DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LA TECNOLOGIA EN SECUNDÀRIA Codi 11605118
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Adreça electrònica carlos.barbera@urv.cat
Professors/es
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura mostra l'àmbit legal baix el que es desenvolupa la docència de la tecnologia a Catalunya. Tant als ensenyaments secundaris com a la Formació Professional. També es donen pautes per a desenvolupar els continguts del currículum de tecnologia conforme a la legalitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
  AP11 Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre el paper de la tecnologia en l'educació secundària. AP1
AP5
AP7
AP8
AP9
AP10
AP11
Analitzar els currículums de Tecnologia a l'E.S.O. i al Batxillerat. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
AP10
Elaborar programacions i continguts d'unitats didàctiques amb una visió competencial en l'àmbit de la tecnologia a secundària. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
Saber desenvolupar adequadament currículums de tecnologia en secundària, fent ús dels recursos didàctics, materials i les TIC. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
BC2
Plantejar estratègies i triar les metodologies didàctiques més adients per motivar i captar l'atenció de l'alumne en la matèria de tecnologia. AP2
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP11
Entendre l'organització curricular de manera global i reflexionar sobre les activitats didàctiques necessaries per donar-li sentit. AP1
AP2
AP4
AP7
AP8
AP9
AP10
AP11

Continguts
Tema Subtema
La E.S.O. i la tecnologia Organització del currículum.
Les competències bàsiques.
Relació entre objectius, continguts i criteris d'avaluació.
Tecnologia en el batxillerat El currículum de Tecnologia.
El currículum d'Informàtica.
El projecte de recerca.
La tecnologia en els cicles formatius Descripció actual i tendències de futur.
Atenció a la diversitat de l'alumnat.
El currículum tecnològic Disseny
Desenvolupament del currículum
Relació entre especialitats de professorat i etapes formatives. Educació Secundària Obligatòria
Cicles Formatius

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
12 12 24
Debats
4 0 4
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves orals
16 24 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció dels objectius, continguts i mètode d'avaluació.
Presentació global de les matèries de l'àmbit tecnològic al llarg dels cursos de l'Educació Secundària (E.S.O., Batxilletat o F.P.).
Descobriment dels interesos i motivació dels alumnes.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Debats Activitats on els alumnes de manera individual o en grup defensen postures diferents sobre un tema de l'assignatura
Atenció personalitzada El professor resoldrà dubtes previa cita per e-mail

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
En cas de dubtes sobre la realització i/o exposició dels treballs i activitats de l'assignatura, s'aconsella contactar amb el professor per e-mail.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participació activa en els debats 5%
Proves orals Exposició individual o en grup dels treballs realitzats.
Es valorarà la capacitat d'elaborar un discurs oral, l'estructuració del discurs, que sigui entenedor i la capacitat de reacció a imprevistos.
85%
Altres

L'assistència a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures: Aprenentatge i ensenyament de la tecnologia i La docència de tecnologia en el context social.


La segona convocatòria consistirà en una prova oral o escrita equivalent al 100% de la nota de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Francisco Aguayo González, Juan Ramón Lama Ruiz, Didáctica de la tecnología : fundamentos del diseño y desarrollo del curriculum tecnológico , Tébar, DL , 1998

Complementària Zabala, A.; Arnau, L., 11 ideas clave: cómo aprender y enseñar competencias, Graó, 2007
Font i Agustí, J.., L'ensenyament de la tecnologia a l'ESO, Eumo,
Del Carmen, L.M., La planificació de cicle i curs., Graó, 1993
Garratt, J., Diseño y tecnología, Akal, 1996
Izquierdo, R., Tecnologia a l'ensenyament secundari : mostra d'experiències educatives presentades a la jornada del 5 de maig de 2001, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans,, 2001
http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/, Currículum i organització. Direcció general de l'educació bàsica i batxillerat. Departament d'Ensenyament, ,
http://www.xtec.cat/aulatec, Aula de Recursos de Tecnologia. Cesire Aulatec. Departament d'Ensenyament, ,
http://apliense.xtec.cat/arc/, Aplicació de Recobriment Curricular. Departament d'Ensenyament, ,
http://www.xtec.cat/recursos/tecnologia/index.htm, Escola Oberta. Tecnologies. Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, ,
http://www.upv.es/upl/U0497172.pdf, L'educació tecnològica a Europa. Jordi Font, ,
http://www.eurydice.org/ressources/eurydice/pdf/0_integral/032ES.pdf, Comisión Europea: Las competencias clave. Comisión Europea. 2003, ,
http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001274/127417s.pdf, UNESCO. La enseñanza de las ciencias, la tecnología y las matemáticas en pro del desarrollo humano. UNESCO; 2001., ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA TECNOLOGIA/11605120
LA DOCÈNCIA DE TECNOLOGIA EN EL CONTEXT SOCIAL/11605119

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent