DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE L'ADMINISTRACIÓ Codi 11605158
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
Adreça electrònica francesca.pellice@urv.cat
nuria.masgoret@urv.cat
Professors/es
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
MASGORET FORTUNY, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 Aprendre a aprendre.
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BP5 Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CP4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CP6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir el coneixement de les bases teòriques i pràctiques de l'ensenyament i l'aprenentatge de l'Administració als cicles formatius AP1
CP1
Saber contextualitzar els continguts del currículum d' Administració per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. AP1
AP2
AP3
AP7
BP6
CP3
CP4
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent AP2
AP10
BP1
Conèixer i diagnosticar les necessitats didàctiques de l'alumnat AP2
AP8
AP9
Estructurar i seqüenciar els objectius i continguts del currículum d'Administració en els Cicles Formatius AP4
CP2
CP3
CP6
Analitzar i resoldre els problemes emergents en les situacions d'ensenyament-aprenentatge AP6
AP7
BP2
BP3
BP5
CP3
Conèixer i aplicar estratègies docents per estimular l'aprenentatge i el pensament crític de l'alumnat AP7
AP9
BP1
Aplicar, amb classes pràctiques a l'aula l'exposició de temes curriculars d'Administració utilitzant les TIC i programant diferents unitats formatives, tot utilitzant les diferents metodologies, recursoso i innovacions estudiades a classe i a altres assigantures del Màster AP1
AP2
AP3
AP5
AP7
BP1
BP4
CP1
CP2
CP3
CP4

Continguts
Tema Subtema
1. Didàctica de l'Administració 1.1. Models d'ensenyament-aprenentatge i avaluació
1.2. Activitats i recursos didàctics
1.3. El rol del professor a l'aula
1.4. Motivació i estimulació al pensament crític de l'alumnat

2. Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de l'Administració 2.1 Les unitats formatives
2.2 Criteris generals
2.3. Objectius didàctics
2.4. Continguts
2.5. Resultats d'aprenentatge
2.6. Criteris d'avaluació
2.7. Orientacions metodològiques
2.8. Mitjans i recursos
3. Del currículum prescrit al projecte curricular del centre i de l'aula 3.1. Criteris generals de programació
3.2. Seqüenciació de continguts
3.3. Disseny d'activitats
4. Avaluació de la tasca docent 4.1. Investigació-acció per a la millora docent

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
6 3 9
Presentacions / exposicions
50 0 50
Debats
10 15 25
Treballs
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
10 20 30
Pràctiques a través de TIC
2 2 4
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la pressa de contacte i presentar l'assignatura
Sessió Magistral Exposició de continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball
Debats Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat.
Treballs Complementen les presentacions/exposicions a la classe d'un tema curricular
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixen¡ment en un context determinat, tot utilitzant les TIC
Atenció personalitzada resolució de dubtes als estudiants dins de l'aula o a través d'internet

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Presentacions / exposicions
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Pràctiques a través de TIC
Descripció
En aquesta matèria, l'atenció personalitzada anirà dirigida a que un alumne pugui resoldre dubtes i a aportar-li camins que pugui utilitzar en el desenvolupament de l'elaboració i exposició oral de temes curriculars preparats a través de les Unitats Formatives, de manera que, quan comenci les Pràctiques II, tingui una base i una experiència que faciliti el contacte amb els seus alumnes i amb les explicacions que hagi de fer

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació i exposició per part de l'alumne d'un tema utilitzant les TIC 70%
Debats Després de cada exposició temàtica s'obre un torn de paraula per debatre l'exposició feta 10%
Treballs Completen l'apartat d'exposició dels temes i estan relacionats amb aquesta 10%
Resolució de problemes, exercicis Formen part de l'exposició i s'integren en el tema exposat 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , www.xtec.cat, ,
, www.gencat.cat, ,

Tot i que hi ha important bibliografia sobre l'aprenentatge i ensenyament, aquesta assignatura tindrà un enfocament eminentment pràctic. És per això, que el pes que tindrà l'exposició de temes curriculars serà molt important, de manera que l'alumne vagi introduint-se dins el treball que li tocarà fer en el Pràcticum.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE MÀSTER/11605107
PRÀCTIQUES EXTERNES I/11605105


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INNOVACIÓ DOCENT I INICIACIÓ A LA RECERCA EDUCATIVA/11605113
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN ADMINISTRACIÓ/11605157
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent