DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA GEOGRAFIA Codi 11605133
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Adreça electrònica iban.garciabores@urv.cat
Professors/es
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Web
Descripció general i informació rellevant <div>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura</div><div><br /></div><p> "Qui ensenya aprèn a l'ensenyar i qui aprèn ensenya a aprendre." Paulo Freire </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC7 CT7. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ciutadana i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar i establir els elements que caracteritzen la didàctica de la Geografia. Analitzar els currículums d'ESO i de Batxillerat que fan referència a l'aprenentatge de la Geografia i exposar-ne els trets més rellevants. Exposar amb exemples els nuclis fonamentals de la didàctica de la Geografia pel que fa a la programació, realització i avaluació d'activitats d'aprenentatge. Exposar i aplicar algunes de les principals tècniques i procediments del currículum de Geografia a diferents escales. Analitzar i elaborar materials didàctics de Geografia. Reflexionar i aplicar en l'entorn l'educació en valors des de l'aprenentatge de la Geografia. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
BC3
BC4
BC5
BC7

Continguts
Tema Subtema
La Geografia
La Didàctica de la Geografia
La programació
Les activitats d'aprenentatge. El treball de camp.
L'avaluació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
4 6 10
Debats
3 4.5 7.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 21 28
Presentacions / exposicions
4 12 16
Pràctiques de camp/sortides
2 6 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 10 14
Resolució de problemes, exercicis
3 10.5 13.5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Activitats encaminades a la presa de contacte i a recollir informació dels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura en una dinàmica d'interacció amb els alumnes.
Debats Individualment o en grup els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat a l'aula d'una qüestió plantejada pel professor.
Presentacions / exposicions Exposició oral amb suport visual d'un treball.
Pràctiques de camp/sortides Realització de treballs fora de l'aula (recull de dades, observacions) que l'estudiant analitza críticament.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exercicis pràctics a través de les TIC.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i argumentació d'una qüestió plantejada pel professor.
Atenció personalitzada Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada. Cal contactar a través del correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Cal realitzar un text curt de com a màxim una pàgina com a conclusió de les aportacions i reflexions del debat realitzat a classe: Educar o ensenyar?
10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Preparar en grup un projecte de treball de camp. Realització/assistència al treball de camp.
Preparar els instruments d'avaluació que permeten avaluar el treball de camp proposat.
20%
Presentacions / exposicions Fer la presentació oral amb suport visual del Projecte de treball de camp.
Presentació oral amb suport audiovisual de la recerca Com es treballa la Geografia?
La presentació s'avaluarà a partir d'una matriu d'avaluació en forma de coavaluació i d'avaluació per part del professor.
Després de la presentació s'elaborarà un text amb els continguts i la reflexió de la recerca.
20%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Materials didàctics disponibles a la xarxa.
Triar un material concret i justificar la tria.
15%
Resolució de problemes, exercicis Establir els criteris que permeten avaluar un text amb continguts geogràfics.
Proposar una activitat didàctica específica.
25%
Altres

Autoavaluació. Complimentar l'últim dia de classe l'instrument d'autoavaluació preparat especificament per l'assignatura.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació s'aplicarà únicament en la modalitat de continuada. Es tindrà en compte l'assistència, la participació en les activitats i la realització de les tasques proposades individuals o en equip en les dates previstes.

El caràcter presencial d'aquesta assignatura del màster obliga l'alumnat a assistir a un mínim del 80% del temps lectiu de l'assignatura, per a poder ser avaluat.

En el cas d'haver-se d'avaluar en segona convocatòria cal realitzar totes les tasques, activitats i exercicis.


Fonts d'informació

Bàsica HERNÁNDEZ, F-X, Didáctica de las ciencias sociales, geografia e historia, Graó, Barcelona 2002
TREPAT,C.A; COMES, P, El tiempo y el espacio en la didáctica de la Ciencias Sociales, Graó, Barcelona 2000
Souto, X, Didáctica de la Geografia, Ediciones del Serbal, Barcelona 1998
CALAF, R; SUÁREZ, M; MENÉNDEZ, R, Aprender a enseñar geografia en la escuela primaria y secundaria, Oikos Tau, Barcelona 1997

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent