Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
|
AP8 |
Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. |
|
AP9 |
Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament. |
|
AP10 |
Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època. |
|
AP11 |
Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BP2 |
Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars. |
|
BP3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi. |
|
BP4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BP5 |
Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BP6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret. |
|
BP7 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Professionalitzador |
|
CP1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CP2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CP3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CP4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CP5 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
|
CP6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional) |
Objectius |
Competències |
Comprendre el paper de la tecnologia en l'educació secundària. |
AP1 AP5 AP7 AP8 AP9 AP10 AP11
|
BP1 BP3
|
CP3
|
Analitzar els currículums de Tecnologia a l'E.S.O. i al Batxillerat. |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP7 AP8 AP9 AP10
|
BP2 BP3 BP4 BP5 BP6 BP7
|
CP3 CP4 CP5 CP6
|
Elaborar programacions i continguts d'unitats didàctiques amb una visió competencial en l'àmbit de la tecnologia a secundària. |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP7 AP8 AP9
|
BP1 BP2 BP3 BP4 BP5 BP6 BP7
|
CP2 CP3 CP4 CP5 CP6
|
Saber desenvolupar adequadament currículums de tecnologia en secundària, fent ús dels recursos didàctics, materials i les TIC. |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP7 AP8 AP9
|
BP1 BP2 BP3 BP4 BP5 BP6 BP7
|
CP1 CP2 CP3 CP4 CP5 CP6
|
Plantejar estratègies i triar les metodologies didàctiques més adients per motivar i captar l'atenció de l'alumne en la matèria de tecnologia. |
AP2 AP4 AP5 AP6 AP7 AP8 AP11
|
BP1 BP2 BP3 BP4 BP5
|
CP2 CP3 CP4 CP5 CP6
|
Entendre l'organització curricular de manera global i reflexionar sobre les activitats didàctiques necessaries per donar-li sentit. |
AP1 AP2 AP4 AP7 AP8 AP9 AP10 AP11
|
BP1 BP3 BP4 BP5 BP6 BP7
|
CP3 CP4 CP6
|
Tema |
Subtema |
La E.S.O. i la tecnologia |
Organització del currículum.
Les competències bàsiques.
Relació entre objectius, continguts i criteris d'avaluació. |
Tecnologia en el batxillerat |
El currículum de Tecnologia.
El currículum d'Informàtica.
El projecte de recerca. |
La tecnologia en els cicles formatius |
Descripció actual i tendències de futur.
Atenció a la diversitat de l'alumnat.
|
El currículum tecnològic |
Disseny
Desenvolupament del currículum |
Relació entre especialitats de professorat i etapes formatives. |
Educació Secundària Obligatòria
Cicles Formatius |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
12 |
24 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves orals |
|
16 |
24 |
40 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció dels objectius, continguts i mètode d'avaluació.
Presentació global de les matèries de l'àmbit tecnològic al llarg dels cursos de l'Educació Secundària (E.S.O., Batxilletat o F.P.).
Descobriment dels interesos i motivació dels alumnes. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Debats |
Activitats on els alumnes de manera individual o en grup defensen postures diferents sobre un tema de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
El professor resoldrà dubtes previa cita per e-mail |
|
Descripció |
En cas de dubtes sobre la realització i/o exposició dels treballs i activitats de l'assignatura, s'aconsella contactar amb el professor per e-mail. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Participació activa en els debats |
5% |
Proves orals |
Exposició individual o en grup dels treballs realitzats.
Es valorarà la capacitat d'elaborar un discurs oral, l'estructuració del discurs, que sigui entenedor i la capacitat de reacció a imprevistos. |
85% |
Altres |
L'assistència a classe |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures: Aprenentatge i ensenyament de la tecnologia i La docència de tecnologia en el context social. La segona convocatòria consistirà en una prova oral o escrita equivalent al 100% de la nota de l'assignatura. |
Bàsica |
Francisco Aguayo González, Juan Ramón Lama Ruiz, Didáctica de la tecnología : fundamentos del diseño y desarrollo del curriculum tecnológico , Tébar, DL , 1998
|
|
Complementària |
Zabala, A.; Arnau, L., 11 ideas clave: cómo aprender y enseñar competencias, Graó, 2007
Font i Agustí, J.., L'ensenyament de la tecnologia a l'ESO, Eumo,
Del Carmen, L.M., La planificació de cicle i curs., Graó, 1993
Garratt, J., Diseño y tecnología, Akal, 1996
Izquierdo, R., Tecnologia a l'ensenyament secundari : mostra d'experiències educatives presentades a la jornada del 5 de maig de 2001, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans,, 2001
http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/, Currículum i organització. Direcció general de l'educació bàsica i batxillerat. Departament d'Ensenyament, ,
http://www.xtec.cat/aulatec, Aula de Recursos de Tecnologia. Cesire Aulatec. Departament d'Ensenyament, ,
http://apliense.xtec.cat/arc/, Aplicació de Recobriment Curricular. Departament d'Ensenyament, ,
http://www.xtec.cat/recursos/tecnologia/index.htm, Escola Oberta. Tecnologies. Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, ,
http://www.upv.es/upl/U0497172.pdf, L'educació tecnològica a Europa. Jordi Font, ,
http://www.eurydice.org/ressources/eurydice/pdf/0_integral/032ES.pdf, Comisión Europea: Las competencias clave. Comisión Europea. 2003, ,
http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001274/127417s.pdf, UNESCO. La enseñanza de las ciencias, la tecnología y las matemáticas en pro del desarrollo humano. UNESCO; 2001., ,
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA TECNOLOGIA/11605120 | LA DOCÈNCIA DE TECNOLOGIA EN EL CONTEXT SOCIAL/11605119 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|