DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CURRÍCULUM PER LA SECUNDÀRIA D'ECONOMIA: VALOR CULTURAL I FORMATIU Codi 11605127
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GARCIA ROCA, MERITXELL
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
Adreça electrònica meritxell.garciar@urv.cat
Professors/es
GARCIA ROCA, MERITXELL
Web http://www.urv.cat/evia/jsp/comu
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Aquesta assignatura permet conèixer el sistema educatiu en general i el paper de l'economia en les diferents lleis educatives.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el valor i la significació de l'Economia en el món actual. AP1
AP3
AP4
AP7
AP9
Veure quina ha estat l'evolució de l'Economia dins dels plans d'estudi de l'ensenyament mitjà a l'Estat espanyol al llarg dels darrers cinquanta anys. AP1
Conèixer les actuals normes que organitzen els estudis de matèries econòmiques. AP9
Saber la relació que hi ha entre l'Economia i altres matèries als estudis de secundària i batxillerat. AP10
Fer una valoració crítica de les diferents matèries econòmiques en la LOGSE, la LOE i la LOMCE. BC2

Continguts
Tema Subtema
1. El valor cultural i formatiu de l'Economia i la seva transmissió de coneixements. 1.1.la influència de l'economia en el desenvolupament de la societat.
1.2 Interacció entre l'Economia, la societat i el desenvolupament sostenible.
2. Normativa i organització institucional del sistema educatiu.
3. Estructura del pla d'estudis de l'ESO i el Batxillerat segons la normativa.
4. Ubicació de les matèries Economia i Economia de l'Empresa dins del currículum d'ESO i Batxillerat.
5.Evolució històrica de l'ensenyament d'Economia.
6. Introducció a la matèria a l'ESO a través de les Ciències Socials, la Geografia i la Història: objectius, continguts i competències.
7. Objectius i competències específiques de la matèria en el Batxillerat.
8. Contribució de la matèria a les competències generals del Batxillerat.
9. Estructura dels continguts de la matèria al Batxillerat.
10. Connexió amb altres matèries del Batxillerat.
11. Consideracions sobre el desenvolupament del currículum al Batxillerat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Debats
4 4 8
Treballs
8 16 24
Pràctiques a través de TIC
2 3 5
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l'aula realitzarem una presa de contacte, la presentació l'assignatura i la recollida d'informació dels estudiants.
Sessió Magistral Mitjançant la comunicació oral mostrarem a l'alumnat l'evolució i moment actual del sistema educatiu i dels estudis d'Economia dins dels plans d'estudis actuals. Utilitzarem el canó de video i internet.
Debats Els debats aniran encaminats a valorar les diferents lleis educatives (LOGSE, LOE, LOMCE) i la seva relació amb la realitat dels alumnes que trobaran a les classes.
Treballs Valoració i comparació entre les tres lleis educatives que hem utilitzat en els debats.
Pràctiques a través de TIC L'alumne enviarà via mail les pràctiques que es comentin a les classes presencials.
Atenció personalitzada Anirà encaminada a solucionar les qüestions i dubtes dels alumnes respecte a les matèries econòmiques dins dels plans d'estudi.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Pràctiques a través de TIC
Proves pràctiques
Descripció
L'atenció personalitzada consistirà en ajudar l'alumne en els dubtes presencialment o a través de mails.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques 1. Aniran encaminades a conèixer el grau de coneixements que té l'alumne sobre el curriculum econòmic. 10%
Altres

2a. Participació activa i actitud dins de la classe. 2b. Realització d'una unitat didàctica d'acord amb la normativa i la legislació vigent dins de la LOE. 2c. Treball sobre les lleis educatives.

20%


30%

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica

- Ley Orgánica de Educación 2/2006, de 3 de mayo.
- Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de batxillerat.
- Ordre EDU/340/2009, de 30 de juny, de la relació de matèries de modalitat del batxillerat que es vinculen a les proves d'accés a la universitat.

- Projecte de llei de la LOMCE.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE L'ECONOMIA I ECONOMIA DE L'EMPRESA/11605130
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN ECONOMIA DE L'EMPRESA/11605129
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN ECONOMIA/11605128


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent