DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) EL CURRÍCULUM EN CIÈNCIES SOCIALS A L'ESO I AL BATXILLERAT: COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DE GEOGRAFIA Codi 11605132
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Adreça electrònica iban.garciabores@urv.cat
Professors/es
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. S'exposen els continguts fonamentals de l'àrea de Geografia que figuren en els programes de l'ESO i el Batxillerat

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
  AP11 Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els continguts fonamentals de l'àrea - Analitzar tot tipus de fonts i documents - Adquirir eines per a desenvolupar a l'aula AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
AP10
AP11
BC2

Continguts
Tema Subtema
1. El valor cultural i formatiu de la geografia a la Secundària i la seva transmissió de coneixements. 1.1 La influència de la Geografia en el desenvolupament de la societat.
1.2 Interacció entre la Geografia, la societat i el desenvolupament sostenible.
2. Tradicions epistemològiques en el camp científic i docent de la Geografia.
3. La Geografia Física en el currículum de les Ciències Socials d'ESO i Batxillerat. Principals conceptes, camps d'estudi i enfocaments disciplinars recents.
4. La Geografia Humana en el currículum de les Ciències Socials d'ESO i Batxillerat. Principals conceptes, camps d'estudi i enfocaments disciplinars recents.
5. L'aplicació de la geografia en el món actual: planificació territorial, medi ambient i sistemes d'informació geogràfica. Conceptes i enfocaments disciplinars.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
30 30 60
Debats
12 4 16
Presentacions / exposicions
16 8 24
Seminaris
16 8 24
 
Atenció personalitzada
6 12 18
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Con+eixer els diferents currículums
Explicar les competències bàsiques
Sessió Magistral Explicacions del professor dels diferents continguts amb l'atenció i discussió amb l'alumnat.
Debats Debats sobre temes concrets de forma individual i grupal.
Presentacions / exposicions Exposicions i discussió dels treballs de l'alumnat.
Seminaris sessions temàtiques per resoldre i discutir alguna element del temari.
Atenció personalitzada Abans de l'inicii de la sessió
Hores presencials concertades
Seguiment amb correu electrònic

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Correu electrònic iban.garciabores@urv.cat Hores de despatx Resolució dubtes Comentari exercicis Planificació unitat didàctica

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participació activa de l'alumnat en els diferents debats. 20%
Presentacions / exposicions Presentació a classe dels treballs realitzats. 40%
Seminaris Participació activa en els temes a treballar. 40%
Altres

Assistència a classe (veure altres comentaris)

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. L'alumnat que no superi l'assignatura podrà examinar-se en segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

- Departament d'Ensenyament. Currículum de l'àrea.
- Departament d'Ensenyament. instruccions d'inici de curs.
- Llibres de text, de 1r, 2n, 3r d'ESO i 2n Bat (diferents editorials)

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent