DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) APRENDIZAJE Y ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y LA HISTORIA DEL ARTE Código 11605134
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Correo-e josepmaria.pons@urv.cat
jaume.camps@urv.cat
Profesores/as
PONS ALTES, JOSEP MARIA
CAMPS GIRONA, JAUME
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC6 CT6. Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
  BC7 CT7. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ciutadana i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Identificar las orientaciones didácticas específicas en Geografía, Historia e Historia del Arte para abordar cuestiones esenciales como las ideas previas del alumnado, los recursos didácticos fundamentales y la organización del aula y del curso. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
Conocer el proceso de elaboración de proyectos curriculares, unidades didácticas y preparación de materiales del área de Ciencias Sociales. BC1
BC2
BC3
Comprender conceptos fundamentales del aprendizaje-enseñanza de la Geografía, Historia e Historia del Arte. AP1
AP2
AP3
AP4
Argumentar y/o defender de manera oral y/o escrita pareceres establecidos a partir de la lectura y análisis de la documentación proporcionada AP3
BC4
BC5
BC6
BC7
Desarrollar propuestas de ejercicios prácticos para la educación secundaria, de carácter estadístico, gráfico y cartográfico a partir de técnicas propias de la geografía con y sin apoyo de las TIC AP3
AP5
AP6
BC5
Realizar propuestas de trabajo de campo geográfico para la educación secundaria. AP2
AP4
Ejecutar propuestas de ejercicios prácticos para la educación secundaria a partir de las nuevas técnicas de aprendizaje AP4
AP5
AP6
Efectuar propuestas de trabajo práctico relacionadas con el patrimonio histórico, artístico y natural AP4
AP5
BC7
Demostrar el conocimiento y comprensión de las diferentes metodologías de aproximación a la historia del arte y su contingencia histórica (Historiografía del arte). AP1
AP2
BC7

Contenidos
tema Subtema
- Mètodes per l'ensenyament de les ciències socials.
- El tractament de la temporalitat.
- El treball cooperatiu.
- Els conceptes socials clau.
- El museu com a taller d'aprenentatge.
- La transposició didàctica.
- L'avaluació en ciències socials.
- El currículum de ciències socials a l'ESO i el Batxillerat.
- El treball de recerca del Batxillerat en ciències socials.
- La història oral.
- El tractament de l'art des d'un Camp d'Aprenentatge.
- Fons per a l'estudi de la història i la història de l'art.
- El relats històrics a l'aula de secundària.
- Fotografia i cinema per una història vivencial.
- Recursos didàctics de ciències socials a Internet.
- La causalitat històrica.
- Literatura i ciències socials.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
 
Prácticas de campo / salidas
8 16 24
Aplicación de las TIC en laboratorio.
4 8 12
Seminarios
4 8 12
Trabajos
1 7 8
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
14 30 44
Sesión magistral
10 20 30
 
Atención personalizada
1 1 2
 
Pruebas de desarrollo
2 14 16
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Prácticas de campo / salidas Sortida al Camp d'Aprenentatge Monestirs del Cister i al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona.
Aplicación de las TIC en laboratorio. Treball a l'aula d'informàtica a partir de recursos disponibles a Internet.
Seminarios Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, buscant iniciatives pràctiques.
Trabajos Anàlisi i reflexió per escrit de les sortides i seminaris realitzats a l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades.
Sesión magistral Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials.
Atención personalizada Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements.

Atención personalizada
 
Trabajos
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
descripción
L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes.

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Anàlisi i reflexió per escrit sobre les sortides i els seminaris realitzats, i sobre les pràctiques als centres educatius.
Els criteris d'avaluació seran: assimilació correcta dels continguts treballats, coherència i ordre en les argumentacions, originalitat i fonament en les valoracions, expressió escrita correcta.
40%
Pruebas de desarrollo Prova en què es valorarà l'assimilació i la capacitat d'aplicació de tots els continguts i competències treballats durant l'assignatura. 60%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de tenir la necessària correcció lingüística per tal de ser avaluada positivament.

És imprescindible lliurar tots els treballs establerts dins els terminis previstos.

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

La segona convocatòria és una prova global dels exàmens i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Les notes dels treballs realitzats durant tot el curs són inalterables en aquesta segona convocatòria. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fuentes de información

Básica J. Prats (coord.), Didáctica de la geografía y la historia, 2011, Graó - Ministerio de Educación
J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas, 2011, Graó - Ministerio de Educación
C. Anguera et al., Què ens fa humans? Un programa alternatiu de ciències socials, 2016, Associació de mestres Rosa Sensat
C.A. Trepat i P. Rivero, Didáctica de la historia y multimedia expositiva, 2010, Graó
A. Gavaldà (coord.), El treball cooperatiu. Una estratègia per ensenyar i aprendre des de les ciències socials, 2016, Universitat Rovira i Virgili - Universitat de Vic
J. Pagès i A. Santisteban (coord.), Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències socials , 2012, Universitat Autònoma de Barcelona
C.A. Trepat i P. Comes, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, 1998, Graó
F.X. Hernàndez, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 2002, Graó
Kitson, A., Steward, S. i Husbands, C., Didáctica de la Historia en Secundaria Obligatoria y Bachillerato, 2016, Morata
Estepa, J., Otra didáctica de la Historia para otra escuela, 2017, Universidad de Huelva

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.