DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) LA TECNOLOGIA EN SECUNDÀRIA Codi 11605118
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Adreça electrònica carlos.barbera@urv.cat
Professors/es
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura mostra l'àmbit legal baix el que es desenvolupa la docència de la tecnologia a Catalunya. Tant als ensenyaments secundaris com a la Formació Professional. També es donen pautes per a desenvolupar els continguts del currículum de tecnologia conforme a la legalitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
  AP11 Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 Aprendre a aprendre.
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BP5 Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
  BP7 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CP4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CP5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CP6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre el paper de la tecnologia en l'educació secundària. AP1
AP5
AP7
AP8
AP9
AP10
AP11
BP1
BP3
CP3
Analitzar els currículums de Tecnologia a l'E.S.O. i al Batxillerat. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
AP10
BP2
BP3
BP4
BP5
BP6
BP7
CP3
CP4
CP5
CP6
Elaborar programacions i continguts d'unitats didàctiques amb una visió competencial en l'àmbit de la tecnologia a secundària. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
BP1
BP2
BP3
BP4
BP5
BP6
BP7
CP2
CP3
CP4
CP5
CP6
Saber desenvolupar adequadament currículums de tecnologia en secundària, fent ús dels recursos didàctics, materials i les TIC. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
BP1
BP2
BP3
BP4
BP5
BP6
BP7
CP1
CP2
CP3
CP4
CP5
CP6
Plantejar estratègies i triar les metodologies didàctiques més adients per motivar i captar l'atenció de l'alumne en la matèria de tecnologia. AP2
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP11
BP1
BP2
BP3
BP4
BP5
CP2
CP3
CP4
CP5
CP6
Entendre l'organització curricular de manera global i reflexionar sobre les activitats didàctiques necessaries per donar-li sentit. AP1
AP2
AP4
AP7
AP8
AP9
AP10
AP11
BP1
BP3
BP4
BP5
BP6
BP7
CP3
CP4
CP6

Continguts
Tema Subtema
La E.S.O. i la tecnologia Organització del currículum.
Les competències bàsiques.
Relació entre objectius, continguts i criteris d'avaluació.
Tecnologia en el batxillerat El currículum de Tecnologia.
El currículum d'Informàtica.
El projecte de recerca.
La tecnologia en els cicles formatius Descripció actual i tendències de futur.
Atenció a la diversitat de l'alumnat.
El currículum tecnològic Disseny
Desenvolupament del currículum
Relació entre especialitats de professorat i etapes formatives. Educació Secundària Obligatòria
Cicles Formatius

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
12 12 24
Debats
4 0 4
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves orals
16 24 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció dels objectius, continguts i mètode d'avaluació.
Presentació global de les matèries de l'àmbit tecnològic al llarg dels cursos de l'Educació Secundària (E.S.O., Batxilletat o F.P.).
Descobriment dels interesos i motivació dels alumnes.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Debats Activitats on els alumnes de manera individual o en grup defensen postures diferents sobre un tema de l'assignatura
Atenció personalitzada El professor resoldrà dubtes previa cita per e-mail

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
En cas de dubtes sobre la realització i/o exposició dels treballs i activitats de l'assignatura, s'aconsella contactar amb el professor per e-mail.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participació activa en els debats 5%
Proves orals Exposició individual o en grup dels treballs realitzats.
Es valorarà la capacitat d'elaborar un discurs oral, l'estructuració del discurs, que sigui entenedor i la capacitat de reacció a imprevistos.
85%
Altres

L'assistència a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures: Aprenentatge i ensenyament de la tecnologia i La docència de tecnologia en el context social.


La segona convocatòria consistirà en una prova oral o escrita equivalent al 100% de la nota de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Francisco Aguayo González, Juan Ramón Lama Ruiz, Didáctica de la tecnología : fundamentos del diseño y desarrollo del curriculum tecnológico , Tébar, DL , 1998

Complementària Zabala, A.; Arnau, L., 11 ideas clave: cómo aprender y enseñar competencias, Graó, 2007
Font i Agustí, J.., L'ensenyament de la tecnologia a l'ESO, Eumo,
Del Carmen, L.M., La planificació de cicle i curs., Graó, 1993
Garratt, J., Diseño y tecnología, Akal, 1996
Izquierdo, R., Tecnologia a l'ensenyament secundari : mostra d'experiències educatives presentades a la jornada del 5 de maig de 2001, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans,, 2001
http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/, Currículum i organització. Direcció general de l'educació bàsica i batxillerat. Departament d'Ensenyament, ,
http://www.xtec.cat/aulatec, Aula de Recursos de Tecnologia. Cesire Aulatec. Departament d'Ensenyament, ,
http://apliense.xtec.cat/arc/, Aplicació de Recobriment Curricular. Departament d'Ensenyament, ,
http://www.xtec.cat/recursos/tecnologia/index.htm, Escola Oberta. Tecnologies. Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, ,
http://www.upv.es/upl/U0497172.pdf, L'educació tecnològica a Europa. Jordi Font, ,
http://www.eurydice.org/ressources/eurydice/pdf/0_integral/032ES.pdf, Comisión Europea: Las competencias clave. Comisión Europea. 2003, ,
http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001274/127417s.pdf, UNESCO. La enseñanza de las ciencias, la tecnología y las matemáticas en pro del desarrollo humano. UNESCO; 2001., ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA TECNOLOGIA/11605120
LA DOCÈNCIA DE TECNOLOGIA EN EL CONTEXT SOCIAL/11605119

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent