DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) EL CURRÍCULUM EN CIÈNCIES SOCIALS A L'ESO I AL BATXILLERAT: COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DE GEOGRAFIA Codi 11605132
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
GARCÍA RODRÍGUEZ, ALFONSO
Adreça electrònica alfonso.garcia@urv.cat
iban.garciabores@urv.cat
Professors/es
GARCÍA RODRÍGUEZ, ALFONSO
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Web
Descripció general i informació rellevant S'exposen els continguts fonamentals de l'àrea de Geografia que figuren en els programes de l'ESO i el Batxillerat

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
  AP11 Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 Aprendre a aprendre.
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BP5 Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
  BP7 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CP4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CP5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CP6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els continguts fonamentals de l'àrea - Analitzar tot tipus de fonts i documents - Adquirir eines per a desenvolupar a l'aula AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
AP10
AP11
BP1
BP2
BP3
BP4
BP5
BP6
BP7
CP1
CP2
CP3
CP4
CP5
CP6

Continguts
Tema Subtema
1. El valor cultural i formatiu de la geografia a la Secundària i la seva transmissió de coneixements. 1.1 La influència de la Geografia en el desenvolupament de la societat.
1.2 Interacció entre la Geografia, la societat i el desenvolupament sostenible.
2. Tradicions epistemològiques en el camp científic i docent de la Geografia.
3. La Geografia Física en el currículum de les Ciències Socials d'ESO i Batxillerat. Principals conceptes, camps d'estudi i enfocaments disciplinars recents.
4. La Geografia Humana en el currículum de les Ciències Socials d'ESO i Batxillerat. Principals conceptes, camps d'estudi i enfocaments disciplinars recents.
5. L'aplicació de la geografia en el món actual: planificació territorial, medi ambient i sistemes d'informació geogràfica. Conceptes i enfocaments disciplinars.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
60 60 120
 
 
Atenció personalitzada
10 20 30
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Con+eixer els diferents currículums
Explicar les competències bàsiques
Atenció personalitzada Abans de l'inicii de la sessió
Hores presencials concertades
Seguiment amb correu electrònic

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Correu electrònic alfonso.garcia@urv.cat Hores de despatx Resolució dubtes Comentari exercicis Planificació unitat didàctica

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Presentació exercici 10%
Atenció personalitzada Seguiment metodologies 10%
Altres

- 4 exercicis pràctics de diferent temàtica exposada a l'aula --Preparació Unitat Didàctica - Possibilitat de realitzar exercis complementaris per millorar la presentació i recuperar d'altres anteriors - Acceptació de propostes en funció de les disponibilitats de l'alumnat

40%
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica

- Departament d'Ensenyament. Currículum de l'àrea.
- Departament d'Ensenyament. instruccions d'inici de curs.
- Llibres de text, de 1r, 2n, 3r d'ESO i 2n Bat (diferents editorials)

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent