Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP10 |
Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Aplicar el coneixement sobre la naturalesa de la Biologia i la Geologia a les orientacions didàctiques específiques de cada una d'aquestes disciplines. |
AP1 AP2
|
|
|
Saber contextualitzar els continguts del currículum de la Biologia i de la Geologia per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. |
AP2
|
|
|
Aplicar criteris de selecció dels aspectes conceptuals i pràctics més rellevants per a l'ensenyament de la Biologia i la Geologia. |
AP2 AP10
|
|
|
Aplicar estratègies docents que permetin promoure la comunicació entre els alumnes i el professor amb la finalitat de mantenir un bon clima per a l'aprenentatge de la Biologia i Geologia. |
AP1
|
|
|
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'enseyament de la Biologia i la Geologia i que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. |
AP2 AP10
|
|
|
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. |
AP10
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. Ensenyament de la Biologia i Geologia i el seu context. |
1.1. Activitats introductòries.
1.2. La problemàtica actual de l'ensenyament de la Biologia i la Geologia a secundària.
1.3. Per què la ciència no està de moda? Com motivar els alumnes per aprendre ciència.
1.4. L'aprenentatge de les ciències: construir i utilitzar eines.
|
2. Orientacions didàctiques per l'ensenyament-aprenentatge de la Biologia i de la Geologia. |
2.1. Idees prèvies de l'alumnat.
2.2. Activitats i recursos didàctics.
2.3. Organització de l'aula.
2.4. El paper del professor.
2.5. Comunicació i llenguatge en la classe de ciències. Argumentació i pensament crític. |
3. Del currículum prescrit al projecte curricular de centre i d'aula. |
3.1. Competències específiques i transversals en Biologia i Geologia.
3.2. Orientacions per a les programacions anuals i les programacions didàctiques.
3.3. Criteris generals de programació, seqüenciació de continguts i disseny d'activitats.
3.4. Criteris i metodologies d'avaluació. |
4. Programació del procés ensenyament-aprenentatge de la Biologia i la Geologia. |
4.1. Ensenyament i aprenentatge de la biologia.
4.2. Ensenyament i aprenentatge de la geologia.
4.5. Mitjans i recursos.
4.6. Activitats: criteris , resolució de problemes i experimentació. |
5. Tallers i recursos a l'aula |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
3 |
9 |
|
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Treballs |
|
25 |
40 |
65 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
22 |
42 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
7 |
0 |
7 |
Fòrums de debat |
|
4 |
1 |
5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
15 |
15 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne, tant en grup com individualment. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Pràctiques de camp/sortides |
En l'àmbit d'aquesta assignatura, s'organitzarà una visita al Centre de Documentació i Innovació Docent CDEC. |
Fòrums de debat |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
Atenció personalitzada |
Hi haurà una atenció personalitzada sempre que es requereixi ja sigui a les classes, correu electrònic,... |
|
Descripció |
Els alumnes podran demanar cita via mail o directament a l'aula per tal de realitzar qualsevol consulta.
felix.gilgado@urv.cat
marina.casanoves@urv.cat
anselm.crusells@urv.cat |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. S'avaluarà seguint una graella destinada per aquesta activitat. |
15% |
Sessió Magistral |
Es valora la assistència i participació. |
10% |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne, tant individuals com en grup. |
35% |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
30% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. S'avaluarà la participació en debats, l'elaboració de treballs, presentacions o exposicions i la intervenció en pràctiques TIC, sempre tenint en compte les indicacions que els professors marcaran durant les classes. En cas que l'assignatura sigui impartida per dos o més professors la nota global serà la mitjana ponderada de la nota de cada professor en relació a les hores de docència impartides. També es podrà demanar un treball global avaluable per tots els professors de l'assignatura". Es valorarà que l'alumnat doni importància a l'aplicació de noves tecnologies, l'atenció a la diversitat, a l'aplicació de l'avaluació a l'aula i a la creació de recursos d'avaluació |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|