DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA HISTÒRIA I LA HISTÒRIA DE L'ART Codi 11605134
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CAMPS GIRONA, JAUME
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.pons@urv.cat
jaume.camps@urv.cat
anna.triado@urv.cat
Professors/es
PONS ALTES, JOSEP MARIA
CAMPS GIRONA, JAUME
TRIADO SOLER, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC6 CT6. Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
  BC7 CT7. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ciutadana i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar las orientaciones didácticas específicas en Geografía, Historia e Historia del Arte para abordar cuestiones esenciales como las ideas previas del alumnado, los recursos didácticos fundamentales y la organización del aula y del curso. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
Conocer el proceso de elaboración de proyectos curriculares, unidades didácticas y preparación de materiales del área de Ciencias Sociales. BC1
BC2
BC3
Comprender conceptos fundamentales del aprendizaje-enseñanza de la Geografía, Historia e Historia del Arte. AP1
AP2
AP3
AP4
Argumentar y/o defender de manera oral y/o escrita pareceres establecidos a partir de la lectura y análisis de la documentación proporcionada AP3
BC4
BC5
BC6
BC7
Desarrollar propuestas de ejercicios prácticos para la educación secundaria, de carácter estadístico, gráfico y cartográfico a partir de técnicas propias de la geografía con y sin apoyo de las TIC AP3
AP5
AP6
BC5
Realizar propuestas de trabajo de campo geográfico para la educación secundaria. AP2
AP4
Ejecutar propuestas de ejercicios prácticos para la educación secundaria a partir de las nuevas técnicas de aprendizaje AP4
AP5
AP6
Efectuar propuestas de trabajo práctico relacionadas con el patrimonio histórico, artístico y natural AP4
AP5
BC7
Demostrar el conocimiento y comprensión de las diferentes metodologías de aproximación a la historia del arte y su contingencia histórica (Historiografía del arte). AP1
AP2
BC7

Continguts
Tema Subtema
- Mètodes per l'ensenyament de les ciències socials.
- El tractament de la temporalitat.
- El treball cooperatiu.
- Els conceptes socials clau.
- El museu com a taller d'aprenentatge.
- La transposició didàctica.
- L'avaluació en ciències socials.
- El currículum de ciències socials a l'ESO i el Batxillerat.
- El treball de recerca del Batxillerat en ciències socials.
- La història oral.
- El tractament de l'art des d'un Camp d'Aprenentatge.
- Fons per a l'estudi de la història i la història de l'art.
- El relats històrics a l'aula de secundària.
- Fotografia i cinema per una història vivencial.
- Recursos didàctics de ciències socials a Internet.
- La causalitat històrica.
- Literatura i ciències socials.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Pràctiques de camp/sortides
8 16 24
Aplicació de les TIC en laboratori.
4 8 12
Seminaris
4 8 12
Treballs
1 7 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 30 44
Sessió Magistral
10 20 30
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
2 14 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Pràctiques de camp/sortides Sortida al Camp d'Aprenentatge Monestirs del Cister i al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona.
Aplicació de les TIC en laboratori. Treball a l'aula d'informàtica a partir de recursos disponibles a Internet.
Seminaris Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, buscant iniciatives pràctiques.
Treballs Anàlisi i reflexió per escrit de les sortides i seminaris realitzats a l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades.
Sessió Magistral Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials.
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció

L'atenció personalitzada es durà a terme principalment en horaris d'atenció d'alumnes. També es faran tutories en línia a qui ho sol·liciti.


Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Anàlisi i reflexió per escrit sobre les sortides i els seminaris realitzats, sobre el currículum i sobre les pràctiques als centres educatius.
Els criteris d'avaluació seran: assimilació correcta dels continguts treballats, coherència i ordre en les argumentacions, originalitat i fonament en les valoracions, expressió escrita correcta.
40%
Proves de desenvolupament Proves en què es valorarà l'assimilació i la capacitat d'aplicació de tots els continguts i competències treballats durant l'assignatura. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de tenir la necessària correcció lingüística per tal de ser avaluada positivament.

És imprescindible lliurar tots els treballs establerts dins els terminis previstos.

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

La segona convocatòria és una prova global dels exàmens i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Les notes dels treballs realitzats durant tot el curs són inalterables en aquesta segona convocatòria. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica J. Prats (coord.), Didáctica de la geografía y la historia, 2011, Graó - Ministerio de Educación
J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas, 2011, Graó - Ministerio de Educación
C. Anguera et al., Què ens fa humans? Un programa alternatiu de ciències socials, 2016, Associació de mestres Rosa Sensat
C.A. Trepat i P. Rivero, Didáctica de la historia y multimedia expositiva, 2010, Graó
A. Gavaldà (coord.), El treball cooperatiu. Una estratègia per ensenyar i aprendre des de les ciències socials, 2016, Universitat Rovira i Virgili - Universitat de Vic
J. Pagès i A. Santisteban (coord.), Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències socials , 2012, Universitat Autònoma de Barcelona
C.A. Trepat i P. Comes, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, 1998, Graó
F.X. Hernàndez, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 2002, Graó
Kitson, A., Steward, S. i Husbands, C., Didáctica de la Historia en Secundaria Obligatoria y Bachillerato, 2016, Morata
Estepa, J., Otra didáctica de la Historia para otra escuela, 2017, Universidad de Huelva

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent