DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) LA DOCÈNCIA DE TECNOLOGIA EN EL CONTEXT SOCIAL Codi 11605119
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyaments d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
Adreça electrònica dolors.puigjaner@urv.cat
Professors/es
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 Aprendre a aprendre.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP5 Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Argumentar la necessitat de l'ensenyament de Tecnologia a l'ESO AP10
BP3
Analitzar les diferències i la relació entre ciència, tècnica i tecnologia AP3
AP10
BP3
BP6
CP3
Avaluar la influència de la tecnologia a la societat AP2
AP5
BP3
BP6
Prendre conciència de les implicacions que els coneixement tecnològics poden tenir en el futur laboral de l'alumnat AP5
AP6
AP8
Analitzar noves tecnologies i la seva possible incorporació al currículum AP1
AP3
AP4
BP1
BP5
CP2

Continguts
Tema Subtema
Ciència, Tècnica i Tecnologia
Idees, invents i descobriments
La influència de la tecnologia a la societat
Les funcions no tècniques i el valor educatiu de la tecnologia
La societat del coneixement i la informació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 7 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 4 10
Presentacions / exposicions
8 10 18
Treballs
0 22 22
Debats
6 3 9
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposar objectius, continguts i metodologia de treball de l'assignatura.
Acordar els criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició de continguts de l'assignatura i de les indicacions necessàries per a realitzar els diversos treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi, resolució i debat de les qüestions plantejades
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes dels treballs realitzats (algunes d'aquestes presentacions aniran acompanyades d'un treball escrit)
Treballs Treballs per escrit que realitzarà l'alumne
Debats Defensa de postures i/o criteris de forma individual o en grup
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Els alumnes podran usar les hores de consulta del professor de l'assignatura o bé els mitjans electrònics que el professor proposi (correu electrònic, fòrum del Moodle etc)

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Participació activa dels estudiants en les sessions magistrals: formulació i resposta de preguntes, aportació de crítiques constructives etc. 10%
Presentacions / exposicions Exposició oral dels treballs 25%
Treballs Treballs diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.

Alguns dels treballs seran activitats que es faran durant les hores de classe.

Hi haurà treballs individuals i en grup
55%
Debats Participació a l'aula ordinària o virtual en els diferents temes de discussió que es proposin. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures:${1}i Aprenentatge i ensenyament de la tecnologia${1}i i
${1}iLa tecnologia a secundària${1}i

En l'avaluació de tots els treballs escrits un 20% de la seva nota correspondrà a la qualitat de la redacció i un altre 10% a l'ús correcte de les regles ortogràfiques.

Degut al caràcter eminentment pràctic d'aquesta assignatura no hi haurà segona convocatòria.${1}i
${1}i


Fonts d'informació

Bàsica David Cervera (coord.), Tecnología Complementos de formación disciplinar, , Editorial Graó

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent