Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP10 |
Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Aplicar el coneixement sobre la naturalesa de la Biologia, la Geologia, la Física i la Química a les orientacions didàctiques específiques de cada una d'aquestes disciplines. |
AP1 AP2
|
|
|
Aplicar criteris de selecció dels aspectes conceptuals i pràctics més rellevants per a l'ensenyament de la Biologia, la Geologia, la Física i la Química |
AP2 AP10
|
|
|
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'ensenyament de la Biologia, la Geologia, la Física i la Química que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. |
AP2 AP10
|
|
|
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. |
AP10
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. L'ensenyament de la Física i la Química |
1.1. Models i tradicions d'ensenyament de la Física i la Química.
1.2. Perspectiva de gènere en l'ensenyament de les ciències.
|
2. Orientacions didàctiques per a l'ensenyament i aprenentatge de la Física i la Química |
2.1. Metodologia IBSE d'ensenyament de les ciències.
2.2. Models unitats didàctiques
2.3. Altres recursos en l'ensenyament de la Física i la Química.
2.4. Les visites educatives.
2.5. La ciutat com a espai d'aprenentatge. |
3. L'avaluació competencial de la Física i la Química |
Relació CCBB, continguts i avaluació. |
4. Recursos docents en ciències naturals |
4.1. Entorns virtuals d'aprenentatge (EVA)
4.2. Mitjans i recursos per la creació de material docent. |
5. Metodologies d'aprenentatge actives a l'aula de ciència |
5.1. Què són les metodologies actives
5.2. Flipped Classroom
5.3. Metodologia de les 5Es
5.4. Jocs i ludificació a les classes de ciència
5.5. Aprenentatge basat en problemes i en projectes (ABPs)
5.6. Treball cooperatiu
5.7. AICLE |
6. Metodologia TSS per a la formulació de bones preguntes d'examen |
6.1. Avaluació i assoliment de la competència científica
6.2. Dimensions i habilitats científiques
6.3. Protocol TSS (Testing Science Skills) |
7. El treball de les ciències en la formació professional |
7.1. Ensenyaments científics
7.2. El currículum en la formació professional
7.3. Titulacions científiques en formació professional
7.4. El model curricular
7.5. Programació
7.6. Programació d'unitats formatives. |
8. El desenvolupament d'una revolució científica |
8.1. La tectònica de plaques
8.2. Influència sobre el pensament actual |
9. La problemàtica actual de l'ensenyament de Geologia a secundària |
9.1. Argumentació i pensament crític
9.2. Aprenentatge per pensament crític |
10. Orientacions didàctiques per a l'ensenyament i aprenentatge de la Geologia |
Tallers i recursos a l'aula |
11. Programació del procés d'ensenyament i aprenentatge de la Geologia |
|
12. Sessions de continguts conceptuals: els principals agents erosius |
12.1. El cicle de l'aigua
12.2. Aigües subterrànies
12.3. Els glaciars
12.4. Deserts i vents
12.5. Línies de costa |