DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA CATALANA Codi 11605140
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
TEIXELL PUIG, ORIOL
Adreça electrònica montserrat.corretger@urv.cat
oriol.teixell@urv.cat
Professors/es
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
TEIXELL PUIG, ORIOL
Web
Descripció general i informació rellevant Apunts de didàctica de literatura catalana a partir de les lectures prescriptives de batxillerat. Eines per comentar textos literaris. Recursos bibliogràfics per al treball de la literatura a l'aula.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Ser capaç de preparar una sessió magistral a l'entorn d'una lectura obligatòria de literatura catalana de batxillerat. AP1
AP2
AP4
AP8
Conèixer les lectures obligatòries de batxillerat i preparar-ne un material bibliogràfic bàsic per explicar-les a l'aula. AP1
AP2
AP9
Conèixer els continguts de llengua i literatura catalanes a l’ESO i Batxillerat. AP1
AP2
AP3
AP4
AP9
Reflexionar a l’entorn dels criteris de correcció de la llengua i la literatura catalanes a l'ESO i batxillerat. AP1
AP2
AP3
AP4
AP9

Continguts
Tema Subtema
(a) Seqüències didàctiques per comentar textos: acostaments diversos al comentari de textos literaris.
(b) El currículum de llengua i literatura a l'ESO i Batxillerat: un acostament al document, continguts i competències.
(c) Educació literària: eines per dur el fet poètic a l'aula de secundària i batxillerat.
(d) Lectures de literatura catalana a l'ESO i Batxillerat: treball teoricopràctic de les obres "Solitud", de Víctor Català (en cal lectura prèvia: portar l'obra llegida a l'aula); "El cor quiet", de Josep Carner (en cal lectura prèvia: portar l'obra llegida a l'aula); i "Visions i cants", de Joan Maragall (no en cal lectura prèvia).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
25 0 25
Treballs
10 25 35
Projectes
5 25 30
Presentacions / exposicions
20 20 40
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 10 10
 
Atenció personalitzada
2 6 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: programa, cronograma i objectius.
Sessió Magistral Presentació magistral de la teoria de l'assignatura.
Treballs Elaboració de diferents tasques a l'aula i fora de l'aula, relacionades amb el comentari de textos, reflexió dels criteris avaluatius en llengua i literatura i preparació de sessions magistrals de literatura.
Projectes Elaboració del projecte final de l'assignatura, consistent en la preparació d'activitats relacionades amb les lectures prescriptives de batxillerat.
Presentacions / exposicions Presentacions orals a l'aula, individuals i en grup, de tasques avaluatives.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Buidatge i lectura de documentació bibliogràfica relacionada amb l'ensenyament-aprenentatge de llengua i literatura catalanes.
Atenció personalitzada Tutories individuals o en grup, si escau, per a l'elaboració del projecte final de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És necessari realitzar un mínim d'una tutoria informal (bé en els espais a l'aula designats per fer-ho, bé en horari de despatx) abans de començar la tasca final de l'assignatura. Cal contactar amb els docents per correu electrònic per sol·licitar-hi una reunió: oriol.teixell@urv.cat i montserrat.corretger@urv.cat.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Tasques i pràctiques. 40
Projectes Elaboració del projecte final. 40
Presentacions / exposicions Presentació oral d'algun dels treballs i del projecte. 20
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és contínua i global.

Per poder ser avaluat cal assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


SEGONA CONVOCATÒRIA

Un únic treball a l'entorn de les lectures prescriptives de batxillerat, que expliciti el treball d'una lectura concreta a través de l'elaboració d'una seqüència didàctica i amb un marc teòric complet.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent