Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
|
AP9 |
Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Adquirir el coneixement de les bases teòriques i pràctiques de l'ensenyament i l'aprenentatge de l'Economia i l'Economia de l'empresa a la secundària. |
AP1
|
|
|
Saber contextualitzar els continguts del currículum de l'Economia i l'Economia de l'empresa per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. |
AP1 AP9
|
|
|
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. |
AP2
|
|
|
Conèixer i diagnosticar les necessitats didàctiques de l'alumnat. |
AP7
|
|
|
Estructurar i seqüenciar els objectius i continguts del currículum d'Economia en educació secundària. |
AP4
|
|
|
Analitzar i resoldre els problemes emergents en les situacions d'ensenyament-aprenentatge. |
AP6
|
BC3
|
|
Conèixer i aplicar estratègies docents per estimular l'aprenentatge i el pensament crític de l'alumnat. |
AP7 AP9
|
|
|
Aplicar, amb classes pràctiques a l'aula, l'exposició de temes curriculars d'Economia i Economia d'Empresa utilitzant les TIC i programant les diferents unitats, tot utilitzant les diferents metodologies, recursos i innovacions estudiades a classe i en altres matèries del Màster. |
AP2 AP5
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. Didàctica de l'Economia i Economia de l'empresa.
|
1.1. Models d'ensenyament-aprenentatge i avaluació.
1.2. Activitats i recursos didàctics.
1.3. El rol del professor a l'aula.
1.4. Motivació i estimulació del pensament crític de l'alumnat. |
2. Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de l'Economia i l'Economia de l'Empresa. |
2.1. Les unitats didàctiques.
2.2. Criteris generals.
2.3. Objectius didàctics.
2.4. Continguts.
2.5. Orientacions metodològiques.
2.6. Mitjans i recursos. |
3. Del currículum prescrit al projecte curricular del centre i de l'aula. |
3.1. Criteris generals de programació.
3.2. Seqüenciació de continguts.
3.3. Disseny d'activitats. |
4. Avaluació de la tasca docent. |
4.1. Investigació-acció per a la millora docent. |
NOTA:
- Els temes 2 i 3 s'hauran tractat molt àmpliament en l'assignatura de Complements. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
6 |
3 |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
50 |
100 |
150 |
Treballs |
|
10 |
15 |
25 |
Debats |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a través de TIC |
|
2 |
2 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
- Activitats encaminades a la presa de contacte i presentar l'assignatura. |
Sessió Magistral |
- Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
- Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball. |
Treballs |
- Completen les presentacions/exposicions a la classe d'un tema curricular. |
Debats |
- Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat. |
Resolució de problemes, exercicis |
- Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC |
- Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat, tot utilitzant les TIC. |
Atenció personalitzada |
- Resolució de dubtes als estudiants dins de l'aula o a través d'internet. |
|
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Pràctiques a través de TIC |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
En aquesta matèria, l'atenció personalitzada anirà dirigida a que l'alumne pugui resoldre dubtes i a aportar-li camins que pugui utilitzar en el desenvolupament de l'elaboració i exposició oral de temes curriculars, de manera que, quan comenci les Pràctiques-II, tingui una base i una experiència que faciliti el contacte amb els seus alumnes i amb les explicacions que hagi de fer. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
- Presentació i exposició per part de l'alumne utilitzant les TIC d'un tema curricular d'Economia. |
70% |
Treballs |
- Completen l'apartat d'exposició dels temes i estan relacionats amb aquesta. |
10% |
Debats |
- Després de cada exposició temàtica s'obre un tor de paraula per debatre l'exposició feta. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
- Formen part de l'exposició i s'integren en el tema exposat. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. L'avaluació en segona convocatòria consistirà en un examen final únic, sobre els temes analitzats durant l'assignatura. |
Bàsica |
Marta Orts i Alís, L'aprenentatge basat en problemes (ABP), Graó, 2011
Gómez Carrasco, C.J.; Ortuño, J. i Miralles, P., Enseñar ciencias sociales con métodos activos de aprendizaje, Ediciones Octaedro, 2018
Pere Pujolàs, 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo, Graó, 2008
Oriol Amat, Aprender a enseñar, Profit editorial, 2010
Fernando López Noguero, Metodología participativa en la Enseñanza Universitaria, Narcea, S.A. de ediciones, 2012
Leonor Prieto Navarro (Coord.), La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje, Ediciones Octaedro, 2008
Alfredo Prieto, Flipped Learning, Narcea, S.A. de ediciones, 2017
|
- Tot i que hi ha important bibliografia sobre aprenentatge i ensenyament, aquesta assignatura tindrà un enfocament eminentment pràctic. És per això, que el pes que tindrà l'exposició dels temes curriculars serà molt important, de manera que l'alumne vagi introduint-se dins del treball que li tocarà fer en el Pràcticum, especialment el P-II. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|