DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) EL CURRÍCULUM EN CIÈNCIES SOCIALS A L'ESO I AL BATXILLERAT: COMPLEMENTS DE FORMACIÓ D'HISTÒRIA I HIS Codi 11605131
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
jose.fabregas@urv.cat
xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
FABREGAS ROIG, JOSÉ
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta matèria s'exposaran als alumnes de màster els currículums de Ciències Socials corresponents a l'ESO i els d'Història i Història de l'Art a Batxillerat, i com adequar-los a Secundària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 Aprendre a aprendre.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els continguts curriculars corresponents a a la matèria de Ciències Socials a l'ESO i d'Història i Història de l'Art, a Batxillerat. AP1
BP1
CP2
Planificar, desenvolupar i evaluar els continguts que han de permetre l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments. AP2
BP3
CP3
Elaborar activitats formals i no formals que facilitin l'aprenentatge dels alumnes dins el marc en què el centre està ubicat. AP8
BP4
CP3
Conèixer i aplicar l'organització del sistema educatiu, la legislació vigent i la normativa que s'estableix en iniciar cada curs. AP9
BP1
CP3

Continguts
Tema Subtema
1. Els curriculums de Ciències Socials, d'Història i Història de l'Art en el marc de l'ESO i del Batxillerat.
2. Importància de la Història i la Història de l'Art com a elements de formació a la Secundària Obligatòria i a Batxillerat.
3. Temps i espai. Distribució dels períodes històrics i fets més rellevants
4. De la caça-recolecció a les societats industrials: transformacions polítiques, socials, econòmiques i culturals de la història.
5. Claus d'anàlisi sobre l'evolució de les formes artístiques: Canvis iconogràfics i variació estilística.
6. Del món prehistòric a l'actualitat: el coneixement de les obres més rellevants i dels artistes més destacats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
50 74 124
Treballs
6 14 20
Presentacions / exposicions
4 0 4
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i explicació de l'estructura que tindrà i els continguts que s'impartiran.
Sessió Magistral Desenvolupament del currículum de Ciències Socials a l'ESO i d'Història i Història de l'Art a Batxillerat.
Treballs Elaboració d'un treball relacionat amb els continguts curriculars d'ESO, d'Història i d'Història de l'Art.
Presentacions / exposicions Una vegada realitzat el treball, l'alumnat l'exposarà oralment.
Atenció personalitzada Resolució dels dubtes que puguin sorgir en relació a la matèria.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es podran recomanar lectures i bibliografia complementària.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Elaboració de tres treballs relacionats amb el currículum de secundària: un de l'ESO, un d'
Història i un tercer d'Història de l'Art.
70%
Presentacions / exposicions Exposició oral de cadascun dels tres treballs anteriors. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els professors que imparteixen els diferents currículums, en la sessió magistral, concretaran les característiques dels treballs.

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica

- Benajam, Pilar i Pagès, Joan: Enseñar ciències sociales. Geografía e Historia en

la educación secundaria, Barcelona, ICE-UB, 1997.
- Prats, Joaquim (Coord.), Geografía e Historia. Didáctica de la pràctica docente,
Barcelona, Graó, 2011.
- Prats, Joaquim (Coord.), Geografía e Historia. Investigación, Innovación y buenas prácticas.
Barcelona: Ed. Graó, 2011.
- Prats, Joaquim (Coord.), Geografía, Historia y otras Ciencias Sociales. Complementos de
formación disciplinar, Barcelona, Graó, 2011.

Llibre de text de Ciències Socials de Primer, Segon, Tercer i Quart d'ESO.
Llibres de Text de Història i d'Història de l'Art de Batxillerat.

Normativa del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya:

http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/normativa/normativa-educacio/

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/

http://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/

Principals novetats dels documents per a l’organització i la gestió dels centres del curs 2018-2019

http://educacio.gencat.cat/portal/page/portal/Educacio/PCentrePrivat/PCPNormativa/PCPDocumentsOrganitzacioGestio/PCPDocumentsActualitat

http://educacio.gencat.cat/documents/IPCNormativa/DOIGC/Resolucio_DOIGC_18_19.pdf

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent