DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA TECNOLOGIA Codi 11605120
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
Adreça electrònica dolors.puigjaner@urv.cat
carlos.barbera@urv.cat
Professors/es
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Web http://deim.urv.es/~dpuigja/
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el valor cultural i educatiu de la tecnologia AP1
AP10
Saber contextualitzar el continguts del currículum de Tecnologia i saber dissenyar unitats didàctiques AP3
AP4
Saber seleccionar i elaborar materials didàctics adaptats als diferents nivells educatius i a la diversitat de l'alumnat que permetin fomentar el pensament crític, l'autonomia personal, la capacitat de lideratge, la creativitat i el valor de l'esforç. AP2
AP3
AP6
Saber desenvolupar estrategies docents que promoguin la comunicació efectiva a l'aula tant entre els propis alumnes com entre els alumnes i el professor AP7
Conèixer les principals característiques del projecte tecnològic i saber aplicar la metodologia docent d'aprenentatge basat en projectes AP2
AP4
AP6
Saber identificar el potencial pedagògic de les TIC i saber-les incorporar de manera eficaç en l'ensenyament-aprenentatge de la tecnologia AP2
AP3
AP5
AP6
Analitzar noves tecnologies i la seva possible incorporació al currículum AP1
AP3
AP4
BC4
Construir un enginy seguint i documentant el procés tecnològic AP3

Continguts
Tema Subtema
Orientacions didàctiques per a l'aprenentatge i ensenyament de la Tecnologia Models d'ensenyament-aprenentatge
L'estructuració i seqüenciació de continguts
El paper del professor
Avaluació dels processos d'aprenentatge i de la pràctica docent
L'ús de les TIC en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia
La selecció disseny i elaboració de materials didàctics
Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia Programació de la unitat didàctica
L'organització de l'espai i el temps
Les activitats al taller: construcció d'un enginy
La incorporació al currículum de tecnologies punteres
Construcció d'enginys a l'aula-taller

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Debats
4 0 4
Presentacions / exposicions
12 28 40
Sessió Magistral
8 4 12
Treballs
2 3 5
Esdeveniments científics i/o divulgatius
8 0 8
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
40 130 170
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
5 0 5
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descobriment dels interessos i motivacions dels alumnes
Descripció dels objectius, continguts i mètode d'avaluació
Debats Activitats on els alumnes de manera individual o en grup defensen postures diferents sobre un tema de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes de treballs. Caldrà lliurar també una part escrita.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Treballs Realització de treballs seguint el guió proporcionat per la professora
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades amb ponents amb experiència en l'àmbit de la docència a secundària
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Realització de projectes seguint el guió proporcionat per la professora
Atenció personalitzada Resolució de dubtes de manera individualitzada

Atenció personalitzada
 
Treballs
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
Descripció
En cas de dubte en la realització dels diferents projectes i treballs és convenient que contacteu amb la professora de l'assignatura, preferentment via correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participació a l'aula ordinària o virtual en els diferents temes de discussió que es proposin.
Es tindrà en compte el grau d'atenció i les aportacions fetes a les exposicions/presentacions dels companys de l'aula.
5%-10%
Presentacions / exposicions Exposició oral dels treballs 20%-30%
Treballs Treballs diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.

Alguns dels treballs seran activitats que es faran durant les hores de classe.

Hi haurà treballs individuals i en grup
5%-10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Projectes diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.
Els projectes es faran en grup.
Pot haver-hi una o més proves escrites sobre els projectes realitzats.
40%-60%
Proves orals Exposicions orals de treballs. 20%-30%
Proves objectives de tipus test Proves tipus test sobre els projectes exposats per altres membres del grup-classe o bé sobre les exposicions de ponents externs 5%-10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures: ${1}iLa docència de la tecnologia en el context social${1}i i
${1}iLa tecnologia a secundària${1}i

En l'avaluació de tots els treballs escrits un 20% de la seva nota correspondrà a la qualitat de la redacció i un altre 10% a l'ús correcte de les regles ortogràfiques.

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica David Cervera (coord), Didàctica de la Tecnologia, 1a (2010), Graó
David Cervera (coord), Tecnología : complementos de formación disciplinar , 1a (2010), Graó
Susana Leliwa, Enseñar educación tecnológica en los escenarios actuales , 1a (2008), Comunicarte

Complementària Carlos María Marpegán, María Josefa Mandón, Juan Carlos Pintos, El placer de enseñar tecnología : actividades de aula para docentes inquietos, 2009, Novedades Educativas
Baigorri (coord), Enseñar y aprender tecnología en la educación secundaria, 1997, ICE : Horsori
edited by John Eggleston, Teaching and learning design and technology : a guide to recent research and its applications, 2000, Continuum
Mercedes Esteban y Nazareth Echart (coord), Ciencia, tecnología y educación : soluciones educativas en torno a la adquisición de una cultura científica y tecnológica : seminario organizado por las Fundaciones Iberdrola, Europea Sociedad y Educa, 2004, Fundación Iberdrola
John Aitken, Tecnología creativa : recursos para el aula, 1994, Ministerio de Educación y Ciencia : Morata
Francisco Aguayo González, Juan Ramón Lama Ruiz, Didáctica de la tecnología : fundamentos del diseño y desarrollo del curriculum tecnológico, 1998, Tébar
Josep M. Mateo-Sanz, Agustí Solanas, Dolors Puigjaner, Carme Olivé, Refining Statistical Problems: a hybrid problem-based learning methodology to improve students' motivation, 2010, International Journal of Engineering Education

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LA DOCÈNCIA DE TECNOLOGIA EN EL CONTEXT SOCIAL/11605119
LA TECNOLOGIA EN SECUNDÀRIA/11605118

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent