DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 11605401
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
14 Pràctiques Externes obligatòria Primer AN conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Economia
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Geografia
Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Pedagogia
Psicologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Adreça electrònica mariaaurora.ruiz@urv.cat
magi.sunyer@urv.cat
anna.clotet@urv.cat
carme.olive@urv.cat
mteresa.novo@urv.cat
mariaisabel.calle@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
annamaria.masdeu@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
dolors.puigjaner@urv.cat
alfonso.garcia@urv.cat
francesc.massip@urv.cat
iban.garciabores@urv.cat
felix.gilgado@urv.cat
margarita.molerob@urv.cat
francesca.pellice@urv.cat
cristina.valls@urv.cat
sara.paco@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
mariona.cervera@urv.cat
anna.borrull@urv.cat
silvia.subirats@urv.cat
joan.ferran@urv.cat
nuria.masgoret@urv.cat
victor.grau@urv.cat
anselm.crusells@urv.cat
jaume.camps@urv.cat
meritxell.garciar@urv.cat
albert.irigoyen@urv.cat
mariaisabel.panosa@urv.cat
juanpascual.farre@urv.cat
Professors/es
RUIZ MANRIQUE, MARIA AURORA
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
CLOTET ROMEU, ANNA MARIA
OLIVÉ FARRÉ, MARIA DEL CARME
NOVO MOLINERO, MARIA TERESA
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
MASDEU BULTÓ, ANNA MARIA
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
GARCÍA RODRÍGUEZ, ALFONSO
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
VALLS BAUTISTA, CRISTINA
PACO SÁNCHEZ, SARA ENCARNACIÓN
PONS ALTES, JOSEP MARIA
CERVERA GARCIA, MARIONA
BORRULL RIERA, ANNA
SUBIRATS BENET, SÍLVIA
FERRAN MERCADÉ, JOAN
MASGORET FORTUNY, NÚRIA
GRAU FERRER, VICTOR
CRUSELLS DOMINGO, ANSELM
CAMPS GIRONA, JAUME
GARCIA ROCA, MERITXELL
IRIGOYEN ZARAGOZA, ALBERT
PANOSA DOMINGO, MARIA ISABEL
FARRE VILLA, JUAN PASCUAL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CP5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CP6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del professor de secundària obligatòria i postobligatòria AP9
AP10
Identificar els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques AP9
Observar l'organització, planificació, gestió i intervenció que es porta a terme en la institució educativa AP1
Obtenir un coneixement proper de la realitat educativa i els professionals que en formen part (prestant una especial atenció a la figura del docent). AP1
Percebre com s’ensenya i com s’apliquen diferents models, estratègies i sistemes d’ensenyança. AP1
AP2
AP3
AP7
Desenvolupar actituds personals adients pel futur exercici professional de la docència CP5
Identificar les característiques de l'alumnat sobre el que s'ha d'incidir AP2
Dissenyar, desenvolupar i avaluar una unitat didàctica AP2
AP3
AP4
AP5
Utilitzar les tècniques i els recursos didactics necessaris per a una bona gestió dels procés educatiu a l'aula AP3
AP6
Aplicar las habilitats de comunicació i interacció didàctica AP7
BP6
CP4
Acceptar i integrar les crítiques sobre l'actuació com a futur professor de secundària CP5
CP6
Actuar de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de professor de secundària CP5

Procediments de selecció
Procediments
El criteri d'assignació de les pràctiques externes serà a partir de les peticions dels estudiants i la mitjana de les notes de les assignatures del bloc comú.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 3 0 3
 
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes 1 1 2
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes 6 34 40
Relació amb el tutor de pràctiques intern 14 3 17
Relació amb el tutor de pràctiques extern 32 6 38
 
Estada de pràctiques 110 140 250
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una sessió informativa abans del període de pràctiques
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes El criteri d'assignació de les pràctiques externes serà a partir de les peticions dels estudiants i la mitjana de les notes de les assignatures del bloc comú.
Els estudiants que realitzin les pràctiques fora del Camp de Tarragona hauran d'assegurar juntament amb el centre de pràctiques que disposaran dels mitjans tècnics per tal que el tutor pugui coordinar-se i avaluar-lo a través d'un sistema de videoconferència.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes El tutor de la universitat visitarà a l'estudiant durant el període de pràctiques, com a mínim 2 cops, per tal de fer el seu seguiment i avaluació.
Relació amb el tutor de pràctiques intern El tutor es coordinarà amb l'estudiant mitjançant el correu electrònic i les dues visites al centre
Relació amb el tutor de pràctiques extern El tutor de centre es coordinarà amb l'estudiant en la seva estada al centre
Estada de pràctiques L'estudiant realitzarà la seva estada de pràctiques al centre educatiu en el mateix horari que el seu tutor del centre fins a completar el total d'hores dins el període establert.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
Descripció
El tutor de la universitat visitarà a l'estudiant durant el període de pràctiques, com a mínim 2 cops, per tal de fer el seu seguiment i avaluació.

Avaluació
  Descripció Pes
Estada de pràctiques Avaluació de les competències docents a partir de la observació a l'aula

El tutor de centre: 45%
El tutor d'universitat: 45%
Autoavaluació: 10%

S'han de superar totes les parts (5), per poder fer mitja.
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de les pràctiques es realitzarà a partir de les competències docents de l'estudiant en l'ambit de l'aula


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent