DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA TECNOLOGIA Codi 11605120
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyaments d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
Adreça electrònica dolors.puigjaner@urv.cat
carlos.barbera@urv.cat
Professors/es
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Web http://http://deim.urv.es/~dpuigja/
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP7 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el valor cultural i educatiu de la tecnologia AP1
AP10
Conèixer les bases teòriques i pràctiques de l'ensanyament-aprenentatge de Tecnologia a secundària AP1
Saber contextualitzar el continguts del currículum de Tecnologia i saber dissenyar projectes educatius i unitats didàctiques AP3
AP4
Saber seleccionar i elaborar materials didàctics adaptats als diferents nivells educatius i a la diversitat de l'alumnat que permetin fomentar el pensament crític, l'autonomia personal, la capacitat de lideratge, la creativitat i el valor de l'esforç. AP2
AP3
AP6
AP8
Saber desenvolupar estrategies docents que promoguin la comunicació efectiva a l'aula tant entre els propis alumnes com entre els alumnes i el professor AP7
Conèixer les principals característiques del projecte tecnològic i saber aplicar la metodologia docent d'aprenentatge basat en projectes AP2
AP4
AP6
BP2
BP3
BP7
Saber identificar el potencial pedagògic de les TIC i saber-les incorporar de manera eficaç en l'ensenyament-aprenentatge de la tecnologia AP2
AP3
AP5
AP6

Continguts
Tema Subtema
La Tecnologia a l'educació secundària obligatòria El paper cultural i educatiu de la tecnologia
El projecte tecnològic
Orientacions didàctiques per a l'aprenentatge i ensenyament de la Tecnologia Models d'ensenyament-aprenentatge
L'estructuració i seqüenciació de continguts
El paper del professor
Avaluació dels processos d'aprenentatge i de la pràctica docent
L'ús de les TIC en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia
La selecció disseny i elaboració de materials didàctics
Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia Programació de la unitat didàctica
L'organització de l'espai i el temps

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 2 10
 
Debats
14 28 42
Presentacions / exposicions
20 10 30
Pràctiques a través de TIC
20 60 80
Sessió Magistral
14 28 42
Treballs
0 30 30
Esdeveniments científics i/o divulgatius
8 6 14
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descobriment dels interessos i motivacions dels alumnes
Descripció dels objectius, continguts i mètode d'avaluació
Debats Activitats on els alumnes de manera individual o en grup defensen postures diferents sobre un tema de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes de treballs (alguns d'ells prèvia presentació escrita).
Pràctiques a través de TIC Conèixer a nivell pràctic eines TIC útils per a la docència de la Tecnologia.
Saber dissenyar i desenvolupar activitats d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia a secundària que facin un bon ús de les TIC
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Treballs Realització de treballs seguint el guió proporcionat per la professora
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades amb ponents amb experiència en l'àmbit de la docència a secundària
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Treballs
Descripció
En cas de dubte en la realització dels diferents treballs i de les activitats usant les TIC és convenient que contacteu amb la professora de l'assignatura, preferentment via correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Preparació i exposisció oral de les motivacions i expectatives 5%
Debats Participació a l'aula ordinària o virtual en els diferents temes de discussió que es proposin.
10%
Presentacions / exposicions Exposició oral dels treballs 25%
Pràctiques a través de TIC Treballs de cerca d'informació, descripció i implementació d'eines TIC que puguin ser útils en la docència de la Tecnologia a secundària. Caldrà fer-ne una exposició oral.

10%
Sessió Magistral Participació activa dels estudiants en les sessions magistrals: formulació i resposta de preguntes, aportació de crítiques constructives etc. 5%
Treballs Treballs diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.

Alguns dels treballs seran activitats que es faran durant les hores de classe.

Hi haurà treballs individuals i en grup
40%
Esdeveniments científics i/o divulgatius Presència a la xerrada
Participació en els debats promoguts pel ponent
Treball de reflexió posterior
5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures: ${1}iLa docència de la tecnologia en el context social${1}i i
${1}iLa tecnologia a secundària${1}i

En l'avaluació de tots els treballs escrits un 20% de la seva nota correspondrà a la qualitat de la redacció i un altre 10% a l'ús correcte de les regles ortogràfiques.

Degut al caràcter eminentment pràctic d'aquesta assignatura no hi haurà segona convocatòria.${1}i
${1}i


Fonts d'informació

Bàsica David Cervera (coord), Didàctica de la Tecnologia, 1a (2010), Graó
David Cervera (coord), Tecnología : complementos de formación disciplinar , 1a (2010), Graó
Susana Leliwa, Enseñar educación tecnológica en los escenarios actuales , 1a (2008), Comunicarte

Complementària Carlos María Marpegán, María Josefa Mandón, Juan Carlos Pintos, El placer de enseñar tecnología : actividades de aula para docentes inquietos, 2009, Novedades Educativas
Baigorri (coord), Enseñar y aprender tecnología en la educación secundaria, 1997, ICE : Horsori
edited by John Eggleston, Teaching and learning design and technology : a guide to recent research and its applications, 2000, Continuum
Mercedes Esteban y Nazareth Echart (coord), Ciencia, tecnología y educación : soluciones educativas en torno a la adquisición de una cultura científica y tecnológica : seminario organizado por las Fundaciones Iberdrola, Europea Sociedad y Educa, 2004, Fundación Iberdrola
John Aitken, Tecnología creativa : recursos para el aula, 1994, Ministerio de Educación y Ciencia : Morata
Francisco Aguayo González, Juan Ramón Lama Ruiz, Didáctica de la tecnología : fundamentos del diseño y desarrollo del curriculum tecnológico, 1998, Tébar

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LA DOCÈNCIA DE TECNOLOGIA EN EL CONTEXT SOCIAL/11605119
LA TECNOLOGIA EN SECUNDÀRIA/11605118

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent