l'avaluació a l'aula i a la creació de recursos d'avaluació


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent