DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE L'ECONOMIA I ECONOMIA DE L'EMPRESA Codi 11605130
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
Adreça electrònica miquelangel.bove@urv.cat
meritxell.garciar@urv.cat
Professors/es
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
GARCIA ROCA, MERITXELL
Web http://www.urv.cat/evia/jsp/comu
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té com a finalitat posar en pràctica els coneixements adquirits en les matèries comunes, sempre d'una manera didàctica, com si tingués al davant els alumnes de secundària i/o batxillerat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir el coneixement de les bases teòriques i pràctiques de l'ensenyament i l'aprenentatge de l'Economia i l'Economia de l'empresa a la secundària. AP1
CP1
Saber contextualitzar els continguts del currículum de l'Economia i l'Economia de l'empresa per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. AP1
AP9
BP6
CP3
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. AP2
Conèixer i diagnosticar les necessitats didàctiques de l'alumnat. AP7
Estructurar i seqüenciar els objectius i continguts del currículum d'Economia en educació secundària. AP4
CP2
CP3
Analitzar i resoldre els problemes emergents en les situacions d'ensenyament-aprenentatge. AP6
BP3
CP3
Conèixer i aplicar estratègies docents per estimular l'aprenentatge i el pensament crític de l'alumnat. AP7
AP9
Aplicar, amb classes pràctiques a l'aula, l'exposició de temes curriculars d'Economia i Economia d'Empresa utilitzant les TIC i programant les diferents unitats, tot utilitzant les diferents metodologies, recursos i innovacions estudiades a classe i en altres matèries del Màster. AP2
AP5
BP4

Continguts
Tema Subtema
1. Didàctica de l'Economia i Economia de l'empresa.
1.1. Models d'ensenyament-aprenentatge i avaluació.
1.2. Activitats i recursos didàctics.
1.3. El rol del professor a l'aula.
1.4. Motivació i estimulació del pensament crític de l'alumnat.
2. Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de l'Economia i l'Economia de l'Empresa. 2.1. Les unitats didàctiques.
2.2. Criteris generals.
2.3. Objectius didàctics.
2.4. Continguts.
2.5. Orientacions metodològiques.
2.6. Mitjans i recursos.
3. Del currículum prescrit al projecte curricular del centre i de l'aula. 3.1. Criteris generals de programació.
3.2. Seqüenciació de continguts.
3.3. Disseny d'activitats.
4. Avaluació de la tasca docent. 4.1. Investigació-acció per a la millora docent.
NOTA:
- Els temes 2 i 3 s'hauran tractat molt àmpliament en l'assignatura de Complements.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
6 3 9
Presentacions / exposicions
50 100 150
Treballs
10 15 25
Debats
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
10 20 30
Pràctiques a través de TIC
2 2 4
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Activitats encaminades a la presa de contacte i presentar l'assignatura.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions - Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball.
Treballs - Completen les presentacions/exposicions a la classe d'un tema curricular.
Debats - Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis - Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC - Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat, tot utilitzant les TIC.
Atenció personalitzada - Resolució de dubtes als estudiants dins de l'aula o a través d'internet.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC
Presentacions / exposicions
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
En aquesta matèria, l'atenció personalitzada anirà dirigida a que l'alumne pugui resoldre dubtes i a aportar-li camins que pugui utilitzar en el desenvolupament de l'elaboració i exposició oral de temes curriculars, de manera que, quan comenci les Pràctiques-II, tingui una base i una experiència que faciliti el contacte amb els seus alumnes i amb les explicacions que hagi de fer.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions - Presentació i exposició per part de l'alumne utilitzant les TIC d'un tema curricular d'Economia. 70%
Treballs - Completen l'apartat d'exposició dels temes i estan relacionats amb aquesta. 10%
Debats - Després de cada exposició temàtica s'obre un tor de paraula per debatre l'exposició feta. 10%
Resolució de problemes, exercicis - Formen part de l'exposició i s'integren en el tema exposat. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica

- Tot i que hi ha important bibliografia sobre aprenentatge i ensenyament, aquesta assignatura tindrà un enfocament eminentment pràctic. És per això, que el pes que tindrà l'exposició dels temes curriculars serà molt important, de manera que l'alumne vagi introduint-se dins del treball que li tocarà fer en el Pràcticum, especialment el P-II.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE MÀSTER/11605107
PRÀCTIQUES EXTERNES II/11605106
PRÀCTIQUES EXTERNES I/11605105


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CURRÍCULUM PER LA SECUNDÀRIA D'ECONOMIA: VALOR CULTURAL I FORMATIU/11605127
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN ECONOMIA DE L'EMPRESA/11605129
INNOVACIÓ DOCENT I INICIACIÓ A LA RECERCA EDUCATIVA/11605113
PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS/11605102
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN ECONOMIA/11605128
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent