DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLA Codi 11605141
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
margarita.molerob@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><ul><li> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</li></ul></p><div>L'assignatura es divideix en dues parts, la que fa referència a la llengua espanyola i la que fa referència a la literatura. A la part de LLENGUA es plantejarà un estudi transversal de la llengua castellana i catalana incidint en les interferències gramaticals, ortogràfiques, lexico-semàntiques i discursives entre les dues llengües tenint en compte la Nova normativa de l'Institut d'Estudis Catalans. Amb aquest propòsit, i d'acord amb el document Competències bàsiques de l'Àmbit lingüístic (Departament d'Ensenyament, 2015), es pretén que els futurs professors de llengua castellana formin a alumnes plurilingües en col·laboració constant amb els seus homòlegs del Departament de Català. A la part de LITERATURA es pretén desenvolupar les competències per caracteritzar i comprendre els conceptes fonamentals sobre literatura espanyola, les seves obres, autors i gèneres, tant en aspectes teòrics com metodològics, i a partir d'informació bibliogràfica procedent de fonts diverses. Amb això es tracta de fomentar l'orientació per reunir i interpretar dades rellevants, desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi en literatura espanyola, formar l'habilitat per transmetre i ensenyar els coneixements adquirits, i poder realitzar un assessorament en els àmbits que ho requereixin.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC7 CT7. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ciutadana i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer los conceptos y terminología referentes a la enseñanza de la lengua y la literatura españolas AP1
Conocer las principales fuentes de información de los profesionales de la lengua y la literatura española para poder ampliar conocimientos de forma autónoma Identificar el valor formativo y cultural de las lenguas y la literatura y de los contenidos que se cursen en secundaria AP1
Analizar los contenidos y las destrezas del aprendizaje de la diferentes competencias de la lengua Ser consciente de la diferencia existente entre el uso correcto de la lengua y el uso adecuado social y culturalmente Reflexionar individualmente y en común con el resto de la clase acerca de los contenidos culturales transmitidos a través de la enseñanza de la lengua y la literatura BC2
BC3
BC7

Continguts
Tema Subtema
Complements de formació disciplinària en LLENGUA
1. Introducció 1.1. El Currículum de Llengua a l'ESO i Batxillerat
1.2. L'avaluació de la competència lingüística en llengua castellana
1.3. Fonts bibliogràfiques i recursos digitals de referència per al docent
2. Interferències gramaticals 2.1. Llistat prescriptiu de termes gramaticals: morfologia, sintaxi i semàntica
2.2. Glossari de termes gramaticals de la RAE i la Gramàtica essencial de la llengua catalana
3. Interferències ortogràfiques 3.1. Ortografia: accentuació, grafies i puntuació
4. Interferències lèxic-semàntiques 4.1. Calcs semàntics i formals
5. Interferències discursives 5.1. L'ús dels connectors
5.2. La deixi en castellà i en català
COMPLEMENTS de FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA en LITERATURA
1. Metodologies del comentari de textos literaris
2. El gènere del conte: del tradicional al contemporani
3. Els Segles d'Or i la seva pervivència:
3.1. Poesia: temes, tòpics, mites, contrafacta
3.2. El Quijote i les veus narratives
4. Teatre i acció socio-política: de Lope de Vega a Moratín
5. Romanticisme: personatges, tipus i arquetips
6. Literatura i memòria: del segle XIX a la Guerra Civil
7. Canon escolar i nous corrents literaris

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 8 12
 
Sessió Magistral
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 22 32
Pràctiques a través de TIC
6 12 18
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
8 18 26
 
Atenció personalitzada
20 4 24
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Autoavaluació inicial
Sessió Magistral Presentació del currículum oficial d'ESO i Batxillerat (Llengua i Literatura Espanyola).
Continguts específics de Llengua Espanyola
Continguts específics de Literatura Espanyola
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Dossier de materials
Pràctiques a través de TIC Exercicis mitjançant Moodle o a l'aula d'informàtica
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Bibliografia acadèmica
Anàlisi de llibres de text de Secundària
Atenció personalitzada Atenció a les hores de despatx (que s'anunciaran) i Moodle.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
- Hores de despatx de María Dolores Gimeno (part de Literatura): dimecres i dijous de 11 a 13 h. - Hores de despatx de Margarita Molero (part de Llengua): dilluns i dimarts de 16.00 a 18.00 h.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis orals i escrits (LLENGUA 10%+ LITERATURA 10%) 20
Proves de desenvolupament Tema escrit relacionat amb el temari d'oposicions de Llengua i Literatura
20
Proves pràctiques Exercicis concrets a partir de la lectura de materials:

LLENGUA (30%)
- Pràctica 1 sobre el Currículum i l’avaluació de la competència lingüística (10%)
- Pràctica 2 sobre el llistat prescriptiu de termes gramaticals (10%)
- Projecte final (10%)


LITERATURA (30 %)
- Comentari de text 1 (10%)
- Comentari de text 2 (10%)
- Assaig temàtic final (10%)
60
Altres

Assistència i participació a classe

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En l'elaboració de qualsevol exercici està penalitzat el PLAGI, segons determina el reglament de la URV, com també l'ús fraudulent de dispositius electrònics.

Cal demostrar la correcció oral i escrita en castellà, per tal d'assolir la competència corresponent (CP4), de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts.

Cada part de la matèria té un pes del 30% del total: s'han d'aprovar les dues, com també la part comuna de desenvolupament d'un tema escrit (20%). En SEGONA CONVOCATÒRIA s'hauran de recuperar les parts suspeses.

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

Els continguts que s'impartiran podran ser desenvolupats, ampliats o matisats, en funció del currículum oficial de l'ensenyament Secundari i Batxillerat, que actua com a marc orientatiu de referència.


Fonts d'informació

Bàsica

Lengua Española

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, Ortografía de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010.

Institut d’Estudis Catalans, Gramática de la llengua catalana, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2016.

Institut d’Estudis Catalans, Ortografia catalana, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2017.

 

Complementària Lázaro Carreter, Fernando & Correa Calderón, Cómo se comenta un texto literario, 2004, Cátedra
Navarro Durán, Rosa, Comentario literario de textos, 1994, Publicacions de la Universitat de Barcelona
Mainer, José Carlos (dir.),, Historia de la literatura española, 2010-2012, Crítica
Río, Ángel del, Historia de la literatura española, 2011, Gredos

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES LLENGÜES I LITERATURA CATALANA I ESPANYOLA/11605142

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA CATALANA/11605140

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent