Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Professionalitzador |
|
CP3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CP4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CP5 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
Objectius |
Competències |
Conocer los conceptos y terminología referentes a la enseñanza de la lengua y la literatura españolas |
AP1
|
|
|
Conocer las principales fuentes de información de los profesionales de la lengua y la literatura española para poder ampliar conocimientos de forma autónoma
Identificar el valor formativo y cultural de las lenguas y la literatura y de los contenidos que se cursen en secundaria |
AP1
|
BP1
|
CP3 CP4
|
Analizar los contenidos y las destrezas del aprendizaje de la diferentes competencias de la lengua
Ser consciente de la diferencia existente entre el uso correcto de la lengua y el uso adecuado social y culturalmente
Reflexionar individualmente y en común con el resto de la clase acerca de los contenidos culturales transmitidos a través de la enseñanza de la lengua y la literatura
|
|
|
CP3 CP5
|
Tema |
Subtema |
Complementos de formación disciplinaria en Lengua |
|
1. Introducción |
1.1. El temario de lengua en la ESO y Bachillerato
1.3. La interferencia. El análisis contrastivo entre catalán y castellano.
1.4. Fuentes bibliográficas de referencia para el docente |
2. Interferencias gramaticales |
2.1. La morfología nominal y verbal
2.2. Terminología gramatical
2.3. Estructuras sintácticas de la oración simple y de la oración compuesta
|
3. Interferencias ortográficas |
3.1. Ortografía: acentuación, grafías y puntuación |
4. Interferencias léxico-semánticas |
4.1. Calcos semánticos y formales |
5. Interferencias discursivas |
5.1. El uso de los conectores
5.2. La deixis en castellano y en catalán
|
Complementos de formación disciplinaria en Literatura |
|
1. Los orígenes literarios en la Edad Media |
1.1. Épica
1.2. Lírica
1.3. Literatura ejemplar |
2. Renacimiento y Humanismo |
2.1. La renovación poética
2.2. Las nuevas formas narrativas |
3. La mentalidad barroca |
3.1. Corrientes poéticas
3.2. La consolidación de la novela
3.3. El teatro lopesco |
4. La Ilustración |
4.1. Ensayo
4.2. Difusión de ideas |
5. Romanticismo |
5.1. Temas en la poesía
5.2. Temas en el teatro |
6. Realismo y Naturalismo: |
6.1. Formas narrativas
6.2. Retrato social |
7. Literatura contemporánea (I) |
7.1. De la crisis de fin de siglo a las vanguardias. |
8. Literatura contemporánea (II) |
8.1. Corrientes en la novela, la poesía y el teatro |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
24 |
28 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
8 |
12 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
8 |
16 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
20 |
0 |
20 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura
Autoavaluació inicial
|
Sessió Magistral |
Presentació del currículum oficial d'ESO i Batxillerat (Llengua i Literatura Espanyola).
Continguts específics de Llengua Espanyola
Continguts específics de Literatura Espanyola |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Dossier de materials |
Pràctiques a través de TIC |
Exercicis mitjançant Moodle o a l'aula d'informàtica |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Bibliografia acadèmica
Anàlisi de llibres de text de Secundària |
Atenció personalitzada |
Atenció a les hores de despatx (que s'anunciaran) i Moodle. |
|
Descripció |
Atenció a les hores de despatx (que s'anunciaran) i Moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Assistència (80%) i participació a classe |
20 |
Proves de desenvolupament |
Proves a partir dels continguts exposats a classe o de la bibliografia recomanada |
40 |
Proves pràctiques |
Exercicis concrets a partir de la lectura de materials |
40 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la elaboració de qualsevol exercici està penalitzat el PLAGI, segons determina el reglament de la URV. Cal demostrar la correcció oral i escrita en castellà, per tal d'assolir la competència corresponent (CP4), de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. Cada part de la matèria té un pes del 50% del total: s'han d'aprovar les dues. Es concretaran les proves d'avaluació respectives amb els percentatges corresponents. |
Bàsica |
|
Lengua
Española
Real Academia Española y Asociación de Academias de
la Lengua Española, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010.
Real Academia Española y Asociación de Academias de
la Lengua Española, Ortografía de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010.
Institut
d’Estudis Catalans, Gramática de la
llengua catalana, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2016. Institut
d’Estudis Catalans, Ortografia catalana,
Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2017. |
Complementària |
Lázaro Carreter, Fernando & Correa Calderón, Cómo se comenta un texto literario, 2004, Cátedra
Navarro Durán, Rosa, Comentario literario de textos, 1994, Publicacions de la Universitat de Barcelona
Mainer, José Carlos (dir.),, Historia de la literatura española, 2010-2012, Crítica
Río, Ángel del, Historia de la literatura española, 2011, Gredos
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES LLENGÜES I LITERATURA CATALANA I ESPANYOLA/11605142 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA CATALANA/11605140 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|