DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE L'ADMINISTRACIÓ Codi 11605158
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
Adreça electrònica miquelangel.bove@urv.cat
francesca.pellice@urv.cat
nuria.masgoret@urv.cat
Professors/es
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
MASGORET FORTUNY, NÚRIA
Web http://www.urv.cat/evia/jsp/comu
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura té com a finalitat posar en pràctica els coneixements adquirits en les matèries comunes, sempre d'una manera didàctica, com si tingués al davant els alumnes de secundària i/o batxillerat. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir el coneixement de les bases teòriques i pràctiques de l'ensenyament i l'aprenentatge de l'Economia i l'Economia de l'empresa a la secundària. AP1
Saber contextualitzar els continguts del currículum de l'Economia i l'Economia de l'empresa per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. AP1
AP9
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. AP2
Conèixer i diagnosticar les necessitats didàctiques de l'alumnat. AP7
Estructurar i seqüenciar els objectius i continguts del currículum d'Economia en educació secundària. AP4
Analitzar i resoldre els problemes emergents en les situacions d'ensenyament-aprenentatge. AP6
BC3
Conèixer i aplicar estratègies docents per estimular l'aprenentatge i el pensament crític de l'alumnat. AP7
AP9
Aplicar, amb classes pràctiques a l'aula, l'exposició de temes curriculars d'Economia i Economia d'Empresa utilitzant les TIC i programant les diferents unitats, tot utilitzant les diferents metodologies, recursos i innovacions estudiades a classe i en altres matèries del Màster. AP2
AP5

Continguts
Tema Subtema
1. Didàctica de l'Economia i Economia de l'empresa.
1.1. Models d'ensenyament-aprenentatge i avaluació.
1.2. Activitats i recursos didàctics.
1.3. El rol del professor a l'aula.
1.4. Motivació i estimulació del pensament crític de l'alumnat.
2. Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de l'Economia i l'Economia de l'Empresa. 2.1. Les unitats didàctiques.
2.2. Criteris generals.
2.3. Objectius didàctics.
2.4. Continguts.
2.5. Orientacions metodològiques.
2.6. Mitjans i recursos.
3. Del currículum prescrit al projecte curricular del centre i de l'aula. 3.1. Criteris generals de programació.
3.2. Seqüenciació de continguts.
3.3. Disseny d'activitats.
4. Avaluació de la tasca docent. 4.1. Investigació-acció per a la millora docent.
NOTA:
- Els temes 2 i 3 s'hauran tractat molt àmpliament en l'assignatura de Complements.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
6 3 9
Presentacions / exposicions
50 100 150
Treballs
10 15 25
Debats
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
10 20 30
Pràctiques a través de TIC
2 2 4
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Activitats encaminades a la presa de contacte i presentar l'assignatura.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions - Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball.
Treballs - Completen les presentacions/exposicions a la classe d'un tema curricular.
Debats - Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis - Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC - Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat, tot utilitzant les TIC.
Atenció personalitzada - Resolució de dubtes als estudiants dins de l'aula o a través d'internet.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
En aquesta matèria, l'atenció personalitzada anirà dirigida a que l'alumne pugui resoldre dubtes i a aportar-li camins que pugui utilitzar en el desenvolupament de l'elaboració i exposició oral de temes curriculars, de manera que, quan comenci les Pràctiques-II, tingui una base i una experiència que faciliti el contacte amb els seus alumnes i amb les explicacions que hagi de fer.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions - Presentació i exposició per part de l'alumne utilitzant les TIC d'un tema curricular d'Economia. 70%
Treballs - Completen l'apartat d'exposició dels temes i estan relacionats amb aquesta. 10%
Debats - Després de cada exposició temàtica s'obre un tor de paraula per debatre l'exposició feta. 10%
Resolució de problemes, exercicis - Formen part de l'exposició i s'integren en el tema exposat. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

L'avaluació en segona convocatòria consistirà en un examen final únic, sobre els temes analitzats durant l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Marta Orts i Alís, L'aprenentatge basat en problemes (ABP), Graó, 2011
Gómez Carrasco, C.J.; Ortuño, J. i Miralles, P., Enseñar ciencias sociales con métodos activos de aprendizaje, Ediciones Octaedro, 2018
Pere Pujolàs, 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo, Graó, 2008
Oriol Amat, Aprender a enseñar, Profit editorial, 2010
Fernando López Noguero, Metodología participativa en la Enseñanza Universitaria, Narcea, S.A. de ediciones, 2012
Leonor Prieto Navarro (Coord.), La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje, Ediciones Octaedro, 2008
Alfredo Prieto, Flipped Learning, Narcea, S.A. de ediciones, 2017

- Tot i que hi ha important bibliografia sobre aprenentatge i ensenyament, aquesta assignatura tindrà un enfocament eminentment pràctic. És per això, que el pes que tindrà l'exposició dels temes curriculars serà molt important, de manera que l'alumne vagi introduint-se dins del treball que li tocarà fer en el Pràcticum, especialment el P-II.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent